سرویس: تولیدی 00:59 - شنبه 27 مرداد 1397

فیش‌های ترفندهای دشمن؛

عدم شناخت دشمن؛ بازی کردن در میدان هزار ترفند اوست/ ناامیدی بزرگترین آفت جامعه انقلابی

آنچه مهم به نظر می رسد این است که اگر در شناخت دشمن و ترفندهای او با دقت عمل نکنیم، به خاطر عدم فهم و تحلیل صحیح یا به خاطر کج سلیقگی ممکن است خانه های جدول او را تکمیل کنیم

اصفهان شرق_سید روح الله رفعتی پور/ «… دشمنان هر روزی توطئه ی جدیدی، یک حیله ی جدیدی و ترفند جدیدی را مطرح خواهند کرد؛ بایستی نیروهای مبتکر و مؤمن و آماده به کار ما، قبل از آنکه دشمن بخواهد ترفندی را اجرا بکند و شگرد جدیدی را وارد میدان بکند، آماده باشند؛ هم پاسخ بدهند هم پیشگیری کنند از آنچه دشمن ممکن است انجام بدهد.»

جملات بالا، بخشی از فرمایشات امام خامنه ای در دیدار بسیجیان در روز اول آذر سال ۹۶ است. اصولا در اندیشه ی سیاسی دین مبین اسلام، یکی از نکات مهم و اساسی، شناسایی دشمن و شناخت ترفندهای اوست؛ آنچنانکه قرآن نیز به دشمن و شگردهای او در آیات مربوط به شیاطین انس و جن و دشمنان مؤمنان اشاره کرده است.

حقیقت مهم آن است که اگر جامعه ی اسلامی نسبت به دشمن و شیوه های کار او شناخت و دقت کافی نداشته باشد قطعا دچار مشکلات اساسی خواهد شد و چه بسا همان کاری را خواهد کرد که مطلوب دشمن است و به عبارت دیگر جامعه ی اسلامی بازیگر میدان طراحی شده ی دشمن خواهد شد. رهبر فرزانه ی انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان در دوم مهر ۸۸ این مهم را بیان داشته اند:
«ترفندهای دشمن را باید شناخت، فهمید؛ او البته دشمنی اش را می کند؛ امر طبیعی است، اما اینکه ما نفهمیم دشمنی او را و از این معنا غفلت کنیم، این قابل قبول نیست. یک وقت می بینید که در داخل جدول و پازل های دشمن قرار می گیریم _ در پازل، مجموعه ای را کنار هم می چینند تا یک شکلی از تویش دربیاید_ تا یکی از این اجزاء را ما تأمین بکنیم. خوب، این خیلی چیز بدی است؛ ما باید سعی کنیم که تأمین کننده ی اجزاء او نباشیم… این را باید مراقبت کرد؛ بحث سر این است؛ باید جدول دشمن را کامل نکنیم؛ پازل دشمن را کامل نکنیم؛ ببینیم دشمن چه کار دارد می کند و چه کار می خواهد بکند؛ اهداف و حضور واضح او را ببینیم.»


امروز با توجه به رویارویی همه جانبه ی دشمنان نظام اسلامی با ملت ایران و اعمال فشار در حوزه های گوناگون عملی، اقتصادی و روانی، بیش از همیشه نیاز به هوشیاری در برابر دشمن و شگردهای او احساس می شود.

ذکر این نکته لازم است که اگرچه دشمن در حوزه های اقتصادی و عملی نیز در حال وارد آوردن فشار به جامعه ی ماست، اما تلاش او در حوزه ی روانی بسیار مهم به نظر می رسد؛ زیرا اگر دشمن بتواند افکار عمومی جامعه را آنگونه که مطلوب اوست مدیریت نماید، آنگاه می تواند در حوزه های دیگر نیز به موفقیت دست یابد، حال آنکه در زمان حاضر، دشمن در همه ی حوزه ها، همزمان به اعمال فشار می پردازد و این موضوع، حساس بودن و خطیر بودن شرایط را بیش از همیشه به ما می نمایاند.

