سرویس: غیر تولیدی 07:15 - شنبه 10 شهریور 1397

گزارش؛

عدم تحقق آب شرب پایدار فریدن دردسر ساز شد/ حل مشکل آب شرب دامنه تا 20 روز آینده

عدم تحقق عملیات اجرایی تامین آب شرب پایدار و تعلل برای انجام این موضوع باعث شده تا این روزها شهروندان دامنه با قطع مکرر آب شرب یا افت فشار مواجه شوند.

به گزارش اصفهان شرق، موضوع تأمین آب شرب شهرستان فریدن طی چندین سال گذشته به یکی از معضلات اصلی برای مردم و مسؤولین این شهرستان تبدیل شده است.

باوجود اینکه فریدن یکی از شهرستان‌های اصلی سرچشمه زاینده‌رود است، اما متأسفانه مردم این شهرستان به دلیل آنچه محرومیت و عدم توجه مسؤولان رده‌بالای استان به این شهرستان است، حتی در موضوع تأمین آب شرب فریدن است.

طی سفرهای مقامات استان به این شهرستان قول‌هایی مبنی بر پیگیری حل مشکل تأمین منابع آب فریدن از منابع آب پایدار به مردم این شهرستان بارها داده‌شده، اما هرگز رنگ عمل به خود نگرفته است.

استاندار سابق اصفهان در پاسخ به کمپین آبی مردم شهرستان فریدن اظهار کرده بود: با پیگیری‌های اخیر، تأمین منابع آب پایدار این شهرستان مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی ابلاغ خواهد شد؛ وی همچنین  از تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار برای این منظور خبر داد و اظهار کرده بود: این میزان اعتبار برای تکمیل و راه‌اندازی مخازن جدید منابع آب پایدار این شهرستان اختصاص‌یافته است.

استاندار اصفهان در حالی مهرماه سال گذشته خبر از این موضوع داده بود که  اقدامات عنوان‌شده طی یک هفته آینده اجرایی خواهد شد و افزوده بود: مواردی که در مصوبات گذشته در خصوص مشکلات فعالیت‌هایی چون آبزی‌پروری در این شهرستان وجود داشت برطرف شده است و به‌زودی ابلاغ می‌شود که اکنون پس از گذشت یک سال هنوز مشکل آب فریدن باقی است.

مشکل دوچندان شد

علاوه بر مشکل وجود نیترات در آب شهرستان فریدن که مسؤولان را به فکر انداخت که باید برای آب این شهرستان کاری بکنند، اکنون معضل کم‌آبی آن‌هم در سرچشمه زاینده‌رود به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل‌شده است.

شهر دامنه، دومین شهر بزرگ شهرستان فریدن این روزها در حال گذران تابستان است که مردم این شهر از کم‌آبی در این شهر رنج می‌برند و مراتب اعتراض خود را به طرق مختلف بیان می‌کنند.

یکی از شهروندان دامنه با بیان اینکه دامنه 3 سال است دچار بحران آب است، اظهار داشت: هر موقع شیر آب را باز می‌کنیم یا اصلاً آبی درون شیر وجود ندارد و یا فشار آب بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: کمبود آب در دشت دامنه به حدی وسیع بوده که علاوه بر مشکل کمبود آب شرب، باعث فرونشست در منطقه و همچنین کم شدن  میزان کشاورزی به‌عنوان عمده فعالیت مردم این شهر و درنتیجه آن کاهش درآمد مردم شده است.

تغییر الگوی کشت به‌طورجدی باید پیگیری شود

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر دامنه در مور معضل ایجادشده برای مردم شهر دامنه اظهار داشت: از تابستان 3 سال آینده شهر دامنه دچار مشکل کم‌آبی در تأمین آب شرب و کشاورزی شده است.

وی ادامه داد: در سال 96 یک چاه برای حل مشکل آب دامنه به مدار توزیع آب افزوده شد، ولی بازهم مشکل ادامه یافت و مقرر شد که یک چاه دیگر به مدار افزوده شود که در شمال غربی شهر دامنه قرار دارد.

امیر خانی ادامه داد: حفاری این چاه به اتمام رسید، اما برای انتقال آب در سطح توزیع نیاز به 3.1 کیلومتر لوله‌گذاری بود که از حدود یک ماه پیش لوله‌گذاری آغاز شد که حدود 2000 متر آن انجام‌شده و باقی آن در انتظار تکمیل است.

نایب‌رییس شورای شهر دامنه ادامه داد: از اواخر خردادماه و با ایجاد کم‌آبی چاه شهرداری نیز در اختیار آب و فاضلاب برای تأمین آب شرب مردم قرار گرفت، ولی هنوز هم مشکل وجود دارد و در برخی نقاط شهر دامنه در طول 24 ساعت نیز حتی آب باوجود سهمیه‌بندی در دامنه با تقسیم شهر به 3 قسمت، آب نداشتند.

