سرویس: غیر تولیدی 19:31 - جمعه 02 شهریور 1397

گزارش؛

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با بی اعتمادی سست می‌شود/ خط قرمز‌هایی که نباید از آن‌ها عبور کرد

روانشناسان معتقدند تنها چیزی که می‌تواند شک‌ها و نا آرامی‌های بین زوجین را از بین ببرد، محبت کردن بی‌قید و شرط به یکدیگر است.

به گزارش اصفهان شرق، اگر دچار بی اعتمادی به همسر هستید و بعد از مدتی فهمیدید بی اعتمادی‌تان اشتباه بوده‌ است و اگر همسرتان متوجه بی اعتمادی شما نشده باشد باید روی خودتان کار کنید تا کاملاً بی اعتمادی را فراموش کنید و تنها چیزی که می‌تواند بی اعتمادی‌ها و نا آرامی‌های بین دو زوج را از بین ببرد، محبت کردن بی‌قید و شرط به یکدیگر است چون در این صورت رابطه دلپذیر می‌شود و در نتیجه دوباره اعتماد و آرامش به زندگی باز می‌گردد.

 اگر همسر شما متوجه بی اعتمادی شما شده باشد، باید اول به اشتباه خود اعتراف کنید و از او معذرت‌ خواهی کنید، بعد به نوعی با رفتارهایتان نشان دهید که کاملا به او اعتماد دارید، یعنی مثلاً کمتر سؤال کنید همچنین باید بدون قید و شرط به او محبت کنید و عشق بورزید.

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با بی اعتمادی سست می‌شود/ خط قرمز‌هایی که نباید در زندگی از آن عبور کرد

بی اعتمادیوفه اویار حسینی مشاور خانواده اظهار کرد: 2 محور اصلی و بسیار مهم هر رابطه‌ای و به‌ خصوص زندگی مشترک، اعتماد و احترام است‌ و اگر هر کدام از این دو محور آسیب ببینند ممکن است رابطه کاملاً از بین برود.

این مشاور خانواده بیان کرد: این دو خط قرمز‌هایی هستند که هیچگاه نباید از آنها عبور کرد و به محض اینکه بی‌اعتمادی در رابطه‌ای به‌ وجود بیاید رابطه به سمت ویرانی می‌رود، بی اعتمادی به همسر از آن چیزهایی است که می‌تواند احترام  را در زندگی زناشویی از بین ببرد و به‌ تدریج پناهگاه امن خانه و زندگی مشترک را به جهنمی تبدیل کند.

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با شک سست می‌شود/خط قرمزهایی که نباید در زندگی از آن عبور کرد

بی اعتمادی به همسر عشق را می‌کشد

اویار حسینی ادامه داد: وقتی آدم‌ها همدیگر را دوست دارند، به هم عشق می‌ورزند و به هم اعتماد دارند اما از لحظه‌ای که بی اعتمادی به همسر وکنترل در رابطه‌ای به‌ وجود می‌آید ذره ذره عشق بین زوجین رو به زوال می‌رود و دو طرف از هم دور می‌شوند البته اگر هر 2 طرف دست از بی اعتمادی و کنترل هم بر‌دارند دوباره می‌توانند  به هم نزدیک ‌شوند چون هیچ‌گاه عشق با نیت‌های منفی، نبود اعتماد و سوءظن نمی‌تواند در یک جا جمع شود.

صورت مسئله را پاک نکنید

وی افزود: متاسفانه ترس و نگرانی را در مکالمات اکثر آدم‌ها می‌بینیم، این روزها وقتی با آدم‌ها حرف می‌زنیم می‌بینیم که ترس و نگرانی پشت اکثر حرف‌ها و رفتارهای آن‌ها وجود دارد، در حقیقت از یک چیزی نگران هستند! حال اگر این نگرانی‌ها وارد زندگی مشترک شود، ‌مشکل زا خواهد بود مثلاً یکی از زوجین با خود مدام فکر کند وقتی همسرش از او دور است «مبادا با کس دیگری حرف بزند!»، «مبادا از کس دیگری خوشش بیاید!» و غیره.

این مشاور خانواده ادامه داد: این مبادا‌ها که خود شخص آن‌ها را در ذهنش می‌سازد همه تبدیل به نگرانی‌های جدیدی در زندگی می‌شوند و فرد برای اینکه از آن‌ها خلاص شود به کنترل‌ کردن طرف مقابل اقدام می کند، با این رفتارها فرد می‌خواهد صورت مسئله را در بیرون پاک کند و به سراغ حل مسئله در درون خودش نمی‌رود؛ در واقع افرادی که سوءظن‌های زیاد و بی اعتمادی به همسر دارند یا کنترل گر هستند در بیرون نباید به‌ دنبال چاره باشند بلکه باید در خودشان به دنبال راه حل بگردند.

