سرویس: غیر تولیدی 13:13 - جمعه 09 شهریور 1397

فرمانده پدافند هوایی اصفهان مطرح کرد

روایتی از «لاک» شدن موشک‌ها روی هواپیمای آمریکایی

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: زمانی که تفنگداران آمریکایی متجاوز در خلیج‌فارس از سوی نیروهای سپاه دستگیری شدند، نیروی هوایی آمریکا به پرواز درآمد و در حال مانور بود و تهدید می‌کرد که باید تفنگداران را آزاد کنید، پدافند همایی اقدام متقابل کرد و حتی وارد مرحله لاک الکترونیکی و آتش به سمت هواپیماهای آمریکا شدیم تا مجبور به ترک مرزها شدند.

به گزارش اصفهان شرق، علی حدادی سامانی در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (10 شهریور) اظهار داشت: تشکیل پدافند هوایی خاتم‌الانبیا آجا به عنوان یکی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی است که ماهیتی فرانیرویی دارد.

وی افزود: قبل از انقلاب با توجه به نقشی که استکبار برای کشور تنظیم کرده بود، باید کشور مجهز به فرودگاه و تجهیزات هوانوردی می‌شد و کمتر به پدافند توجه شده بود، حجم تهدیدات نیز در آن زمان محدود بود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی ادامه داد: رژیم عراق دو سال پیش از جنگ ناوگان خود را نوسازی و در سال‌های جنگ هم سه بار نیروهای هوایی‌اش را احیا کرد در مقابل ایران از بدو انقلاب مورد تحریم بوده و هست.

حدادی سامانی با بیان این که در دفاع مقدس 600 فروند عراق را منهدم کردیم عنوان کرد: البته این عدد تعداد لاشه‌هایی است که در ایران سقوط کردند، قطعاً علاوه بر این آمار تعدادی هم در خاک عراق نابود شدند.

وی با اشاره به این که در آن زمان مهم‌ترین درآمد کشور از طریق فروش نفت بود، یادآور شد: دشمن با تمرکز بر سکوها و نفت‌کش‌ها قصد ضربه زدن را داشت که با تدبیر شهیدان ستاری و بابایی بحث اسکورت هوایی اتفاق افتاد و در آن سال‌ها 3145 نفت‌کش را تا خروجی خلیج‌فارس اسکورت 55 هواپیمای دشمن را ساقط کردیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی تصریح کرد: پس از جنگ متوجه یک خلأ شدیم،‌ پدافند باید به سمت نهادی مستقل تبدیل می‌شد تا بتواند پاسخ مناسبی به تهدیدات بدهد و نهایتاً در 10 شهریور سال 87 این مهم رخ داد؛ 10 سال می‌گذرد و شاهد دستاوردهایی چشمگیری هستیم.

حدادی سامانی با بیان این که مهم‌ترین راه مقابله دانستن شیوه رزم دشمن است، گفت: دو تئوری وجود دارد،‌ کشوری که به دریاها راه دارد باید نیروی اولش نیروی دریای باشد و دوم این که کشورها می‌توانند از نیروی هوایی برای تحمیل اراده‌شان به دیگر کشور استفاده کنند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های خاص پدافند هوایی ابراز داشت: پرواز یک جنگنده و یا پرتاب موشک به عنوان نمادی از پدافند محسوب می‌شود اما پشت صحنه اقدامات متعددی باید صورت بگیرد تا آن موشک به هدف اصابت کند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با بیان این که یکی از مؤلفه‌های قدرت عمق استراتژیک است، تاکید کرد: در حال حاضر یک رصد دائمی بر آسمان کشور و حتی کیلومترها آن طرف تر داریم تا جایی که از تعداد هواپیماها و ساعت‌های پرواز آموزشی کشورها مطلع هستیم.

حدادی سلمانی با اشاره به مراقبت 24 ساعته از قلمرو هوایی کشور برای مقابله با هر گونه تهدید، اضافه کرد: از تمامی هواپیماها، پهپادها، بالگردها و هر نوع پرنده‌ای که از آسمان ایران عبور می‌کنند اطلاع داریم.

