سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:26 - چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393

اینجا شرق اصفهان

زمین پاک، زیر بار خشکسالی و وضع معیشت کشاورزان فراموش شد

راهنمای تخصصی طبیعت گردی بخش بن رود گفت: امسال هیچ اقدام عملی در راستای روز زمین پاک صورت نگرفت زیرا وضعیت منطقه و معیشت مردم در زیر با ر خشکسالی به خطر افتاده است.

به گزارش اصفهان شرق: همزمان با روز زمین پاک و شعار مسئولین در تحقق شهری بدون آلودگی برا آن شدیم تا نگاهی کوتاه به زمین تالاب بیندازیم، جایی که صدها دست در ویران شدنش انگشت تاسف بر لب گذاشته اند تا ناگفته هایی را در باب مرگ تدریجی تالاب گاوخونی بیان کنند.

در همین خصوص خلیلی ورزنه راهنمای تخصصی طبیعت گردی بخش بن رود با اشاره به عدم اقدام عملی در روز زمین پاک توسط مسئولین محلی ورزنه در خصوص تالاب گفت: امروز که روز زمین پاک نامیده شد هیچ اقدام عملی در خصوص وضعیت نابسامان تالاب دیده نشد و این در حالی است که چندین همایش در خصوص اهمیت محیط تالاب ها از سوی مسئولین ذیربط گرفته شده که در حد همایش و منوط به نگارش کاستی ها بر روی کاغذ است.

وی به اجری برنامه های متفاوت در راستای حفظ این محیط طبیعی و زیست شناسی در سالها قبل توسط مسئولین و زنان طرفدار محیط زیست اشاره و بیان نمود: بعضا محیط زیست در این روز تماس می گرفت و برنامه هایی در راستای حفظ تالاب اجرا می شد و گاها از طرف خود ما برنامه ای جهت پاکیزگی طبیعت پیرامون ورزنه انجام می شد که متاسفانه امسال اثری از این اقدامات نبود.

خلیلی ورزنه با اشاره به وضعیت معیشت کشاورزان، جایگاه تالاب را در اولویت بعدی قرار داد و افزود: امسال با توجه به خشکسالی های پی در پی و به خطر افتادن معیشت کشاورزان، صحبت کردن در جهت مشکل تالاب جایگاهی ندارد.

وی دغدغه های مسئولین را در حد همایش و میزگرد ها خواند و گفت: امیدواریم پیگیری ها در حد عمل باشد و همه با دست هم برای حفاظت تالاب گام بردارند.

راهنمای تخصصی طبیعت گردی بخش بن رود NGOهای مردمی را تنها مراکزی خواند که برای محیط زیست تالاب و حفظ آن تلاش دارند و از دیگر نهادهای دولتی خواست که همانطور که در مناسبت های مذهبی حداقل حضور خود را با نصب بنر ها اعلام می دارند در مناسبت های طبیعی وارد شوند.

خلیلی ورزنه ارزش علمی تالاب را در نگاه کشاورزی که زندگی برایش تنگ گشته بی معنا خواند و خاطرنشان کرد: بیاییم دست به دست هم ورزنه را به سمت توریست بکشانیم تا بتوانیم در این زمان شغل های جایگزین کشاورزی را در بین مردم ارتقا دهیم و از مشاغل وابسته به آب بیرون بیاییم.

 

یک نظر در مورد “زمین پاک، زیر بار خشکسالی و وضع معیشت کشاورزان فراموش شد”

  1. نقدذ گفت:

    براتون تاسف میخورو که نمی تونید مشخص کنید عوامل را…….

    به خاطر خشکی تالاب را از یاد بردید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.