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با شک سست می‌شود/خط قرمزهایی که نباید در زندگی از آن عبور کرد

اویار حسینی تشریح کرد: در همه ما یک حس مالکیت وجود دارد، در واقع آدم‌ها نسبت به هرچیزی که دوست‌ دارند نوعی احساس مالکیت دارند و این حس ناشی از یک ترس درونی است، مانند ترس از دست دادن؛ در حقیقت پشت رفتارهای کنترل‌گر و سوءظن‌آمیز، ترس از دست‌دادن وجود دارد، این افراد در وجودشان چیزی را کم دارند و جای چیزی برایشان خالی است و می‌خواهند به نوعی این جای خالی را پر کنند؛  در حقیقت رفتارهای بی اعتمادی و سوءظن آمیز آن‌ها نسبت به بیرون و آدم مقابلشان نیست بلکه این بی اعتمادی نسبت به‌ خودشان است و به نوعی طرف مقابل و اتفاقات مختلف آینه‌ای است برای آن‌ها تا خودشان را ببینند.

وی ادامه داد: وقتی من نسبت به‌ خودم بی اعتمادی داشته‌ باشم یعنی به توانایی‌‌های خودم اعتماد ندارم  ولی اگر اطمینان داشته باشم که آنقدر خوبم که طرف مقابل با من می‌ماند دیگر نیازی ندارم با رفتارهای کنترل‌ گر نیست، یعنی دارای خودباوری و اعتماد به نفس کافی هستم و باور دارم طرف مقابل به خاطر من در این رابطه می‌ماند ولی کسانی که به‌ خودشان و توانایی‌هایشان بی اعتمادی دارند، لاجرم فرافکنی کرده و دچار بی اعتمادی به همسر می‌شوند چون فکر می‌کنند آنقدرها خواستنی نیستند که طرف مقابل به این رابطه وفادار بماند.

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با بی اعتمادی سست می‌شود/ خط قرمز‌هایی که نباید در زندگی از آن عبور کرد

حریم خصوصی چیست؟

این مشاور خانواده افزود: هر فردی حریم و حدودی دارد که دوست ندارد کسی وارد آن شود، این حریم یک چیز کاملاً نانوشته است که برای هر کسی مهم است اما گاهی بعضی افراد آن حریم را حفظ نمی‌کنند و وارد حریم شما می‌شوند مسلماً این مورد شما را ناراحت می‌کند و اگر به طرف مقابل تذکر ندهید روز به روز از او دورتر می‌شوید اگر زن و شوهر هم این حریم را رعایت نکنند ممکن است روز به روز از هم دورتر شوند.

اویار حسینی تشریح کرد: حریم‌های شخصی بسیار مهم است، در زندگی هر کدام از ما بخش‌هایی وجود دارد که فقط برای خودمان است و اصلاً دلیلی ندارد فرد دیگری را وارد این حریم‌‌ها کنیم؛ این حریم شخصی برای افراد مختلف متفاوت است، ممکن است فردی ایمیل‌ها و تلفن‌هایش در حریم شخصی‌اش باشند و ممکن است برای فرد دیگر مثلا ایمیل‌هایش در حریم شخصی‌اش نباشد، به مرور می‌توان حریم شخصی افراد را فهمید، در واقع باید در کنار هم بایستید اما بسیار نزدیک به همدیگر نباشید.

وی گفت: اگر از همان ابتدای زندگی زناشویی شروع به کنترل همسرتان بکنید از ترس اینکه مبادا او روزی نسبت به شما غیر متعهد شود، در واقع ناخودآگاه او را به سمت غیرمتعهد شدن سوق می‌دهید، یعنی آنقدر کنترل‌هایتان همسرتان را از شما دور می‌کند که ممکن است به سمت غیرمتعهد شدن هم برود.

این مشاور خانواده ادامه داد: اگر همیشه ترس از دست دادن همسرتان  یا به او بی اعتمادی دارید، 2 راه بیشتر پیش رویتان نیست،  یکی اینکه از همان ابتدا و در دوران آشنایی آنقدر او را خوب بشناسید تا با توجه به شخصیت او این ترس و بی اعتمادی به همسر برطرف شود و راه دوم اینکه، آنقدر در رابطه و زندگی زناشویی خود عشق و محبت بگذارید که همسرتان نتواند به فرد دیگری فکر کند و کاملا در زندگی با شما سیراب شود.

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با شک سست می‌شود/خط قرمزهایی که نباید در زندگی از آن عبور کرد

 

روش برخورد با بی اعتمادی به همسر

اویار حسینی افزود: گاهی پیش می‌آید که دچار بی اعتمادی به همسر شوید و دلایلی دارید که بی اعتمادی‌تان درست است، در این حالت باید با توجه به موضوع و آدم مقابلتان راه‌ حل مناسبی را پیدا کنید، اول از همه باید شروع به جمع‌آوری اطلاعات کنید، مثلاً اگر کسی  زنگ زده و از متعهد نبودن همسرمان خبر داده‌ است نباید حرف او را حجت بدانیم بلکه خودمان باید شروع به تحقیق کنیم.

وی ادامه داد: مثلاً شاید با یک یا 2 بار چک کردن طرف مقابل (بدون اینکه خودش متوجه شود) از حقیقت ماجرا با خبر بشویم و در نهایت با روشن شدن ماجرا، موضوع را با همسرمان مطرح کنیم و از او توضیح بخواهیم و اگر نشد با بزرگتر یا مشاوری موضوع را مطرح کنیم اما اگر مطمئن شدید که بی اعتمادی شما اشتباه است باید روی خودتان کار کنید تا کاملا موضوع را فراموش کنید.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.