سرویس: غیر تولیدی 08:02 - شنبه 27 مرداد 1397

گزارش؛

گام‌های لنگان ایجاد انگیزه در مدرسه/کرسی مدارس خاص به دانش آموزان شایسته می‌رسد؟

تغییر روش برای ورود به مدارس خاص و حفظ نشاط دانش آموزان طرحی مثبت، اما شتاب زده است که از هدف فاصله بسیار دارد.

به گزارش اصفهان شرق، اصل داستان از نیمه بهمن ۹۶ و با اظهارات سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر برچیده شدن بساط تست و آزمون ورودی از مدارس ابتدایی شروع شد، اظهاراتی که حرف و حدیث‌های بسیاری در پی داشت و بعد از برسی‌های بسیار و ورود افراد کارشناس و غیر کارشناس به این قضیه آموزش و پرورش نتوانست حرفش را به کرسی بنشاند و ناگزیر از مواضعش کوتاه آمد.

در نهایت با وجود تکذیب و تائید‌هایی که زمزمه‌های آن از اوایل اردیبهشت به گوش می‌رسید در نهایت نیمه‌های همین ماه خبر برگزاری آزمون برای مدارس متوسطه اول تیزهوشان و تعیین فاکتور‌هایی برای ورود به مدارس نمونه دولتی از سوی مسئولان آموزش و پرورش مطرح شد؛ خبری که به نظر می‌رسید کلاف سردرگم ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را باز کند، اما برگزاری آزمون و حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن آن باز هم نگرانی خانواده‌ها و دانش آموزان را دوچندان کرد.

گام‌های لنگان ایجاد انگیزه در مدرسه/کرسی مدارس خاص به دانش آموزان شایسته می‌رسد؟

حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن در آزمون تیزهوشان

بعد از مطرح شدن خبر حذف آزمون، بحث و بررسی‌های بسیاری مبنی بر توجه به جریان نخبه پروری ایجاد شد و انتظار می‌رفت کاستی‌های و نواقصی که مدتی مدارس سمپاد را اسیر خودش کرده بود به پایان برسد و فصلی جدید از انتخاب‌های اصولی و به تبع آن پذیرش دانش آموزان توانمند در مدارس تیزهوشان صورت گیرد؛ انتظاری که با وجود آزمون تکراری و قابل دسترس «ریون» خدشه دار شد و روایت برخی از اعضای کارگروه منحل شده طراحی سوالات آزمون مبنی بر مشکل دار بودن این آزمون انتظار نقش بر آب شده از نحوه صحیح پذیرش در این مدارس را بیش از پیش قوت بخشید.

در روز‌های اوج این اتفاق مسئولان مربطه واکنش چندان امیدوارکننده و مستدلی مبنی بر مناسب بودن آزمون ریون و استاندارد بودنش نداشتند و صرفا معتقد بودند که جایگزینی تست هوش به‌جای آزمون پیشرفت تحصیلی، یک حرکت تحولی و روبه‌جلوست همچنین همه آزمون‌های هوش استاندارد در بازار موجود است.

شبکه کانون‌های تفکر ایران درباره راه حل رفع این مشکل در پذیرش مدارس استعداد‌های درخشان معتقد است که آزمون برگزار شده با در نظر گرفتن حد نصابی به عنوان مرحله نخست پذیرش لحاظ شود سپس با اعلام نام پذیرفته شدگان مرحله اول، آزمون استاندارد دیگری با هدف «غربالگری ثانویه» برگزار شود و این آزمون حداکثر تا ۱۵ شهریورماه صورت پذیرد تا عملاً امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس استعداد‌های درخشان، قبل از شروع سال تحصیلی وجود داشته باشد؛ برای رفع نابسامانی در پذیرش مدارس نمونه‌دولتی هم با توجه به ماهیت مشابه این مدارس و مدارس استعداد‌های درخشان، پذیرش در این مدارس کاملا مشابه با مدارس استعداد‌های درخشان و از طریق آزمون آن مدارس انجام شود.

