اصفهان شرق

افزایش 45 درصدی تولید تخم‌مرغ در شهرضا/ شهرضا سومین تولیدکننده گوشت مرغ اصفهان

کدخبر: 173175
1397/05/28 در ساعت 07:32

به گزارش اصفهان شرق، حمید رئیس‌زاده با اشاره به وظایف سازمان دامپزشکی، اظهار داشت: شبکه دامپزشکی متولی سلامت و بهداشت دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و کنترل و نظارت بر سلامت فراورده‌های خام دامی استحصال شده، است.

وی با اشاره به این‌که شهرستان شهرضا سومین تولیدکننده گوشت مرغ و دومین تولیدکننده عسل در استان اصفهان است، افزود: با شرایط مناسب بهداشتی که فراهم شده تولید تخم‌مرغ در شهرستان شهرضا بیش از 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که علاوه بر تأمین نیاز همشهریان عمده تولیدات به شهرستان‌ها و استان‌های مجاور ارسال می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا با بیان این‌که در شهرستان شهرضا با توجه به اقلیم شهرستان و کم‌آبی‌های اخیر مزرعه پرورش ماهی وجود ندارد، گفت: سازمان دامپزشکی وظیفه نظارت بر تولید بهداشتی کلیه محصولات تولیدی اعم از آبزیان را بر عهده دارد که این امر با نمونه‌گیری‌های دوره‌ای و قبل از بارگیری از مزارع، استقرار مسؤول فنی بهداشتی مزرعه و بازرسی بهداشتی و صدور مجوز حمل در سامانه قرنطینه بهداشتی سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نحوه نظارت شبکه دامپزشکی بر کشتارگاه مرغ شهرضا، عنوان کرد: تیم بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه طیور شامل یک نفر دکتر دامپزشک و کارشناس بهداشتی هستند و نظارت بر کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ و آلایش خوراکی و غیرخوراکی استحصالی را بر عهده دارند.

رئیس‌زاده با تأکید بر این‌که سلامت و بهداشت گوشت مرغ بسته‌بندی شده به طور کامل تحت نظارت است و مورد تأیید شبکه دامپزشکی است، بیان داشت: گوشت مرغ استحصالی به استان‌های فارس، چهار محال و بختیاری و شهرستان‌های استان اصفهان با خودروی مجاز و مجوز حمل بهداشتی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به نحوه نظارت دامپزشکی بر ماهی‌فروش‌های سطح شهر، خاطرنشان کرد: در حالت کلی برنامه‌ای که در شهرستان شهرضا توسط شبکه دامپزشکی اجرا می‌شود و در کنترل تخلفات تا حد زیادی مؤثر بوده بازرسی و کنترل کلیه فراورده‌های پروتئینی مرتبط با دامپزشکی اعم از گوشت قرمز، مرغ و ماهی به صورت تازه و منجمد قبل از توزیع در شهرستان شهرضا توسط شبکه دامپزشکی است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرضا با بیان این‌که محموله‌ها باید با خودروی حمل بهداشتی و مجوز حمل به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند و پس از بازرسی فک پلمب شده و اجازه توزیع در شهرستان شهرضا را دارند، ادامه داد: در خصوص ماهی هم این حالت یعنی بازرسی قبل از توزیع در مرحله اول انجام می‌شود و در فروشگاه‌های عرضه نیز شرایط بهداشتی توسط بازرسان کنترل می‌شود.

وی اضافه کرد: مهمترین بحث یخ‌پوشانی است که باید در فروشگاه انجام شود و اگر هر کدام از فراورده‌ها شرایط بهداشتی را نداشته باشند در بازرسی که توسط مأموران دامپزشکی انجام می‌شود، محموله از چرخه توزیع انسانی خارج می‌شود.

رئیس‌زاده تأکید کرد: به همشهریان توصیه می‌شود اگر مواردی از احساس بوی فساد، تغییر رنگ و نگهداری در شرایط غیربهداشتی مشاهده کردند به شبکه دامپزشکی مراجعه یا با شماره مستقیم 1512 تماس بگیرند.

وی اذعان کرد: در خصوص خودروهای حمل فراورده‌های پروتئینی دامی، خودروهایی مجاز به فعالیت هستند که از شبکه دامپزشکی کد مخصوص حمل فراورده‌های مختلف اعم از فراورده‌های خام دامی تازه یا منجمد، فراورده‌های لبنی و دام زنده، طیور، خوراک دام و طیور و آبزیان و سایر محصولات را داشته باشند و  این خودروها کنارنویسی شده‌اند و شرایط بهداشتی حمل را دارند.

انتهای پیام/فارس