سرویس: اخبار شهرستان 01:30 - یکشنبه 11 شهریور 1397

وقتی نیمه خالی لیوان بر نیمه پُر آن می چربد؛

وعده هایی که داده شد اما نشد!/ اشتغال و کارآفرینی شعاری که به مردم نصرآباد جرقویه شد

متاسفانه با وجود وعده های بسیاری که مسئولان دولتی به مردم مناطق محروم دادند، امروز شاهد عدم تحقق بسیاری از طرح های کلان در کشور و علی الخصوص مناطق محروم هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ درست است که نباید ادم همیشه نیمه خالی لیوان را ببیند بلکه باید نیمه پر را هم ببیند اما اگر به طور کلی نیمه خالی را رها کند بخصوص وقتی که قسمت پر ناچیز و قسمت خالی زیاد باشد باعث می شود که قسمت خالی همین طور بماند یا پیشرفت کند بگونه ای که لیوان خالی شود. پس نباید از قسمت خالی غافل شد و باید به فکر پر کردن آن بود.

از طرفی با توجه به کاهش چشمگیر اعتبارات در هر سال نسبت به سال های قبل که مصداق سال به سال دریغ از پارسال را دارد و افزایش افسار گسیخته قیمت ها که باید گفت روز به روز دریغ از دیروز تاخیر در اجرای پروژه های اولویت دار با هدف هزینه کمتر جز ضرر و زیان چیزی در پی ندارد و باعث افزایش بار مالی و فاصله انداختن در زمان بهره برداری و گاهی از دستور کار خارج شدن طرح برای همیشه می شود.

به همین جهت مروری گذرا بر چند پروژه که در پروسه زمانی یک سال گذشته شهر نصر اباد جرقویه اقدامی درخور  روی انها صورت نگرفته خواهیم داشت تا ان شاءالله در اینده نزدیک شاهد تحرکات بیشتر مسوولان و دست اندرکاران مربوط و چرخش چرخ تغییر وضعیت انها و به ثمر نشستن بار تلاش ها و بهره مندی مردم از تکمیل و بهره برداری انها باشیم.

بدیهی است یادآوری اینها دال بر نادیده گرفتن خیل پیگیری ها، تماس ها، دیدارها، نشست ها و مذاکرات مسوولان بویژه اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار نیست.

وعده هایی که ثبت شد ولی اجرایی نشد!!

در هفته دولت سال 1396 کلنگ احداث جایگاه CNG نصراباد با حضور احمد رضوانی معاون استاندار و فرماندار شهرستان اصفهان و هیات همراه به زمین زده شد. هفته دولت سال 97 هم گذشت اما یک بیل هم بعد از کلنگ روی این زمین جا خوش نکرد. در حالی که در اواخر دوره قبل قرارداد مشارکت احداث این محل که از نیازها و خواسته های اصلی مردم نصراباد است بین شهرداری شهر نصر اباد و سرمایه گذار بخش خصوصی بسته و نقشه ها تهیه شد و قرار بود در کمتر از یک سال از کلنگ زنی این جایگاه به بهره برداری برسد و مردم نصراباد و منطقه و همه هموطنان که از این مسیر می گذرند از ان بهره مند شوند.

اما متاسفانه به دلایلی از جمله فسخ قرارداد و رد کردن سرمایه گذار با هدف سپردن کار به سرمایه گذار دیگر «غافل از این که توجیه سرمایه گذار برای اجرای طرح در چنین مناطقی کار اسانی نیست» و عدم مساعدت شرکت گاز این پروژه مهم به زمین خورد.

