سرویس: اجتماعی » حوادث 20:21 - سه شنبه 02 اردیبهشت 1393

عضو کمیته آب اتاق اصفهان:

انتقال آب بهشت‌آباد به صورت تونل حاصل 12 سال کار کارشناسی است

عضو کمیته آب اتاق اصفهان گفت: طرح انتقال آب بهشت‌آباد به صورت تونل حاصل 12 سال کار کارشناسی است و نباید با یک نظر غیرکارشناسی آن را تغییر و یا زیر سوال برد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، لطف‌الله ضیایی در سی و پنجمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان خواستار تاکید وزارت نیرو و استان اصفهان در مورد تونل انتقال آب بهشت‌آباد، اظهار کرد: هزینه‌های بهره‌برداری انتقال آب به صورت لوله و پمپاژ به ازای هر مترمکعب آب انتقالی 6500 ریال است حال آنکه هزینه‌های بهره‌برداری با تونل به ازای هر مترمکعب آب انتقالی 250 ریال است.

وی ادامه داد: یعنی تبدیل طرح مصوب اولیه که به صورت تونل ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ است به خط لوله و پمپاژ هزینه بهره‌برداری به ازای هر مترمکعب آب را بیش از 25 برابر بالا می‌برد، با توجه به افزایش هزینه حامل‌های انرژی در آینده این رقم به مراتب بیشتر خواهد شد.

عضو کمیته آب اتاق اصفهان در پاسخ به انتقادات برخی از افرادی که اجرای انتقال آب بهشت‌آباد را عامل خشکاندن چشمه های اطراف این منطقه مطرح کردند، تاکید کرد: تکنولوژی روز دستگاه‌های تونل ساز موسوم به TBM قابلیت تزریق بدنه، تحکیم و آب بندی کامل همزمان با حفاری را دارد. ساخت تونل با آب‌بندی کامل زیر دریاها و اقیانوس‌ها و زیر رودخانه‌ها تأییدی بر این امر است و بر اساس 12 سال مطالعه شرکت‌های ایرانی و خارجی و سه دستگاه TBMدر نظر گرفته شده از کشور فرانسه هیچ‌گونه خشکی در منطقه در اثر تونل انتقال آب ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه 12 سال کار مطالعاتی برای خط انتقال بهشت آباد توسط شرکت‌های داخلی و خارجی بر اساس یک مصوبه به راحتی تغییر می‌کند و باید تصمیمات بر اساس نظر کارشناسی باشد تا نظر بدون پشتوانه فنی و کارشناسی شده باشد.

مهدی بصیری مسئول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده رود مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه شد.

وی احیای تالاب گاوخونی را نیازمند توجه مسئولان دانست و گفت: شرایط تالاب گاوخونی به مراتب از دریاچه ارومیه وخیم‌تر است و اثرات خشکی این تالاب به مرور زمان دامنگیر شهرهای اطراف خواهد شد.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان تاکید کرد: متاسفانه خشک شدن تالاب گاوخونی در سطح کشور و جهان اطلاع‌رسانی نشده است و بسیاری از مسئولان نمی‌دانند این تالاب خشک شده است.

وی با انتقاد از نحوه تقسیم‌بندی آب زاینده رود بر اساس قانون استقلال آب‌ها گفت: بر اساس مصوبات اجرایی این قانون افرادی که پولی بابت خط انتقال آب پرداخت نکرده‌اند حق آبه‌دار محسوب می‌شوند و افرادی که هزینه خط انتقال را پرداخت کردند، حق آبه آنان پرداخت نمی‌شود.

بصیری تصریح کرد: حق اشتراک آب حق‌آبه داران از آب‌های مازاد تامین می‌شود و باید این رویه تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداران آب زاینده رود باید بر اساس حقوق حق‌آبه داران کشاورز، شهر و محیط زیست تعریف شود و مشترکان که طی سال‌های اخیر از این رودخانه استفاده می‌کنند باید مورد تجدید نظر قرار گیرند.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان از دانشگاه‌های استان اصفهان خواست که در موضوع آب، تحقیق و پژوهش مورد نیاز برای احیای زاینده‌رود را مورد توجه قرار دهند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.