سرویس: غیر تولیدی 14:22 - شنبه 03 شهریور 1397

دریافت شهریه در مدارس دولتی با نام کمک و سردرگمی والدین

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌اند که مدارس دولتی حق دریافت هیچ وجهی را بابت ثبت نام از والدین دانش آموزان ندارد اما برخی مدارس دولتی در برابر دریافت مبالغی اقدام به ثبت نام دانش‌آموزان می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، ثبت نام مدارس پس از پایان امتحانات دوره‌های مختلف تحصیلی آغاز شده و تا شهریور ماه نیز ادامه دارد. اما ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی برای برخی والدین با دشواری‌هایی روبرو شده و نگرانی‌هایی برای آنها ایجاد کرده است. یکی از عمده‌ترین این مشکلات دریافت شهریه با عنوان کمک به مدرسه و ثبت نام خارج از محدوده محل زندگی است. این مسائل سبب شده که بسیاری از والدین در ثبت نام فرزندان خود با مشکلاتی مواجه شوند.

بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان هیچ مدرسه دولتی حق دریافت هیچ گونه وجهی غیر از وجه کتاب و بیمه از خانواده‌ها ندارد و دریافت هر وجهی با هر عنوانی خلاف قانون است و با متلخفان برخورد جدی می‌شود.

این موضوع بارها از سوی آموزش و پرورش استان مطرح شده است اما هنوز هم مدارسی هستند که با وجود تذکر از سوی بالاترین نهاد آموزشی باز هم اقدام به دریافت وجه از اولیای دانش آموزان می‌کنند آن هم با عناوینی مانند کمک به مدرسه، خرید تجهیزات و لوازمی برای مدرسه که دانش آموزان به آنها نیاز دارند.

برخی خانواده‌ها توان پرداخت مبالغ اعلام شده از سوی مدارس دولتی را ندارند و وقتی اعتراض می‌کنند با پاسخ‌هایی مانند ” مدرسه به کمک نیاز دارد”، ” به صورت اقساطی پرداخت کنید” و یا “تا زمانی که مقداری از این وجه را ندهید ثبت نام صورت نمی‌گیرد” مواجه می‌شوند.

به همین دلیل خانواده‌ها مبلغ را پرداخته و هیچ اقدامی نیز برای روشن شدن مسئله انجام نمی‌دهند و این نشان می‌دهد که یا خانواده‌ها از خلاف قانون بودن دریافت این وجوه اطلاع ندارند و یا اطلاع دارند و بیم این دارند که مدیر مدرسه ثبت نام فرزندشان را انجام ندهد.

بسیاری از والدینی که فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام می‌کنند با چنین مشکلی روبرو شده‌اند اما اینکه چرا اعتراض نمی‌کنند و یا چرا اعتراض خود را به شکل شکایت مطرح و پیگیری نمی‌کنند جای سئوال و دارد.

تمام نواحی آموزشی در اصفهان نمایندگی بازرسی دارند

مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان پیرامون نحوه بازرسی مدارس و رسیدگی به شکایات خانواده‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: هر ناحیه و منطقه‌ای در آموزش و پرورش یک نمایندگی بازرسی دارد و خانواده‌ها می‌توانند به این واحد مراجعه کنند، طرح موضوع کنند و ما قطعا شکایت آنها را پیگیری می‌کنیم.

حبیب‌الله عسگری با بیان اینکه دریافت وجه از خانواده‌ها خلاف قانون است، افزود: البته می‌دانیم که برخی‌ها این کار را انجام می‌دهند، در حال حاضر 7 مدیر را به هیئت معرفی کردم تا پرونده آنها مورد بررسی قرار گیرد. خانواده‌هایی که شکایت دارند و از آنها پولی به عنوان شهریه یا کمک به مدرسه گرفته شد باید به واحد بازرسی مراجعه کنند و پیگیر شکایت خود نیز باشند و یقین بدارند که ما به آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر واحد آموزش و پرورشی یک دفتر بازرسی دارد که نماینده ما هستند، گفت: بیش از 2 هزار مدرسه در شهر اصفهان داریم که همه را از طریق اداره کل نمی‌توانیم ارزیابی کنیم، بازرسان ما به این مدارس می‌روند و می‌بینند. تا کنون بیش از 500 مدرسه را بازدید کردیم.

مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: بازرسان بدون هماهنگی قبلی به مدارس سر می‌زنند و مدارک را بررسی می‌کنند، گزارش می‌دهند و ما گزارشها را به ادارت منعکس می‌کنیم.