وی اظهار کرد: هواپیماهای عبوری بوده‌اند که با نزدیک شدن به مناطق ممنوعه و یا کم کردن ارتفاع از حد مجاز تذکر گرفته‌اند،‌ اگر این رفتارها ادامه یابد و مسجل شود هواپیما متخاصم است به نحو شایسته برخورد می‌کنیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با اشاره به نشاندن هواپیمای اماراتی که حامل سربازان آمریکایی بود،‌گفت: این هواپیمای نظامی از افغانستان بلند شد و پس از ورود به حریم هوایی کشور خود را مسافربری معرفی کرد در صورتی که تمام مکالمات خلبان را شنیده و می‌دانستیم این گونه نیست و نهایتاً هواپیما را مجبور به فرود در بندرعباس کردیم.

وی افزود: همچنین فرود اجباری حامل ریگی که قبلاً رسانه‌ها به آن پرداختند، اگر اشراف اطلاعاتی وجود نداشت این هواپیما به هیچ وجه تمکین نمی‌کرد؛‌ هدف قرار داد پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی با اسم هرمس در مراکز هسته‌ای از دیگر نمونه‌هایی است که هوشیاری نیروهای پدافند را نشان می‌دهد.

حدادی سلمانی ادامه داد: زمانی که تفنگداران آمریکایی متجاوز در خلیج‌فارس از سوی نیروهای سپاه دستگیری شدند، نیروی هوایی آمریکا به پرواز درآمد و در حال مانور بود و تهدید می‌کرد که باید تفنگداران را آزاد کنید، پدافند همایی اقدام متقابل کرد و حتی وارد مرحله لاک الکترونیکی و آتش به سمت هواپیماهای آمریکا شدیم تا مجبور به ترک مرزها شدند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی تاکید کرد: از سوی سازمان‌های بین‌المللی آسمان ایران به عنوان امن‌ترین آسمان منطقه شناخته شده، وقتی می‌گوییم آسمان امن باید شرایط منطقه را ببینیم و آنچه در کشورهای پیرامون ما رخ می‌دهد.

وی با بیان این که در تهدیدات هوایی به دلیل سرعت بالا تصمیمات باید درلحظه انجام شود و چند ثانیه تأخیر بحران‌ساز خواهد بود، یادآور شد: برای کشف هواپیمای با سرنشین تجهیزاتی وجود دارد و برای کشف پهپاد تجهیزات متفاوتی که همه این‌ها را به کمک توان داخلی به دست آورده‌ایم.

حدادی سلمانی میزان منطقه پوشش پدافند شهید نصر اصفهانی را 365 هزار کیلومتر در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال اعلام و عنوان کرد:‌ این وسعت مناطق حساسی همچون مراکز هسته‌ای و تأمین کننده‌های نظامی را شامل می‌شود.

وی با بیان این که پروژه یکپارچه پیامبر اعظم در سطح کشور در حال استقرار است، تصریح کرد: قله‌های علمی را در بحث‌های موشکی فتح کردیم و هیچ وابستگی نداریم، در مقاطع مختلف آموزش‌هایمان در مراکز آموزشی انجام می‌دهیم چه تئوری و چه عملی، به معنی عدم تعامل نیست اما این که نیازمند بیرون باشیم، این طور نیست.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر وسیله‌های پرنده تفریحی گفت: در نظر داریم منطقه‌ای را برای تفریح‌های پروازی مانند هلی شات ها تخصیص بدهیم تا هر پرنده‌ای که بلند می‌شود با هماهنگی ما صورت بگیرد.

50 حافظ قرآن در پدافند هوایی اصفهان

سید جانمراد موسوی رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی شهید نصر اصفهان نیز عنوان کرد: ارتش امروز در خدمت مردم و آرمان‌های جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در پدافند هوایی اصفهان تصریح کرد: بیشترین تعداد کلاس قرآن در بین ارگان‌های مختلف در ارتش جمهوری اسلامی است و برای نمونه 13 هزار کلاس قرآن روزهای سه‌شنبه در سطح کشور برقرار است.

موسوی اضافه کرد: در پدافند اصفهان 50 حافظ قرآن وجود دارد و سایر برنامه‌های فرهنگی از جمله اردوهای جهادی بنا به مناسبت‌های مختلف برای کارکنان، وظیفه و خانواده‌های صورت می‌گیرد.

رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی شهید نصر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به سالروز تشکیل پدافند و اعیاد این ایام، تشویقی‌هایی برای نیروهای در نظر گرفته شده از جمله مرخصی تشویقی به سربازان وظیفه به ویژه سربازان متأهل.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.