آنچه مهم به نظر می رسد این است که اگر در شناخت دشمن و ترفندهای او با دقت عمل نکنیم، به خاطر عدم فهم و تحلیل صحیح یا به خاطر کج سلیقگی ممکن است خانه های جدول او را تکمیل کنیم و همان کاری را انجام دهیم که مطلوب دشمن و به حال جامعه مضر باشد.

متأسفانه در ماههای اخیر در عملکرد برخی مسئولان، این کج سلیقگی و عدم فهم صحیح از شرایط را به طور مکرر شاهد هستیم؛ البته ما با پیروی از رهبر فرزانه مان فعلا موضوع خیانت را منتفی می دانیم و امیدواریم با دقت نظر مسئولان حوزه های مختلف، شاهد اینگونه بی تدبیری ها نباشیم.

در ادامه به برخی ترفندهای دشمن که متأسفانه در برخی موارد از سوی بعضی افراد و جریان های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته با آن همراهی شد اشاره می شود:

۱_ ناامیدسازی
بزرگترین آفت برای هر فرد، گروه یا جامعه و به ویژه جامعه ی انقلابی، ناامیدی است؛ زیرا اگر جامعه ای به این بلای بزرگ دچار شود، دیگر در آن جامعه هیچ تلاشی برای پیشرفت و تعالی صورت نخواهد گرفت. آنچه امروز بیش از همیشه برای جامعه ی انقلابی ما لازم است، امید به آینده می باشد؛ زیرا به فرموده ی رهبر عزیزمان، انقلاب یک موجود زنده است و باید روز به روز حرکت رو به جلو در جامعه ی ما انجام شود و این مسأله، نیازمند امید به آینده است.

۲_ خسته و فرسوده کردن مردم
دشمن با ایجاد مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی درصدد ایجاد خستگی و فرسودگی در میان ملت ماست؛ زیرا اگر موفق به ایجاد این معضل در جامعه شود، آنگاه جامعه دیگر توان و انگیزه ی تلاش و مقابله را نخواهد داشت و در نتیجه دشمن می تواند چنین جامعه ای را به راحتی از پای درآورد. اینجاست که می‌توان به اهمیت بیان رهبری پی برد که بزرگترین مبارزه با آمریکا را خدمت به مردم دانستند.(بیانات در چهاردهمین سالگرد ارتحال امام ۸۲/۳/۱۴)

۳_ عصبی کردن مردم
آنچه دشمن دنبال می کند، سلب آرامش روانی ملت و ایجاد یک جامعه ی عصبانی است؛ زیرا جامعه ای که آرام نباشدبه معضلات گوناگونی مبتلا خواهد شد که ضربه پذیری آن را بالا برده و آستانه ی تحملش پایین خواهد آمد. در نتیجه هر اتفاقی در این جامعه محتمل خواهد بود. در این میان، برخی بی تدبیری ها بهاین مسأله دامن می‌زند؛ رفتارهایی مانند انتشار عکس های رییس جمهور و برخی همراهان در توچال همزمان با مشکلات متعدد اقتصادی مردم(تیر۹۷)، اظهار نظر معاون تشریفات ریاست جمهوری درباره ی طبع گرم آقای روحانی و اتخاذ تدبیرهای مختلف برای خنک کردن محل سخنرانی وی(دهم مرداد۹۷)، اظهار نظر وزیر خارجه مبنی بر اینکه نسبت به نعمت برجام کفران شده است(هفتم مرداد۹۷) و مواضعی از این دست که در خوش بینانه ترین حالت باید همان وصف کج سلیقگی را برای اینگونه موارد به کار برد.