خانواده‌ها از طرح شکایت هراسی نداشته باشند

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی مدیران بدون هیچ واهمه‌ای به خانواده ها می‌گویند اگر قصد شکایت دارد انجام دهید، گفت: خانواده‌ها شکایت خود را مطرح کنند و اگر موردی هست به بازرسی ناحیه اطلاع دهند و ما هم می‌دانیم چطور برخورد کنیم. خانواده‌ها حتما شکایت خود را مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.

عسگری با بیان اینکه آموزش و پرورش به کمک نیاز دارد اما نه الان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما به خانواده‌ها کمک به مدرسه را توصیه نمی‌کنیم آنها در طول سال تحصیلی به مدرسه مراجعه کنند تا جایی که می توانند به صورت داوطلبانه به مدرسه کمک کنند به کیفیت بهتر آموزش و پرورش کمک کند اما برای ثبت نام هیچ الزامی حتی داوطلبانه نیست، نباید وجهی بابت ثبت نام دریافت کنند البته بحث بیمه و کتاب جداست و باید پرداخت شود.

وی بیان کرد: جز مدارس غیر دولتی، شاهد و تیزهوشان که شهریه‌های مصوب و قانونی دارند بقیه حق دریافت پول بابت ثبت نام ندارند.

برخی والدین خودشان پیشنهاد پرداخت پول می‌کنند

مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان  گفت: مردم ما یا اطلاع ندارند یا خودشان بعضا خواهان ثبت نام فرزندانشان در خارج از محدوده هستند و به مدیر پیشنهاد می‌دهند که در ازای مبلغی کمک به مدرسه فرزندشان را ثبت نام کند؛ مدیر هم با توجه به نیاز مدرسه قبول می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه مقداری هم مسائلی پیش می‌آید اما به صورت قانونی حق دریافت وجه را ندارند. مدارک موجود است، حسابها را داریم، شماره تماس مردم را نیز داریم و پیگیری می‌کنیم. من شخصا به نواحی مختلف سر می‌زنم حضور پیدا می‌کنم و مدارس را بررسی می‌کنم اما مردم خودشان هم باید کمک کنند.

عسگری با بیان اینکه باید هماهنگی بین مردم باشد، گفت: مشکل قابل حل است، هم مردم باید همراهی کنند و هم مدیران. مردم مبالغ درخواست شده را پرداخت نکنند مگر می‌شود مدرسه ثبت نام نداشته باشد اکر مردم پرداختی نداشته باشند.

برخی خانواده‌ها خودسانسور و نگران هستند؛ در مورد متخلفان هیچ اغماضی نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه بعضی از خانواده‌ها نگران و خود سانسور هستند، اظهار داشت: ما از ابتدای ثبت نام تا کنون در سامانه ثبت نام 8 شکایت بیشتر نداشتیم 6 تای آن رسیدگی شد یکی انصراف داده و  یکی دیگر نیز در دست بررسی است. متاسفانه مردم فقط تلفن می‌زنند و نهایتا حرفی می‌زنند و وقتی ما وارد مدرسه می‌شویم می‌گویند ما چیزی دریافت نکردیم آن طرف هم می‌گوید من چیزی پرداخت نکردم فقط به من گفتند که باید مبلغی واریز کنی.

عسگری افزود: مردم موارد که اطلاع دهند بررسی می‌کنیم و قطعا با متخلفان برخورد می‌کنیم متخلفان هم می‌دانند که ما در این مورد هیچ اغماضی نمی‌کنیم.

ثبت نام دانش آموزان در محدوده محل زندگی صورت می‌گیرد

وی در ادامه گفت: اینطور نیست که خانواده‌ای در محدوده‌ای باشد و مدرسه از آنها ثبت نام نکند قطعا این خلاف است و مورد این‌گونه تا کنون به ما گزارش نشده است.

مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در مورد مدارس خاصی مانند سمپاد یا شاهد و .. شرایط خاصی دارد و ممکن است در آن محدوده نتوانند ثبت نام کننده اما خارج از آن این حق مردم است که در محدوده محل سکونت ثبت نام کنند و اگر موردی باشد و به ما گزارش دهند قطعا پیگیری می‌کنیم و مدرسه حق ثبت نام نکردن ندارند.

وی افزود: ما دستوراالعمل ثبت نام را ابلاغ کردیم و گفتیم که در محل ثبت نام باید موارد نصب شود جایی که مردم راحت ببیند و در جریان فرایند ثبت نام قرار گیرند، اگر نباشد جزو تخلفات حساب می‌شود.

عسگری گفت: خانواده‌ها هر گونه موارد خلاف را به نماینده ما در ادارات آموزش و پرورش اطلاع دهند و اطمینان داشته باشند که ما رسیدگی می‌کنیم. شکایت خود را حتما مطرح کنند.

