سرویس: غیر تولیدی 17:20 - دوشنبه 05 شهریور 1397

از ساحل برزیل تا چهارباغ

مدتی پیش مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفته بود «چهارباغ، ساحل برزیل نیست که هندسی طراحی شده باشد»، در حالی که برزیل هیچ ساحلی با طراحی هندسی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در میز گردی با عنوان بررسی منظر تاریخی اصفهان، در واکنش به انتقاد خبرنگار ایسنا مبنی بر نبود هندسه در طراح‌های موجود در چهارباغ عباسی با لحنی تند گفته بود “اینجا ساحل برزیل نیست که از هندسه استفاده کنیم”.

علی محمد معطری، با اشاره به یک ساحل در برزیل که در کفسازی از اشکال هندسی استفاده کرده است گفته بود آن‌ها هویت ندارند و با این طرح تلاش کرده‌اند به ساحل با اشکال هندسی هویت ببخشند و چهارباغ نیازی به هندسه ندارد چرا که خود هویت دارد.
خبرگزاری ایمنا- متعلق به شهرداری اصفهان اظهارات مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی را اینگونه منتشر کرد که « وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیچ هندسه ای در بدنه و کف سازی چهارباغ وجود ندارد؟ گفت: اینجا سواحل برزیل نیست که در بافت تاریخی اشکال هندسه به کار ببریم».
مطالعات خبرگزاری ایسنا در این رابطه نشان می‌دهد هیچ ساحلی در برزیل که در کفسازی یا بدنه آن از اشکال هندسی استفاده شده باشد وجود ندارد.
معطری در پاسخ به پرسش درباره جزییات ساحلی که با چهارباغ عباسی مقایسه کرده بود گفت: رسانه‌ها اشتباه نوشته‌اند ساحل برزیل را با چهارباغ مقایسه نکردیم. دوباره ننویسید مقایسه کرده‌اند. منظور این بود که ساحل برزیل هویت ندارد و از اشکال هندسی استفاده می‌کند تا هویت ایجاد کند.
وی ادامه داد: اما چهارباغ عباسی خود هویت دارد و سازمان بهسازی و نوسازی طراحی انجام نمی‌دهد و هرچه بوده را بازسازی می‌کنیم. متاسفانه دوستان در رسانه متوجه نمی‌شوند و چیزهای دیگری می‌نویسند. رسانه‌ها اشتباه نوشته‌اند. هندسه ایرانی در معماری ایرانی نمود پیدا می‌کند. البته هندسه در کفسازی ایرانی هرگز وجود نداشته.
مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: متاسفانه دوستان متوجه نمی‌شوند و اشتباه می‌نویسند. اوج هندسه ایرانی در پل نمود پیدا می‌کند. مثلا پل خواجو پر از هندسه است اما در کف آن هیچ عنصر هندسی وجود ندارد. لطفا این را دوستان درست بنویسند.
معطری نام ساحلی که در برزیل به عنوان طرحی با اشکال هندسی مثال زده بود را به خاطر نداشت اما با توضیحاتی مبنی بر اینکه طرح موج‌گونه‌ای در این پروژه استفاده شده است به نظر می‌رسد منظور ساحی کوپاکابانا (Copacabana) در نزدیکی ریودوژانیرو بوده است.
احمد منتظر- از پایه‌گذاران دانشگاه هنر اصفهان، استاد بازنشسته دانشگاه، رییس سابق میراث فرهنگی استان اصفهان و از پژوهشگران معماری و مرمت به خبرنگار ایسنا می‌گوید: کفسازی چهارباغ هندسه قابل قبولی ندارد و منظور از هندسه استفاده از اشکال هندسی نیست.
وی ادامه می‌دهد: منظور از هندسه در کفسازی چهارباغ، مهندسی، طراحی حساب شده و منظمی است که بتواند چشم‌نوازی کرده و بافت مناسبی را در چهارباغ عباسی ایجاد کند. معماری ایرانی به هندسه در نما، پلان، بدنه، سقف و کف اهمیت می‌دهد اما این هندسه و مهندسی در هر بخش به یک شیوه نمود پیدا می‌کند.
انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.