سرویس: اجتماعی 07:33 - سه شنبه 13 شهریور 1397

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مشکلی برای تأمین داروی بیماران خاص وجود ندارد/ بهره‌وری در حد انتظار نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مشکلی در تأمین داروی بیماران خاص وجود ندارد و حتی نیاز سال آینده نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش اصفهان شرق، تور خبرنگاری بازدید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد که اصحاب رسانه اصفهان از آزمایشگاه‌ها و همچنین ساختمان اداری جدید این معاونت دیدار کردند.

ابوالفضل اصلانی در نشست خبری بعد از بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تولید دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو است، 120 کارخانه تولید داروی شیمیایی و 130 کارخانه تولید داروی گیاهی در کشور موجود است که 96 درصد عددی داروی مورد نیاز مردم در کشور تولید می‌شود و 4 درصد نیز واردات داریم؛ از این بین 10 درصد از داروی کشور در اصفهان ساخته می‌شود که از این نظر سومین استان در کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: قبل از انقلاب فقط بسته‌بندی دارو‌ها در کشور انجام می‌شد اما اکنون پتانسیل بالایی داریم و همه جای دنیا این مرسوم است که همه دارو‌ها را تولید نمی‌کنند زیرا صرفه اقتصادی ندارد؛ در اصفهان 850 داروخانه داریم، 37 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارد و 924 کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی و دارویی در اصفهان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجوز دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: 5 آزمایشگاه مواد غذایی و دارو در اصفهان وجود دارد، مجهز‌ترین آزمایشگاه را در کشور داریم، در معاونت غذا و دارو مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی نیز انجام می‌شود.

اصلانی همچنین تصریح کرد: مساعدت‌های دارویی برای دارو‌های گران‌قیمت و بیماران صعب‌العلاج داریم که بر خلاف گذشته، بیمار بدون مراجعه به معاونت غذا و دارو آن‌ها را دریافت می‌کند.

وی در خصوص کمبود نیرو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان داشت: ما معاونت نظارتی هستیم و با توجه به محدودیت‌های استخدام، برخی وظایف را برون‌سپاری کرده‌ایم، همچنین شرح وظایف را مورد بررسی مجدد قرار داده‌ایم؛ بهره‌وری کنونی در حد انتظار نیست و باید بیشتر شود، فقط در برخی شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها کمبود نیرو وجود دارد.

کیانوش جهان‌پور نیز در این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد سازمان غذا و دارو و استاندارد اظهار داشت: سازمان غذا و دارو در حوزه‌های اختصاصی کار خود را انجام می‌دهد اما سازمان غذا و دارو و استاندارد به گونه‌ای عمل می‌کنند که اگر هر کدام در مسأله‌ای ورود کند سازمان دیگر آن را می‌پذیرد؛ این دو سازمان در راستای یکدیگر و برای خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مرجان هادیان هم در این خصوص گفت: کار ما و سازمان استاندار هم‌راستا است، البته کارگاه‌هایی وجود دارند که تنها زیر نظر وزارت بهداشت هستند و از این وزارت مجوز می‌گیرند؛ سایر پروانه‌ها نیز ابتدا در وزارت بهداشت صادر شده و بعد از سوی سازمان استاندار صادر می‌شود.

مدیر بخش مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد لوگو‌های روی بسته‌بندی مواد غذایی بیان داشت: مهم‌ترین لوگو سیب 2 رنگ سازمان غذا و داروست که وجود آن الزامی است، بعد از آن علامت استاندارد، شماره پروانه بهداشتی ساخت، جدول نشانگر تغذیه‌ای که با 3 رنگ سبز‌، زرد و قرمز وجود دارد، نشان حلال و نشان تراریختگی برای محصولات تراریخته از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسن جان‌نثاری در پاسخ به چگونگی تأمین داوری بیماران خاص اظهار داشت: تأمین داروی این بیماران تابع برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو است، این سازمان نگاه ویژه‌ای به بیماران خاص دارد و حساسیت برای این بیماران بیشتر است؛ معاونت غذا و دارو متولی واردات داور نیست و تنها مسؤول توزیع به هنگام دارو‌ها است، اکنون نیز غیر از یک یا 2 مورد نگرانی در خصوص کمبود نداریم و تنها رسیدن به موقع دارو دست بیماران مد نظر است.

اصلانی هم در خصوص این سؤال گفت: قرار است طرحی اجرا شود که دارو‌های خاص در بیمارستان‌ها و مراکز مورد تأیید توسط پزشکان مورد استفاده قرار گیرد تا قاچاق وارونه دارو صورت نگیرد؛ مشکلی در تأمین داروی بیماران خاص وجود ندارد و حتی نیاز سال آینده نیز در نظر گرفته شده است.

جان‌نثاری، مدیر بخش دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تبلیغات صورت گرفته در صدا و سیما تصریح کرد: تبلیغ فرآورده‌های  دارویی و غذایی از رسانه‌های جمعی دست ما نیست، تأیید 100 درصدی برای فرآورده‌هایی دارویی برای پوست و مو و وزن که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، وجود ندارد؛ توصیه ما به شهروندان این است که هر فرآورده دارویی و مکمل‌ها را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند و به سمت عرضه غیر قانونی نروند.

جهان‌پور، مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در این مورد اضافه کرد: این معضل در حال حاضر وجود دارد و نظارت نیز از سوی ما صورت می‌گیرد، بیشتر این محصولات پروانه دارند اما با تبلیغات اغوا‌کننده و کاذب به دنبال فروش بیشتر هستند.

وی در خصوص افزایش قیمت دارو بیان داشت: قیمت‌گذاری دارو‌ها در سازمان غذا و دارو صورت می‌پذیرد و امسال هم همانند گذشته این قیمت‌گذاری در خرداد‌ماه انجام شده و قیمت‌ها در سامانه این سازمان اعلام شده که قیمت اکثر دارو‌ها نیز تا فروردین ماه سال آینده نیز تغییر نخواهد کرد.

جهان‌پور در پاسخ به سؤال کمبود دارو در بازار گفت: اقلام کمبودی روزانه رصد و گزارش می‌شود، به صورت میانگین روزانه حدود 50 تا 65 قلم دارویی دچار کمبود هستند که البته لیست دارو‌های کمبودی هر روز عوض می‌شود؛ در حالی خیلی از دارو‌هایی که عنوان می‌شود با کمبود دچار هستند که مشابه ایرانی یا خارجی آن‌ها وجود دارد و فقط یک برند خاص در بازار نیست.

مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان یاد‌آور شد: نگرانی برای مردم در خصوص کمبود دارو ایجاد شد و با هجوم آن‌ها و خرید اضافی رو به رو شدیم که توزیع را محدود و کنترل کردیم؛ کمبود دارویی داریم اما بحران دارویی نداریم، وظیفه ما است که همه دارو‌های مورد نیاز را تأمین کنیم و مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.