۴_ سیاه نمایی و القاء بحرانی بودن وضعیت کشور
صحبت از وجود بحران در کشور موجب ایجاد جو روانی کاذب و القاء وجود شرایط ویژه در کشور می شود که لازمه ی آن انجام اقدامات اساسی و فوق العاده است؛ زیرا بحران به معنای شرایطی است که باعث درهم شکسته شدن انگاره های متعارف و واکنش های گسترده می شود و غیر قابل پیش بینی است؛ در حالی که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم، هم مشکلات را شناخته شده دانستند و هم راه حل مشکلات را. بنابراین دامن زدن به مسأله ی وجود بحران در کشور، نه تنها به بهبود شرایط کمکی نمی کند بلکه شرایط را پیچیده خواهد کرد.

۵_ هراس افکنی و ایجاد ترس
هر انسان عاقلی به این مسأله شهادت می دهد که احساس امنیت در جوامع دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ و در شرایط فعلی ما امنیت اقتصادی در کنار امنیت تأمینی دارای ارزش مضاعف است. آنچه امروز دشمن در پی انجام آن است و متأسفانه گروه هایی در داخل به آن دامن می زنند، تلاش برای سلب امنیت در حوزه های مختلف است.

القاء امکان وقوع جنگ و احتمال ایجاد قحطی در آینده ی نزدیک و در پی احیای تحریم ها مهم ترین رکن تلاش دشمن در این حوزه است.

دردمندانه باید گفت طیف اطراف آقای احمدی نژاد در این مسأله عملکرد بسیار بدی نشان دادند و حتی در رسانه های خود هشتگ قحطی بزرگ زدند.

برخی سودجویی هایی که در روزهای اخیر اخبار آن منتشر می شود، باید در همین راستا ارزیابی گردد. کشف انبارهای احتکار انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز مردم از مواد خوراکی و لوازم خانگی گرفته تا دارو و حتی پوشک بچه، نشان دهنده ی آن است که کسانی در پی القاء کمبود در کشور و سپس به جیب زدن سودهای کلان هستند.

۶_ تاریک نشان دادن آینده
یکی از مهمترین تاکتیک های دشمن برای سلب انگیزه از یک ملت، ترسیم آینده ی تاریک و غیر قابل قبول برای آنان است. جامعه ای که آینده ای مطلوب پیش روی خود نبیند، دیگر انگیزه ای برای رسیدن آن آینده نخواهد داشت، ضمن آنکه همزمان دشمن به وی القاء می کند که هیچ راهی برای اصلاح و ضعیت کنونی وجود ندارد.

اینجاست که آن حیله گر بدخواه دست به کار شده و راه حل مشکل را پذیرفتن شرایط مستکبرین و یا تغییر نظام تعریف می کند و این خود باعث تحریک گروههای فرصت طلب شده و منجر به ناآرامی و ناامنی می گردد.

۷_ بزرگنمایی فساد در کشور
بسیار روشن است که وجود فساد بی حد و حصر در سطوح مختلف و به صورت سیستمی، دروغی بیش نیست، اما تکرار این موضوع باعث می شود به یک باور تبدیل شده و اصطلاحا احساس فساد از خود فساد بزرگتر شود. وقتی که این اتفاق در جامعه رخ دهد، زمینه ی بی اعتمادی به همه ی مسئولین و نهادها و در نتیجه بی اعتمادی به حکومت شکل می گیرد. این بی اعتمادی می تواند موجب گسستگی رابطه بین مردم و نظام شود و در نتیجه ی این جدایی، فرصت طلایی به نفع دشمن برای وارد آوردن ضربه های اساسی به نظام و ملت ایجاد شود.

۸_ وابسته نشان دادن کشور
از جمله ی اقداماتی که توسط نظام سرمایه داری غرب در برابر جوامع شرقی و آفریقایی ثورت گرفت، ایجاد وابستگی در حوزه های گوناگون در این کشورها بود، به شکلی که افکار عمومی این جوامع با این تفکر رشد و زندگی کنند که اگر به قدرتمندان وابسته نباشیم نمی توانیم زندگی کنیم.

