سرویس: غیر تولیدی 08:02 - سه شنبه 13 شهریور 1397

گزارش؛

رشد سرسام‌آور هزینه‌های نانوایی‌ها و نرخ ثابت 4 ساله/ وقتی کیفیت به بهای اعلام نرخ جدید نان می‌سوزد

با توجه به اعلام نکردن نرخ نان در چهار سال گذشته و بالا رفتن هزینه‌ها و ملزومات نانوایی، این عوامل علاوه بر ایجاد نارضایتی نانوایان باعث کاسته شدن از کیفیت نان مصرفی مردم شده است.

به گزارش اصفهان شرق، نانوایان مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی رو به‌ رو هستند که تمامی آن‌ها به مسأله ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد و به ‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کرده و سطح معاش خود را افزایش دهند.

شغل نانوایی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است و این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، نانوایانی که معمولاً کارشان تعطیلی ندارد و در تمام ایام سال مشغول خدمت‌رسانی هستند، اگر گرمای طاقت‌فرسای روزهای تابستان را فقط در نظر بگیریم بهتر پی به سختی کار نانوایان خواهیم برد.

وجود نانوایی‌های مازاد و افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز و بیمه در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مهم‌ترین مشکل نانوایان در سال‌های اخیر است.

نانوایان از گرانی آب، برق و گاز گلایه دارند، از اینکه صبح تا شب در گرما و سرمای زمستان پای تنور عرق می‌ریزند و در نهایت به خاطر پایین بودن کیفیت نان شکایت مشتری را می‌شنوند، گلایه دارند، از عدم افزایش نرخ نان گلایه دارند که چند سالی است که دیگر کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد، از این که کارگر به خاطر پایین بودن دستمزدها هر روز ساز رفتن کوک می‌کند خسته شده است.

مهمترین عامل مؤثر در کیفیت نان مربوط به آرد مرغوب است

 غلامرضا آقاسی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا با اشاره به تعداد نانوایی مجاز یارانه‌ای و آزادپز در سطح شهرستان شهرضا، اظهار داشت: تعداد نانوایی‌های یارانه‌پز در سطح شهر 137 واحد و تعداد نانوایی‌های آزاد پز 70 واحد است.

وی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب در سطح شهر، افزود: واحدهای بدون پروانه و غیرمجاز در سطح شهرستان شهرضا حدود 70 واحد است که اتحادیه و واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف تذکرات لازم را به واحدهای مذکور داده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا با اشاره به کیفیت پایین نان در برخی از واحدهای صنفی، گفت: مهمترین عامل مؤثر در کیفیت نان مربوط به آرد مرغوب است، هرچه میزان گلوتن و ایندکس آرد در حد نرمال باشد، محصول نان بهتر خواهد بود.

وی بیان کرد: از عوامل دیگر هم مهارت نانوا، استفاده از بهبوددهنده‌های مجاز نانوایی و نوع نگهداری مصرف‌کننده و اختلاط آرد است، البته در شرایط کنونی با توجه به قیمت پایین نان استفاده از بهبود‌دهنده و اختلاط آرد برای نانوا مقدور نیست.

اعتراض مردم بابت کم نمکی و بی‌مزه بودن نان است

آقاسی با اشاره به مقدار مجاز استفاده نمک در نان، عنوان کرد: میزان نمک مصرفی طبق دستورالعمل وزارت بهداشت یک درصد که میزان 400 گرم در هر کیسه 40 کیلویی است و در صورت رعایت نکردن با جریمه، مجازات می‌شوند، کم شدن نمک نان سبب اعتراض مردم شده است، چون مزه نان تأثیر زیادی دارد و اعتراض مردم بابت کم نمکی و بی‌مزه بودن نان است.

وی با بیان این‌که افزودنی‌های مجاز و غیر مجاز به نان در واحدهای صنفی کنترل می‌شود، ادامه داد: افزودنی‌های مجاز نانوایی جهت بالا بردن کیفیت و مشتری‌پسندی عبارتند از خمیر مایه گلوتن انواع بهبود دهنده‌ها مثل صمغ‌ها و آنزیم‌های مجاز، ویتامین ث، اسید فولیک ، آرد سویا، کنجد، شنبلیله، شاهدانه است.

تهدید سلامت مردم با افزودنی‌های غیرمجاز به نان

بر اساس مصوبه شورای سلامت، استفاده از جوش شیرین در تولید نان در کشور ممنوع است، زیرا علاوه بر کاهش کیفیت نان، آثار مخربی بر سلامت جامعه دارد.

بعضی از نانوایی‌ها برای سرعت‌دهی به فرایند تولید نان به جای خمیرمایه از افزودنی‌های غیرمجاز همچون جوش شیرین، جوهر قند و نمک استفاده می‌کنند.

در گذشته استفاده از جوش شیرین در تهیه خمیر و نان مرسوم بود، اما این ماده به دلیل این که مضر و تهدیدکننده سلامت مردم بود، ممنوع اعلام شد و نانوایان ملزم به استفاده از خمیر مایه در تولید نان شدند.

استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز نان در شهرضا بسیار کم است

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا درباره افزودنی‌های غیر مجاز در نان، گفت: بعضی مواقع استفاده نانوایان از موارد غیرمجاز هم گزارش شده، مثل استفاده از جوش شیرین، بلانکیت، جوهر زعفران که با آزمایش‌های دقیق و تخصصی قابل تشخیص است، البته استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در شهرستان شهرضا طبق آمار شبکه بهداشت بسیار نادر بوده است.

