سرویس: غیر تولیدی 17:25 - جمعه 02 شهریور 1397

با تلاش محققان کشور صورت گرفت

ارائه دستگاهی برای درمان شکستگی‌های مچ و ساعد/فراهم‌شدن امکان تصویربرداری در حین عمل جراحی

محققان کشور دستگاهی را برای درمان شکستگی‌های مچ و ساعد دست ارائه دادند که علاوه بر آنکه زمان جراحی و پین‌گذاری را کمتر می‌کند، جراح امکان عکسبرداری همزمان با عمل جراحی از موضع آسیب‌دیده را دارد.

به گزارش اصفهان شرق، محمد قره بگلو، مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان دستگاه “جا اندازی و فیکساسیون شکستگی‌های ساعد و مچ دست” طراحی و ساخته شده است، گفت: در دنیا برای جا اندازی و فیکساسیون شکستگی‌های ساعد و مچ دست ابزاری وجود ندارد. این در حالی است که جا اندازی و فیکساسیون شکستگی‌های مچ دست و ساعد یکی از اساسی‌ترین اقدامات در ارتوپدی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای جا انداختن شکستگی‌های ساعد و مچ دست از روش کشش استفاده می‌شده است، اظهار کرد: این روش در دنیا و ایران متداول است که برای درمان این نوع شکستگی‌ها موضع تحت کشش دستی (Manual) جراح و یا متخصص ارتوپدی انجام می‌شود و از آنجایی که به صورت دستی انجام می‌شد، این اقدام همراه با خطا بوده است، به گونه‌ای که به ویژه برای کشش مچ دست در بسیاری از مواقع فرد مصدوم دچار عوارض ناشی از این اقدام می‌شود.

قره‌بگلو درد همیشگی را از جمله عوارض ناشی از این روش نام برد و یادآور شد: در آسیب‌های اندام‌های تحتانی از وسیله‌ای برای درمان شکستگی‌ها به نام “میز شکستگی” (Fracture table) استفاده می‌شد و ما با الهام از این مدل، طراحی را اجرایی کردیم.

به گفته وی، شکستگی‌های ساعد و مچ دست به دلیل نبود امکاناتی نظیر “ Fracture tableبرای شکستگی‌های اندام فوقانی با مشکلات و پیچیدگی‌هایی روبرو است، از این رو اعمال جراحی شکستگی‌های مچ دست و ساعد به یکی از جراحی‌های پیچیده ارتوپدی تبدیل شده است و این دستگاه سعی دارد تا مانند fracture table  بتواند به ثبات موضع جراحی در حین عمل و نیز جا اندازی بهتر شکستگی‌های ساعد و مچ دست با مکانیسم منحصر بفرد خود که سبب حرکت ظریف استخوان و جا اندازی شکستگی‌ها و در رفتگی‌ها می‌شود، کمک کند.

مجری طرح با بیان این که دستگاه جا اندازی و فیکساسیون شکستگی‌های ساعد و مچ ساخته شده در این طرح در اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: دست بیمار بر روی این دستگاه قرار داده می‌شود و با تنظیم ارتفاع و پروتکل‌های قرارگیری مچ و آرنج، و جراح به صورت کنترل شده، کشش مورد نظر به دست بیمار مصدوم اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان تصویربرداری و مونیتورینگ برای جراحان پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: این ابزار به دستگاه تصویربرداری اتاق عمل با عنوان CR متصل است و جراح همزمان با این کشش می‌تواند نحوه جا اندازی شکستگی‌ها را مونیتور کند.

این محقق یادآور شد: این دستگاه در حالی امکان عکسبرداری حین عمل و پین‌گذاری تحت “فلوروسکوپی” را فراهم می‌کند که تاکنون چنین امکاناتی در اعمال جراحی ارتوپدی اندام فوقانی وجود نداشته است.

قره‌بگلو با بیان اینکه در این دستگاه با اعمال کششی که بر روی مچ و ساعد دست صورت می‌گیرد، شکستگی‌ها جا انداخته می‌شود، گفت: علاوه بر آن، این دستگاه دقت بیشتری برای پین‌گذاری عضو شکسته دارد؛ چراکه بستر مستحکم برای اندام شکسته ایجاد می‌کند، از این رو عمل پین‌گذاری با دقت بیشتری نسبت به روش‌های ‌متداول خواهد بود و در نتیجه عوارض عمل کمتر خواهد شد.

به گفته وی این دستگاه بر روی چندین بیمار مورد آزمایش قرار گرفت و از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاییدیه‌هایی را دریافت کرد.

قره‌بگلو با اشاره به نحوه کشش در این دستگاه توضیح داد: این دستگاه دارای دستگیره‌ای است و زمانی که پزشک این دستگیره را می‌چرخاند، مقدار کشش را تنظیم می‌کند.

وی دستگاه فیکساسیون طراحی شده را دارای 3 بخش اصلی دانست و افزود: یک بخش انگشتان و مچ دست در آن قرار می‌گیرد، بخش دیگر آرنج را ثابت نگه می‌دارد و بخش دیگر به استقرار دستگاه بر روی زمین مربوط می‌شود.

مجری طرح، امکان عکسبرداری همزمان با عمل جراحی از موضع عمل در شکستگی‌های مچ دست و ساعد،‌ امکان پین‌گذاری حین عمل تحت فلوروسکوپی برای شکستگی‌های مچ دست و ساعد، قابل تنظیم بودن برای تمام سنین، کوتاه شدن زمان عمل جراحی، تسلط بیشتر جراح بر موضع عمل جراحی به‌ویژه در خصوص پین گذاری و امکان تنظیم اعمال کشش و اعمال نیرو بر موضع شکستگی در جهت جا اندازی و فیکساسیون شکستگی را از مزایای این دستگاه نام برد.

وی با بیان اینکه این طرح در ایران به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به ثبت بین‌الملل در کشور آمریکا رسید.

انتهای پیام

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.