متأسفانه در سال های اخیر برخی گروهها و جریان های سیاسی و حتی بعضی از مسئولین کشور به القاء چنین رویکردی پرداختند. به عنوان مثال یکی از مسئولین سخن از لزوم وارد کردن مدیر از خارج به میان می آورد، دیگری توان رقابت ایران را در حد آبگوشت بزباش و قرمه سبزی می داند و آن دیگری لزوم جذب سرمایه ی خارجی به دلیل عدم وجود سرمایه در کشور را مطرح می کند.

اما آیا واقعیت همین است؟ آیا نخبگان جوانی که بتوانند این کشور را در شئون گوناگون مدیریت کرده و به قله های پیشرفت برسانند در کشور حضور ندارند؟ آیا در صنایع و فناوری های گوناگون به توانمندی های حیرت آور نرسیده ایم؟ آیا وجود نقدینگی افسانه ای ۱۸۰۰۰۰۰میلیاردی نمی تواند در مسیر صحیح سرمایه گذاری شده و رشد غیر قابل تصور اقتصادی در کشور ایجاد نماید؟

آری، اگر به فرمان رهبر حکیم انقلاب درباره ی اقتصاد مقاومتی دقت و عمل می شد و اگر سند چشم انداز بیست ساله و تفکر و عمل انقلابی سرلوحه ی عمل مسئولین قرار میگرفت، امروز نباید شرایط جامعه ی ما اینگونه باشد.

۹_ اختلاف افکنی
به نظر می رسد مهم ترین ابزاری که دشمن به کار می گیرد تا ضربه های اساسی به پیکره ی جامعه ی اسلامی ما وارد آورد، ایجاد اختلاف بین مردم، بین مسئولان و بین مردم و مسئولان است. اما باید توجه داشت ملتی که با وجود همه ی اختلاف نظر و سلیقه ها، نسبت به حفظ وحدت اهتمام و دقت داشته باشد، سپری محکم در برابر دشمن ایجاد کرده و توانایی خود را در برطرف کردن مشکلات با همکاری و هم افزایی بالا می برد و موانع را یک به یک پشت سر خواهد گذاشت.

۱۰_ مشغول سازی جامعه به حواشی
یکی دیگر از مسائل مضر برای جامعه ی ما، تعییر اولویت ها و مشغول کردن مردم به مسائل حاشیه ای است.

به عنوان نمونه در زمانی که مشکلات اقتصادی مهمترین معضل مردم ماست، به یکباره مسأله ی ورود زنان به ورزشگاه ها، استعفای بعضی مسئولین، رفع حصر سران فتنه، برگزاری رفراندوم و از این قبیل مسائل مطرح می شود.

با این کار، مدیریت افکار عمومی صورت می گیرد و اولویت اصلی به فراموشی سپرده می شود. در نتیجه، مطالبه ی بخشی از جامعه به سمت مسأله ای می رود که به واقع هیچ اولویتی برای مردم ندارد اما برای اینکه مسأله ی اصلی مورد توجه قرار نگیرد، این رفتارها رخ می دهد.

به نظر می رسد جریان هایی از خارج و داخل کشور به دنبال ترسیم یک فضای نامطلوب و غیر قابل اصلاح و القاء یأس و ایجاد سستی در بین مردم اند تا ضمن تحمیل فسار بر مردم بتوانند نظام را در شرایطی قرار دهند که مجبور به پذیرش خواسته های مستکبران شده و نظام جمهوری اسلامی را از مسیر صحیح خود خارج نمایند.

اما توجه به این نکته بسیار ضروری و مهم است که انقلاب اسلامی بر مبنای عدم وابستگی به دیگران و نیز نفی سلطه گری و سلطه پذیری شکل گرفته و در چهار دهه ی گذشته با رعایت این اصول به پیشرفت های بزرگی دست یافته که بیان این دستاوردها فرصت دیگری می طلبد.

به امید موفقیت های روزافزون برای نظام اسلامی، با نگاه به آینده ای روشن، با همت و عزم انقلابی و با توکل به خدا قدم های محکم و اصولی در راه پیشرفت این انقلاب و ملت عظیم برخواهیم داشت. ان شاءالله

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.