در حالی که اگر با هر قیمتی این کار به موقع اجرا شده بود هم مردم بهره می بردند هم شرکت گاز، هم شهرداری و هم سرمایه گذار؛ ضمن این که برای چند نفر شغل ایجاد می شد و چند خانواده سر و سامان می گرفت. نکته قابل توجه دیگر این که سرمایه گذاری در این طرح برگشت پذیر بود و پس از مدتی هزینه ها جبران و سوداوری اغاز می شد و اینجا یک منبع درآمدی  پایدار برای شهرداری محسوب می شد. اما افسوس که نشد. الان هم با این اوضاع تحریم ها و قیمت ها امکان اجرای این پروژه وجود ندارد. ای کاش  مسوولانی که بر سر کار می ایند بیشتر به فکر اجرا و تکمیل تصمیم ها و کارهای دوره قبل باشند نه تغییر و تحریم انها.

خبر را اینجا بخوانید

یکی دیگر از پروژه های رها شده گذر 30 متری است که متاسفانه علیرغم ضرورت و اهمیت و نقشی که در تامین تردد ایمن و کاهش تصادفات و تلفات دارد نادیده گرفته شده و پس از ازاد سازی یک مغازه و اسفالت محل ان لنگ مانده است و به جای این که در این شرایط نامساعد مالی و اعتباری اندک بودجه ای که اختصاص می یابد صرف چنین پروژه حساسی شود که با جان و وقت و امنیت و اسایش مردم ارتباط دارد بدون هیچ توجیهی جایی که هیچ اولویت و اهمیتی ندارد و خارج از محدوده شهری است هزینه می شود.

اجرای طرح 3-3 در مدارس ابتدایی که بخشی از طرح تحول بنیادین اموزش و پرورش است با توجه به خصوصیات و مزیت هایی که دارد یکی از ضروریات می باشد اما در شهر نصراباد به علت کمبود کلاس و مدرسه اجرای ان امکان پذیر نیست که قرار بود دو باب کلاس در مدرسه عشایری سلمان فارسی احداث شود و کلنگ ان هم پاییز 96 زده شد اما اجرایی نشد و یک باب مدرسه هم قرار بود احداث شود که شرح کامل پیگیری ها در گزارشی که در اصفهان شرق  منتشر شد امده است و پس ان نیز بخشدار جرقویه سفلی در مطلبی که اصفهان شرق نشر داد؛ گفت که بنیاد برکت این مدرسه را می سازد اما تا کانون خبری از خیر یا غیر خیر و نوسازی مدارس و… برای ساخت این مدرسه و کلاس های درس نشده و اجرای طرح 3-3 در مدارس ابتدایی عشایری نصراباد را منتفی کرده است.

خبر فوق را اینجا کلید کنید

شهر نصراباد از لحاظ تعداد جمعیت بین 16 شهر شهرستان اصفهان رتبه چهارم  و  بین 4 شهر جرقویه بالاترین امار جمعیتی را داراست اما متاسفانه تنها شهری است که کلانتری و اداره اب ندارد. ضمن این که بیشترین همکاری با امور ابفا و صرفه جویی در مصرف اب را مردم نصراباد دارند به گونه ای که به اذعان مدیران ابفا اگر همه مردم مثل نصرابادی ها مدیریت اب داشتند مشکل اب پیدا نمی کردیم. در حالی که در بقیه شهرها و روستاهای جرقویه سرانه مصرف 170 می باشد سرانه مصرف در نصراباد 110 می باشد اما امور ابفا به جای کمک به مردم نصراباد تاکنون حاضر نشده یک ساختمان کوچک برای نیروهای خودش در نصراباد بسازد و هرگاه مشکل اب پیدا می کند بیشترین سهم اب از چاه های محلی را خورد نصرابادی ها می دهد. به همین جهت شهردار و شورای اسلامی دور چهارم با پیگیریهای صورت گرفته و همراهی بخشدار محترم تفاهم نامه ای را با امور ابفا جهت احداث ساختمان اداره ابفا در نصراباد تنظیم کردند و قرار شد بر اساس مفاد قرارداد ساختمان احداث شود که متاسفانه از ابتدای شهریور سال 96 تا کنون قدمی در راستای اجرای توافق نامه مذکور یا طرح جدیدی برای ساخت اداره اب برداشته نشده است. اگر تفاهم نامه مذکور اجرا شده بود هم اداره اب بدون هزینه صاحب ساختمان شده بود. هم شهر نصراباد اداره اب داشت. هم شهرداری یک سرمایه و منبع درامد که این هم انجام نشد.

