سرویس: غیر تولیدی 15:15 - چهارشنبه 07 شهریور 1397

دلایل گرفتگی گوش + درمان خانگی

عمرانی گفت: علت گرفتگی گوش در واقع مساوی نبودن فشار هوا در ۲ طرف پرده گوش است که باعث کشیده شدن پرده به یک طرف، جلوگیری از لرزش کافی و در نتیجه کاهش سطح شنوایی فرد می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، محمد رضا عمرانی متخصص گوش، گلو و بینی و جراح سر و گردن درباره دلایل گرفتگی گوش و راه‌های درمان آن گفت: گوش انسان یکی از پیچیده‌ترین و تکامل یافته‌ترین اجزای بدن است که آن‌ را به ۳ بخش بیرونی، میانی، درونی تقسیم بندی می‌کنند؛  علت گرفتگی گوش در واقع مساوی نبودن فشار هوا در 2 طرف پرده گوش است که باعث کشیده شدن پرده به یک طرف، جلوگیری از لرزش کافی آن و در نتیجه کاهش سطح شنوایی فرد می‌شود.

وی ادامه داد: در گوش میانی مجرای بسیار باریکی وجود دارد که گوش را به قسمتی در پیش بینی متصل کرده است؛ در سمت بینی دریچه‌ای وجود دارد که با باز و بسته شدن‌های متعدد (شاید تا ۸۰ بار در ساعت) وظیفه برقراری این تساوی فشار را برعهده دارد.

علت بی قراری نوزدان در سفر

عمرانی اظهار کرد: بیشتر افراد تجربه گرفتن گوش را در هواپیما، جاده‌های پر پیچ و خم یا بر اثر تغییر ارتفاع داشته‌اند؛ در نوزادان به وضوح قابل مشاهده است که تغیر فشار هوا باعث فشار روی پرده گوش و گریه آن‌ها می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد با خمیازه کشیدن یا قورت دادن ناگهانی آب دهان گرفتگی رفع می‌شود؛ بنابراین مکیدن آبنبات، جویدن آدامس، فرو بردن آب دهان، و در کل خوردن و آشامیدن می‌تواند برای رفع این مشکل موثر باشد.

 متخصص گوش، گلو و بینی و جراح سر و گردن یادآوری کرد: اگر گرفتگی برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد هوای داخل گوش میانی کم‌کم جذب جریان خون گذرنده در زیر مخاط شده و باعث بروز فشار مغزی می‌شود؛ این افزایش فشار مغزی باعث تشکیل آب میان‌بافتی و در نتیجه بروز اختلال در حرکت پرده گوش می شود  و کاهش شنوایی را در پی خواهد داشت پس در صورت طولانی شدن گرفتگی بهتر است به پزشک خانواده مراجعه کنید.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.