وی با اشاره به تهیه و توزیع آرد در سطح شهرستان شهرضا، اضافه کرد: از طریق سامانه بانک سپه به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام به خرید می‌کنند و سپس شرکت تعاونی خبازان وظیفه حمل آن از کارخانه‌های آردسازی به درب مغازه‌های نانوایان عهده‌دار می‌شود.

بالا رفتن هزینه‌ها و ملزومات نانوایی سبب نارضایتی نانوایان شده است

 با توجه به این که از سال 93 قیمت نان افزایش نداشته اما افزایش هزینه‌های کارگری هرساله طبق قانون کار، افزایش 25 درصدی بیمه و افزایش مالیات 5 الی 15 درصد همه این‌ها موجب فشار آمدن به این قشر شده است.

یکی از نانوایان سنگک پز در شهرضا در این خصوص می‌گوید: چندین سال است که این واحد صنفی را احداث کردیم اما در حال حاضر نسبت به 2 سال پیش وضعیت فروش ما بدتر شده و از طرفی هزینه‌های ما نیز بالاتر رفته است اما قیمت نان 4 سال است که ثابت مانده است.

نانوای دیگری معتقد است که در یک سال اخیر امتیاز راه‌اندازی نانوایی به سهولت در اختیار همه قرار گرفته و سبب شده که تعداد زیادی از افراد وارد این شغل شوند.

به گفته این نانوای این موضوع سبب شده که فروش دیگر نانوایی‌ها و به تبع آن درآمد نانوایی‌ها نیز کم شود که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه این موضوع، زندگی نانوایان را با مشکل مواجه کرده است.

بالا رفتن هزینه‌ها و ملزومات پیکره نانوا را ضعیف کرده است

آقاسی با اشاره به علت نارضایتی نانوایان از شرایط فعلی، تصریح کرد: با توجه به اعلام نکردن نرخ نان در چهار سال گذشته و بالا رفتن هزینه‌ها و ملزومات نانوایی همچون خمیر مایه، کنجد، نمک از یک سو و از سویی دیگر برداشته شدن فاصله صنفی و اضافه شدن تعداد زیاد واحدهای آزادپز مجاز و غیرمجاز که سبب پایین آمدن میزان پخت نانوایان شده، این عوامل سبب شده تا پیکره نانوا ضعیف و قدرت مالی این قشر زحمت‌کش به پایین‌ترین حد خود برسد و این عوامل سبب نارضایتی نانوایان شده است.

وی با اشاره به ترک کار، کارگرهای ماهر واحدهای صنفی نانوایی، اظهار داشت: پایین آمدن درآمد نانوایان در چهار سال گذشته سبب شده تا حق و حقوق کارگران به صورت کامل پرداخت نشود و تعدادی از کارگران ماهر مجبور به ترک این حرفه شوند و تعدادی دیگر اقدام به احداث واحدهای آزادپز مجاز و غیرمجاز شوند.

سرانه آرد مصرفی هر نفر در ماه در شهرضا 5 کیلو گرم است

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا خاطرنشان کرد: سرانه مصرفی آرد هر نفر در ماه در کلان شهر تهران 13 کیلوگرم و در شهرستان‌های همجوار شهرضا تا 9 کیلوگرم است، اما در شهرضا به واسطه مدیریت صحیح اتحادیه و مسؤولان ذی‌ربط و رعایت اکثریت نانوایان این سرانه 5 کیلو گرم است که این امر سبب شده دولت یارانه کمتری نسبت به شهرهای دیگر متحمل شود.

وی با اشاره به فروش آرد دولتی توسط بعضی از طنانوایان اذعان کرد: فروش آرد دولتی توسط نانوایان آمار بالایی ندارد و اگر قیمت واقعی شود به طور قطع شاهد این موارد اندک نخواهیم بود، نرخ‌نامه نانوایان آزادپز بر اساس آنالیز ارائه شده توسط نانوا تعیین می‌شود، بنابراین همین مورد سبب رضایت نسبی نانوایان آزاد پز شده است اما در صورت مشاهده از طرف اتحادیه با نانوایی متخلف برخورد می‌شود.

وقتی کیفیت به دلیل عدم اعلام نرخ جدید نان می‌سوزد

قیمت نان در 4 سال گذشته تغییر نکرده اما در مقابل سایر هزینه‌های تولید که حدود 90 درصد هزینه‌های تولید نان را تشکیل می‌دهد هر ساله سیر افزایشی داشته است و نانوایان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی برای تعیین نرخ نان آنقدر با حساسیت انجام می‌شود که در این بین نانوایان که نقش اصلی در تهیه نان را دارند فراموش شده و به گفته شاغلان این صنف بیشترین لطمه ناشی از ثبات قیمت نان را خود  نانوایان باید تحمل کنند.

آقاسی با بیان این که عدم اعلام نرخ جدید نان در چهار سال گذشته کیفیت نان را تحت تاثیر خود قرار داده است، افزود: درآمد کم نانوا سبب شده تا نانوا از خرید بهبوددهنده‌ها مانند صمغ‌ها و آنزیم‌های مجاز جهت بالا بردن کیفیت نان خودداری کند، این امر سبب نارضایتی شهروندان شده و پایین آمدن درآمد سبب نارضایتی نانوا از شرایط کنونی شده است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.