در خصوص کلانتری هم در دوره سوم با رایزنی های مختلف و نظر مساعد مسوولان ایستگاه پلیس شهدای نصراباد راه اندازی شد و قرار بر این بود که با توجه به تعداد جمعیت و وسعت شهر نصراباد و تعداد جمعیت بالای عشایر مستقر در مراتع و بالاترین تعداد مزارع و چاه های کشاورزی و…. این ایستگاه به کلانتری ارتقا یابد اما هنوز این انتظار به حق مردم و مسوولان شهر نصراباد به سر نرسیده است.

کار دیگری که در دوره چهارم شورای اسلامی شهر نصراباد پیگیری کردند و قبل از به نتیجه رسیدن دوره شورا پایان یافت پیگیری و دریافت 160 پلاک مسکونی برای جوانان فاقد زمین و مسکن از بنیاد مسکن بود که در معیت امام جمعه محترم و بخشدار پرتلاش صورت گرفت اما علیرغم گذشت یک سال هنوز زمینی به متقاضیان تحویل داده نشده است.

مورد دیگر اغاز عملیات 4 خطه کردن جاده نصراباد به شهرضا است که کفیل فرماندار سابق در ماه های اخر و رضوانی فرماندار فعلی در ماه های اول حضور خود در فرمانداری اصفهان قول دادند که بهار 97 کلنگ ان زده می شود و پس از ان هم اعلام شد پیمانکار مشخص شده و در هفته دولت سال 97 عملیاتی می شود که تا زمان تنظیم گزارش خبری نشده است.

این خبر را در این بخش بخوانید

یکی از محورهای اصلی شعارها و دیدگاه شورای اسلامی دوره پنجم شهر نصراباد در زمان تبلیغات و پس از انتخابات اشتغال و کارآفرینی بود تا جایی که در تعیین شهردار هم ملاک تجربه و تخصص و رشته تحصیلی مرتبط را کنار گذاشتند و سکان شهرداری را به فردی سپردند که دم از اشتغال می زد اما کار در خوری در این زمینه صورت نگرفت و حتی خیاط خانه ای که با همت و پیگیری های مجددانه امام جمعه سابق نصراباد راه اندازی شد تعطیل و چرخ های خیاطی هم تقسیم شد.

امید است در پی نگارش این سطور و انتشار ان عزیزان مان در شورای اسلامی شهر نصراباد و شهردار ارجمند با برنامه ریزی و اولویت بندی کارها و بهره گیری از ظرفیت نهاد امامت جمعه و توانایی های بخشدار پرتلاش و پیگیر و دیگر ظرفیت ها و نیروها بیش از پیش در جهت به نتیجه رساندن موارد فوق قدم بردارند و با مساعدت و همکاری بیشتر مسوولان در شرکت گاز، ابفا، نوسازی مدارس، نیروی انتظامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و…. شاهد به ثمر نشستن این اقدامات باشیم. ضمن این که از همه حمایت ها و مساعدت ها و تلاش های مسوولانی که نامشان ذکر شد یا نشد و در سال های گذشته و حال خدماتی را به مردم نصراباد ارایه کرده اند صمیمانه تقدیر و تشکر می شود.

اما حسن ختام این مطلب فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت به مناسبت هفته دولت در سال حمایت از کالای ایرانی:
 شاخص های حکومت علوی یعنی عدالت، پارسایی، مردمی و پاکدامن بودن معیار ارزیابی مسئولان است. در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات باید شب و روز نشناسند.

گزارش از ولی الله عرب مختاری

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.