سرویس: غیر تولیدی 14:54 - شنبه 03 شهریور 1397

معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان:

قانونی برای جلوگیری از کشت برنج وجود ندارد/ یک هکتار برنج به 16 هزار متر مکعب آب نیاز دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: هنوز قانونی برای جلوگیری از کشت برنج وجود ندارد و دستگاه‌هایی همچون شرکت آب‌منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اختیارات قانونی در این خصوص ندارند.

به گزارش اصفهان شرق، اصغر محسن‌زاده کرمانی با بیان این که سطح کشت برنج در استان اصفهان کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: هنوز قانونی برای جلوگیری از کشت برنج وجود ندارد و دستگاه‌هایی همچون شرکت آب‌منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اختیارات قانونی در این خصوص ندارد.

وی افزود: برای جلوگیری از کشت برنج در استان اصفهان اطلاع‌رسانی‌های زیاد توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تنها راهکار جلوگیری از کشت برنج برخورد قهری توسط شورای تأمین استان اصفهان که هنوز مصلحتی در این خصوص دیده نشده است اما مردم وارد عمل شده و در بسیاری از شهرستان‌های استان از کشت برنج جلوگیری کرده‌اند.

وی از تهیه الگوی کشت کشوری خبر داد و خاطرنشان کرد: وقتی این الگو توسط کارگروه مقابله با کم‌آبی کشور ابلاغ شود، قوانین مورد نیاز پیش‌بینی شده تا در قالب مخصوص ابلاغ شود و بتوان با کشت برنج برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.

آب مصرفی کشت برنج با گندم و گوجه برابری نمی‌کند

محسن‌زاده با بیان این که آب مصرفی برای کشت برنج با آب مصرفی برای کشت گندم و گوجه برابری نمی‌کند، اذعان داشت: آب مصرفی برای کشت برنج و یونجه بسیار زیاد است؛ با 7 تا 8 هزار متر مکعب آب می‌توان یک هکتار زمین زیر کشت گندم را اداره کرد اما برای کشت یک هکتار سطح زیر کشت برنج با در نظر گرفتن صرفه‌جویی کامل به 16 هزار متر مکعب آب نیاز است و مصرف آب را دو برابر می‌کند.

وی با بیان این که امسال دولت 3.8 هزار تن سیب‌زمینی مازاد را به صورت تضمینی از کشاورزان اصفهانی خریداری کرد، یادآور شد: کشت برنج برای کشاورزان چندین برابر دیگر محصولات برای آنان صرفه اقتصادی دارد و همین امر رغبت کشاورزان را به این محصول افزایش می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مواقعی صورت می‌گیرد که کشاورزان مجبور به فروش قیمت سر به سری شده و هیچ سودی برایشان نداشته باشد.

کشت برنج به دلیل ماندگاری یک کشت اقتصادی است

وی عنوان داشت: با توجه به شرایط موجود کشت برنج یک کشت اقتصادی محسوب می‌شود چراکه ماندگاری این محصول بالاست و کشاورز می‌تواند تا یک تا دو سال آن را در پوسته ذخیره کند اما محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی و خیار پس از چند روز از بین می‌رود و کشاورز نمی‌تواند از آن نگهداری کند.

محسن‌زاده با بیان این که استان اصفهان تا چند سال پیش از کشت برنج حمایت می‌کرد، متذکر شد: با توجه به این که در دهه‌های گذشته شرایط آبی بهتری در اصفهان حاکم بود، حتی به کمباین‌های برنج نیز تسهیلاتی داده می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی، توزیع نامناسب آب و کاهش سهم آبی اصفهان، سیاست‌های کشاورزی در استان اصفهان نیز تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی، قانون منع کشت برنج به غیر از مناطق شمالی کشور به دلیل بارش‌های بیشتر، باید توسط وزارت جهاد کشاورزی در همه استان‌های خشک کشور اجرایی شود.

شیوه‌های تغییر کاربری اراضی کشاورزی در اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: طرح آمایش شهری در مناطق مختلف استان اصفهان تعریف‌ شده که برخی اراضی به عنوان فضای سبز و برخی دیگر به عنوان زمین کشاورزی تعریف شده است.

وی اضافه کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان اصفهان در کارگروه ماده 5 بررسی و بسیاری از طرح‌های به تصویب رسیده است؛ نمی‌توان همه زمین‌ها را تغییر کاربری داد اما برای احداث گلخانه، سالن‌های کشت قارچ و پرورش انواع طیور مانعی وجود ندارد.

محسن‌زاده با اشاره به تبصره یک ماده یک قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی ابراز داشت: جلسه‌ای برای این امر تشکیل می‌شود و 5 نماینده از دستگاه‌های مختلف ازجمله جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، محیط زیست و استانداری در آن حضور دارند تا طرح مورد نظر مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز موافقت شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.