وی بابیان اینکه چاه‌های کشاورزی نیز خشک‌شده‌اند، اظهار داشت: بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است و تغییر الگوی کشت در این منطقه به‌شدت احساس می‌شود.

خانی افزود: مشاهده‌شده که برخی از کشاورزان رو به سمت کشت پیاز آورده‌اند که با این وضع خشک‌سالی و نیاز پیاز به آب فراوان باید این الگوی کشت تغییر یابد.

حل مشکل آب شرب دامنه تا 20 روز آینده

علی ناظمی نیز  با اشاره به موضوع کم‌آبی برای تأمین شرب شهر دامنه اظهار داشت: برای احداث چاه جدید از دی‌ماه سال گذشته فعالیت را آغاز کردیم و در 23 اردیبهشت امسال کار تکمیل چاه به پایان رسید.

وی ادامه داد: برای تجهیز چاه نیاز به اعتبار و تکمیل اعتبار  در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان داشتیم که با توجه به هزینه 2 میلیارد تومانی پروژه و دیون موجود سال‌های گذشته، کار را از طریق استان پیگیری کردیم.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان فریدن تصریح کرد: با توجه به اینکه هر متر لوله موردنیاز این پروژه 270 هزار تومان هزینه دارد، اظهار داشت: علیرغم مشکلات موجود، این میزان لوله تأمین و حدود 1700 متر آن لوله‌گذاری شده است.

ناظمی بابیان اینکه 2 چاه کشاورزی را هم برای تأمین آب شرب در دامنه به‌کارگیری کرده‌ایم، اظهار داشت: یک چاه آهکی در دره بید نیز برای تأمین آب شرب دامنه در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود با پایان لوله‌گذاری چاه جدید تا 20 روز آینده مشکل به‌طورکلی برطرف شود.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون 2 تانکر به‌صورت سیار از طریق اداره کل آب و فاضلاب استان در دامنه مستقرشده‌اند، اظهار داشت: آب از چاه امامزاده توسط این دو تانکر بارگیری و به منابع آب دامنه منتقل می‌شود.

دو درصد مصرف به مصرف شرب اختصاص دارد

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان فریدن در پایان درباره شرایط دشت دامنه اظهار داشت: وضعیت این دشت ازلحاظ میزان آب در شرایط حاد به سر می‌برد و برداشت‌های بی‌رویه به‌خصوص درزمینهٔ کشاورزی باعث افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

ناظمی  اظهار داشت: ما اکنون یک‌سوم میزان آب شرب سال گذشته را در اختیارداریم و باوجوداینکه تنها مصرف آب شرب 2 درصد است، 98 درصد بخش کشاورزی آب را مصرف می‌کند.

تشکیل جلسه مدیریت بحران برای حل مشکل آب دامنه

دومین جلسه مدیریت بحران استان اصفهان برای رفع مشکل آب شهر دامنه با حضور  شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، معاونین شرکت آب و فاضلاب استان و مدیر آبفای  شهرستان فریدن، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان و شهرستان فریدن، کارشناس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون  فرماندار شهرستان فریدن، شهردار و شورای اسلامی دامنه  برگزار شد که برای حل این مشکل مقرر شد دو تانکر حمل آب جهت تأمین آب آشامیدنی اختصاص پیدا کند و باقی‌مانده لوله‌های فولادی موردنیاز خط انتقال تأمین‌شده که به دامنه منتقل شود.

همچنین مقرر شد خط انتقال آب چاه جدید حداکثر تا ۱۰ روز آینده تکمیل و چاه جدید در مدار قرار گیرد و چاه موقت حداکثر تا امروز  وارد مدار آب شهر شود و پیگیری چاه موقت دوم تا در صورت تأیید کیفیت آب، وارد مدار شود.

سرانجام تأمین منابع آب پایدار شرب فریدن چه شد؟

ناظمی درباره تأمین آب شرب فریدن از منابع آب پایدار نیز اظهار داشت: تنها تخصیص میزان آب برای تأمین آب 4 شهرستان در نظر گرفته‌شده؛ اما ماده 219 و اعتبارات آن‌که در سطح ملی باید صورت بگیرد، هنوز انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: با همکاری اداره کل آب و فاضلاب، مطالعات ژئوتکنیک مخزن دامنه را انجام داده‌ایم و مخزن داران را نیز تکمیل کرده‌ایم و باقی مراحل نیازمند تأمین اعتبار است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان فریدن اظهار داشت: تأمین آب شرب فریدن بزرگ نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته بود که یقیناً با شرایط فعلی باید در میزان این اعتبار تجدیدنظر کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.