سرویس: غیر تولیدی 20:31 - جمعه 02 شهریور 1397

معرفی کتاب؛

کتابی که رهبر انقلاب توصیه کردند خانم‌ها بخوانند/خاطرات سفیر روایت تعهد به حجاب در پاریس

“خاطرات سفیر” خاطرات نیلوفر شادمهری و شامل بیان چالش‌هایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است.

به گزارش اصفهان شرق، کتاب “خاطرات سفیر” خاطرات نیلوفر شادمهری و شامل بیان چالش‌هایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است.

او شد سفیر ایران، یا بهتر بگوییم سفیر اسلام در قلب‌کشور فرانسه. بانویی محجبه و شاید کمی متفاوت از هم‌سالان و همکلاسی‌های خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته‌ی طراحی صنعتی، برای مدتی ایران را به مقصد فرانسه ترک می‌کند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز می‌شود.

کتابی که رهبر توصیه کردند خانم‌ها بخوانند/سفیر انقلاب روایت تعهد به حجاب در پاریس

کتاب “خاطرات سفیر” به روایت نیلوفر شادمهری با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند.

خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه‌ تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد، اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای “یک سلیم النفس”.

خاطرات منتشر شده در این کتاب، ابتدا در وبلاگی به نام “سفیر ایران” توسط نویسنده نوشته شده و سپس به مرور بر آن خاطرات افزوده شده است.

وی در این کتاب، حدود سی خاطره را به رشته‌ تحریر درآورده و توضیح نیز داده‌ که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات وی است و ابراز امیدواری کرده‌ بتواند فصل‌های بعدی این کتاب را نیز بنویسد.

کتابی که رهبر توصیه کردند خانم‌ها بخوانند/سفیر انقلاب روایت تعهد به حجاب در پاریس

وی در بخشی از وبلاگ خود نوشته است: چند سال پیش وقتی برای تحصیل وارد فرانسه شدم، فکر می‌کردم فقط یک دانشجوی دکترای طراحی صنعتی هستم. اما دقایق زیادی نگذشت تا بفهمم پیش از اینکه دانشجو باشم در هر مقطع یا هر رشته‌ای، نماینده ایرانم و رفتار و گفتارم بیش از اینکه معرف “من” باشند، معرف یک مسلمان ایرانی است. برای کسی مهم نبود من چه می‌کنم و چه می‌خوانم. چیزی که اطرافیانم می‌خواستند بدانند پاسخ سوالات و شبهات ذهنشان بود درباره‌ی هر چه به ایران مربوط می‌شد. مسئولیتم خیلی سنگین‌تر از آن بود که فکرش را می‌کردم؛ و اینچنین بود که سفیر ایران شدم.

شادمهری افزود: آن زمانی‌که من شروع به مکتوب کردن این خاطرات کردم تعدادی از دانشجویان را می‌دیدم که همان اتفاقاتی که برای من پیش‌آمده برای بعضی از این‌ها نیز افتاده بود. این‌ها در برخورد با این اتفاقات واکنش‌های خوبی بروز نداده بودند. زیرا در آنجا با پوشش و حجاب خانم‌ها برخورد خوبی ندارند ازاین‌رو تصمیم گرفتم خاطراتم را که بخشی از آن مربوط به برخورد با این‌گونه رفتار‌ها بود را مکتوب کنم تا از این طریق آموزشی نیز داده باشم.

رهبر معظم انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارها فرمودند: کتاب خاطرات سفیر را توصیه کنید که خانم‌هایتان بخوانند.

این کتاب در سال ۹۶ و با دو طرح جلد متفاوت یکبار توسط انتشارات کجاوه سخن سوره‌ مهر در ابتدای سال ۹۶ و دیگری در پاییز ۹۶ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.