سرویس: غیر تولیدی 10:23 - سه شنبه 06 شهریور 1397

در جریان بررسی طرح سوال از رئیس‌جمهور

نمایندگان مردم از پاسخ‌های روحانی درباره «بیکاری»، «ارز»، «رکود» و «قاچاق» قانع نشدند/ ارسال سوالات به قوه قضاییه

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره «بیکاری»، «ارز»، «رکود» و «قاچاق» قانع نشدند و بدین ترتیب این سوالات برای بررسی به قوه قضاییه ارسال می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان طرح سوال از رئیس‌جمهور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان توضیحات طراحان سوال از رئیس‌جمهور و همچنین پاسخ‌های حسن روحانی، از طراحان سوال پرسید که آیا از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع شدند یا نه که طراحان اعلام کردند قانع نشدند و خواستار رأی‌گیری از صحن علنی مجلس شدند.

بدین ترتیب رئیس مجلس نیز طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان، تک‌تک سوالات را به صورت جداگانه به رأی وکلای ملت گذاشت که نتایج این رأی‌گیری‌ها به شرح ذیل است:

سوال اول: چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

وکلای ملت با 123 رأی موافق، 138 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

سوال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلیرغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

وکلای ملت با 137 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده دانستند.

سوال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟

وکلای ملت با 74 رأی موافق، 190 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

سوال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

وکلای ملت با 116 رأی موافق، 150 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

سوال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

وکلای ملت با 68 رأی موافق، 196 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

به گزارش فارس، طبق ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌گردد.

در تبصره این ماده آمده است پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

در همین زمینه، عبدالرضا مصری نماینده سوال کنندگان از رئیس جمهور درباره روند سوال از حسن روحانی پس از ارجاع به قوه قضائیه گفت: در دستگاه قضا از طرفین دعوت می شود و در نهایت قوه قضائیه در این باره قضاوت خواهد کرد.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.