سرویس: غیر تولیدی 11:58 - یکشنبه 28 مرداد 1397

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد:

نگرانی برای تامین آب شرب اصفهانی در پاییز/ ذخیره سد زاینده‌رود به 224 میلیون مترمکعب رسید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم سد زاینده رود 224 میلیون مترمکعب است، گفت: متاسفانه کماکان نگرانی برای تامین آب شرب اصفهان در پاییز وجود دارد حتی اگر این آب نیز تحویل باغات غرب داده نمی شد، این دغدغه همچنان وجود داشت.

به گزارش اصفهان شرق، حسن ساسانی در خصوص آبیاری 10 روزه باغات غرب اصفهان، اظهار کرد: پیرو مصوبات شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود مقرر شد حجمی معادل 30 میلیون مترمکعب آب برای باغات غرب اصفهان شامل لنجان، مبارکه، زرین شهر، فلاورجان و خمینی شهر به مدت 10 روز از سد زاینده رود رهاسازی شود که توزیع آب از 16 تا 26 مرداد ماه انجام شد.
وی با بیان اینکه حجم سد زاینده رود 224 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر ورودی سد زاینده رود 6.5 متر و خروجی سد 24 متر است که در مدت زمان بازگشایی سد حدود 50 متر بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند تصمیم گیری برای آبیاری باغات غرب اصفهان دیر انجام شد، تصریح کرد: شاید آب برای آبیاری باغات غرب اصفهان دیر رهاسازی شد، با این وجود کشاورزان بسیار راضی بودند و تا حدودی درختان نجات پیدا کردند، این در حالیست که تا قبل از بازگشایی زاینده رود بخشی از درختان و باغات این منطقه خشک شده بود، اما اگر همین میزان آب تحویل داده نمی شد به طور قطع خسارت باغات غرب اصفهان بیشتر از امروز بود.
وی در خصوص شرایط آب شرب اصفهان به دنبال تحویل آب برای باغات غرب اصفهان، گفت: متاسفانه کماکان نگرانی برای تامین آب شرب اصفهان در پاییز وجود دارد حتی اگر این آب نیز تحویل باغات غرب داده نمی شد، این دغدغه همچنان وجود داشت.
ساسانی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت ده روزه امکان رسیدن آب به اصفهان وجود نداشت؟ اظهار کرد: با حجم کنونی سد زاینده رود چنین امکانی وجود ندارد و اگر پاییز امسال بارش ها به موقع انجام نشود برای تامین آب شرب در فصل پیش رو دچار مشکل خواهیم شد.
وی هم‌چنین درباره برداشت های غیرمجاز در مسیر آبیاری باغات غرب اصفهان، گفت: شرکت آب منطقه ای اصفهان  در این مرحله توزیع آب بسیار سختگیرانه عمل کرد به گونه ای که در این مدت برق تمام پمپ های بدون مجوز قطع و هم‌چنین انهار سنتی در حوضه زاینده رود مسدود شد تا آب راحت تر به باغات برسد، اما به دلیل اینکه در بازه سد چم آسمان تا نکوآباد حدود 15 ماه آب جاری نبود، فرونشست و نفوذ آب در این بازه زیاد بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: البته این نفوذ در حوضه زاینده رود پرت نشده و وارد سفره های زیرزمینی آب و هم‌چنین تعذیه چاه های حریمی شده است و بخش مهمی از 30 میلیون متر مکعب صرف آبیاری باغات غرب اصفهان شد.
ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.