سرویس: غیر تولیدی 16:24 - جمعه 02 شهریور 1397

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران:

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو سَم مهلک است

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو را سم مهلک دانست و گفت: ما سال گذشته نسبت به بروز کمبودهای دارویی هشدار داده بودیم.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر محمدرضا شانه ساز در هفدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران که در مرکز همایش های رازی برپاست، در ابتدا نسبت به عدم حضور مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این همایش گلایه کرد و اظهار داشت: متاسفانه خدمات داروسازی در کشور کمتر دیده می شود.

وی با عنوان این مطلب که کمتر رشته و تخصصی را می توان با خدمات داروسازی مقایسه کرد، ادامه داد: اگر خدمات داروسازی پس از انقلاب نبود، قطعا در حال حاضر شرایط ما در این حوزه بسیار نابسامان بود.

شانه ساز با اشاره به یک محاسبه آماری که در سال های گذشته پیرامون تامین ارز مورد نیاز برای دارو صورت گرفته است، گفت: بررسی ها نشان داده است برای تامین داروی کشور ۱.۸ میلیارد دلار ارز نیاز داریم، این در حالی است که کمتر از یک میلیارد دلار آن برای ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور که در داخل تولید می شود، اختصاص می یابد و مابقی آن برای آن سه درصد داروی وارداتی تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: بر همین اساس می توان ادعا کرد که اگر صنعت داروسازی پس از انقلاب را نداشتیم، در حال حاضر می بایست ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دارو اختصاص می دادیم.

شانه ساز در عین حال به اظهارات یکی از کارشناسان حوزه دارو اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی هایی که وی انجام داده است، این میزان نیاز ارزی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار برآورد می شد اگر در داخل تولید دارو نداشتیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تاکید کرد: خدماتی که صنعت داروسازی به مردم ارائه می دهد، کمتر دیده می شود و این در حالی است که همین داروی ایرانی با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در اقصی نقاط منطقه عرضه می شود.

وی به یک مورد از صادرات دارویی به کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: مطالعات و بررسی ها نشان داده است که در کشور عراق تاکنون چندین بار نسبت به جمع آوری داروهای هندی و ترکیه ای اقدام شده و تنها داروهای ایرانی بوده است که تاکنون جمع آوری (ریکال) نشده است.

شانه ساز با انتقاد از اینکه قیمت گذاری داروهای تولید داخل ظالمانه بوده است، گفت: قطعا دانش داروسازی ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا است و ما این ظرفیت و توانایی را داریم که به محض عرضه یک داروی جدید در دنیا، ظرف دو سال آن را در کشور تولید کنیم اما اگر این اتفاق نمی افتد فقط به لحاظ مسائل اقتصادی است.

وی با انتقاد از گلایه های نادرست نسبت به صنعت داروسازی کشور گفت: اگر اجازه می دادند داروخانه ها اقتصادی اداره شود، قطعا سطح ارائه خدمات در داروخانه ها از شرایطی که در حال حاضر حاکم است، بهتر بود.

شانه ساز با بیان اینکه جوایز دارویی را نمی توان به عنوان یک اقتصاد سالم در صنعت داروسازی نام برد، افزود: متاسفانه نوک تیز حملات متوجه داروسازان است، در حالی که کمبودهای فعلی هیچ ربطی به تحریم ها ندارد، چون هنوز تحریمی شروع نشده است.

وی ادامه داد: مشکلات ما در صنعت داروسازی ناشی از عدم توجه به واقعی شدن قیمت ها با توجه به هزینه هایی است که صرف می شود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را سم مهلک برای تامین دارو در کشور دانست و گفت: این تجربه ای شکست خورده است که در سال های گذشته نیز شاهد آن بوده ایم، زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط شعار است و واقعی نیست.

شانه ساز خطاب به مسئولان و سیاستگذاران حوزه سلامت اظهارداشت: تا دیر نشده می بایست نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا بروز کمبود دارویی حادثه ساز خواهد شد.

وی ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی کردند که با کمبود دارو مواجه شویم و این در حالی است که اولویت های فعلی آنها بر مسائلی همچون اصلاح آیین نامه های داروخانه ها قرار گرفته است، در حالیکه برای تاسیس داروخانه های جدید ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ما می بایست بر اساس یک سیاست انقباضی عمل کنیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.