گلایه خانواده‌هایی که برای ثبت نام در مدارس دولتی پول می‌دهند

با وجودی که آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است که مدارس دولتی حق دریاف هیچ گونه وجهی از والدین دانش آموزان ندارد اما برخی از مدارس همچنان در ازای دریافت وجه اقدام به ثبت نام دانش آموزان می‌کنند. والدین از این ماجرا گلایه دارند و گلایه خود را در نه از راه شکایت و مطرح کردن به نماینده آموزش و پرورش بلکه در میان یکدیگر مطرح می‌کنند.

بسیاری از والدین از اینکه مدرسه دولتی برای ثبت نام پول دریافت می‌کند گلایه دارند و شاکی هستند اما تعداد بسیار کمی از آنها حاضر به شکایت هستند.

صادقی پدر یکی از دانش آموزان متوسطه در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: چرا مسئولان آموزش و پرورش به دنبال این هستند که خانواده‌ها شکایت کنند تا به این موضوع رسیدگی کنند، یعنی مدارک در مدارس موجود نیست؟ نمی‌توانند بروند و حساب مدرسه را چک کنند؟ یعنی خودشان نمی‌بینند؟ نمی‌دانند؟ ما اگر شکایت نمی‌کنیم برای این است که نگران هستیم که مبادا ثبت نام بچه‌هایمان با مشکل مواجه شود. یا دیر شود و مدرسه دیگری هم از آنها ثبت نام نکنند. بهرحال اگر شکایت کنیم تا به آن رسیدگی شود طول می‌کشد بلا تکلیف می‌شویم. از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم که خودشان به این موضوع رسیدگی کنند و منتظر نباشند تا خانواده‌ها شکایت کنند چون همه چیز در مدارس روشن است و می‌توانند ببینند.

قدرتی مادر دو دانش آموز دبستانی  و متوسطه است او در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: یکی از بچه‌های من در مدرسه غیر انتفاعی درس می‌خواند و دیگری در مدرسه دولتی، مدرسه دولتی که دخترم را ثبت نام کرده‌ام خوب است، برای آن مقداری هم پول پرداخت کرده‌ام اما خودم راضی بودم و می‌دانم که مدارس به این مبالغ نیاز دارند.

وی افزود: به نظر من مدیران از خانواده‌هایی که بضاعت مالی ندارند پول نباید بگیرند و کمک به مدرسه را از کسانی دریافت کنند که وضعیت بهتری دارند. بهرحال برخی از کسانی که به مدارس دولتی می‌آیند توان مالی خوبی ندارند و نباید آنها را مجبور به پرداخت کرد.

شاکری نیز گفت: همه می‌دانیم که دریافت شهریه توسط مدارس دولتی خلاف قانون است و این را هم می‌دانیم که مدیران با علم به این کار از خانواده‌ها پول می‌گیرند. درست است که مدرسه بودجه ندارد و مدیران مجبورند از خانواده‌ها کمک بگیرند اما این وجوه باید کاملا داوطلبانه باشد نه اجباری. من برای پرداخت شهریه مدرسه دولتی با مشکل مواجه شدم اما چون مجبور بودم آن را در در دو قسط پرداخت می‌کنم. یک قسطش را دادم و قسط دیگر را هم دو ماه دیگر پرداخت می‌کنم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا شکایت نمی‌کنید، اظهار داشت: راستش نمی‌خواهم برای پسرم مشکلی پیش بیاید، همه دارند مبالغی که مدرسه می‌خواهد را پرداخت می‌کنند اگر من یک نفر شکایت کنم برای ما مشکل پیش می‌آید.

ثبت نام در مدارس دولتی از سوی والدین با مشکلاتی مواجه شده است اما بسیاری از خانواده‌ها برای برطرف شدن این مشکل حاضر به مطرح کردن شکایت و مشکلات خود نیستند و تعداد کمی از آنها اقدام به این کار می‌کنند.

والدین نیز برای شکایت نکردن نیز دلایل خاص خود را دارند اما مسئولان آموزش و پرورش همچنان تاکید دارند که والدین بدون هیچ گونه هراسی اقدام به مطرح کردن شکایت خود کنند.

شاید بهتر باشد که مسئولان آموزش و پرورش نظارت خود را بر مدارس دولتی بیشتر کنند و خانواده‌ها نیز برای پیشبرد اهداف خود همکاری بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشند چرا که هیچ اقدامی به صورت یک طرفه به بار نخواهد نشست و برای حصول نتیجه دو طرف باید در کنار هم باشند. خانواده‌ها سکوت نکنند و هر چیزی را نپذیرند و مسئولان آموزش و پرورش نیز با نظارت بیشتر والدین را همراهی کنند.

انتهای پیام/

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.