ورود به مدارس نمونه دولتی و فهرست عریض و طویل مهارت‌ها

حذف آزمون‌ها و تغیر در سازوکار ورود به مدارس خاص طرحی مثبت، اما شتاب زده بود که در سال اول اجرا نقاط ابهام بسیاری را به همراه داشت، علاوه بر حواشی بسیار آزمون ورودی مدارس سمپاد، مدارس نمونه دولتی هم فهرست بلندی از مهارت‌ها را تهیه کرده اند که دانش آموزان بعد از تائید در مهارت‌های کسب شده می‌توانند به مدارس نمونه دولتی که از امسال به هیئت امنایی تغییر کردند، وارد شوند.

فهرست بلندی که جدا از طولانی بودن مهارت‌ها و دور از انتظاربودن کسب تمامی این مهارت‌ها برای دانش آموز کلاس هفتم، احراز صلاحیت آن هم جای تامل دارد.

قدرت الله گراوند رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تهران درباره رسیدگی به نحوه ثبت نام در مدارس نمونه دولتی متوسط اول بیان کرد: سال گذشته آزمونی برای ورود دانش آموزان به مدارس نمونه دولتی وجود داشت، اما امسال این آزمون حذف شد، ولی همچنان متقاضی برای ورود به مدرسه بالاست که راهکاری برای پذیرش در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون در مدارس عادی دولتی و هیئت امنایی محدوده  زندگی افراد در پذیرش، اولویت اصلی دارد، اگر ظرفیت خالی ماند امتیاز بندی صورت می‌گیرد که برای این منظور باید معیاری داشته باشیم و فهرستی از شاخص‌ها را در نظر گرفتیم که روی این مورد هم نظارت داریم.

گام‌های لنگان ایجاد انگیزه در مدرسه/کرسی مدارس خاص به دانش آموزان شایسته می‌رسد؟

سیاست بی برو و برگرد آموزش و پرورش برای کتاب‌های کمک درسی

تجربه نه چندان موفقی در حذف آزمون‌ها مشاهده شد هرچند اصل طرح ارشمند است، اما بستر و برنامه ریزی درستی برای اجرا وجود نداشت.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ددرباره موضوع حذف آزمون‌ها گفت: حذف مدارس تیزهوشان، مدارس خاص و کنکور از جمله اقدامات قابل تحسین وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شد که در ابتدا وزیر برای تحقق این اهداف به خوبی وارد عمل شد، اما رانت‌های موجود در سیستم آموزشی، آموزش و پرورش را از دسترسی به هدف اصلی محروم کرد و این در شرایطی است که مجلس تمام قد در این مورد از آموزش و پرورش حمایت می‌کند.

با وجود این بطحایی تاکید کرد: امسال در دوره ابتدایی آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی را حذف کردیم و این موضوع را بخشنامه کردم همچنین بازرسان ویژه‌ای را برای اجرای این کار در نظر گرفتم تا از مهر ماه به طور مستمر مدرسه را کنترل کنند.

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: در دوره ابتدایی این سیاست بی برو برگرد وزارت آموزش و پرورش است؛ اگر در مدرسه‌ای مشاهده کنم و گزارش به من برسد که آزمون‌هایی برگزار می‌شود، کتاب‌های کمک آموزشی به بهانه آماده کردن بچه‌ها برای مدارس خاص با دانش آموزان کار می‌شود، از همین جا اعلام می‌کنم آن مدیر را شخصا لغو ابلاغ خواهم کرد.

طرح‌های پیشنهادی بر مدار تحقق حرکت می‌کنند؟

اوضاع نابسامان و طرح ناگهانی حذف آزمون که به تعبیر آقای وزیر برای حفظ نشاط مدرسه به کار گرفته شد، در گام اول و به ویژه برای مدارس تیزهوشان و جریان نخبه پروری چندان موثر به نظر نمی‌رسد و باید دید این جریان در ادامه راه توان اجرایی دارد و واقعا به هدف اصلی یعنی افزایش نشاط دانش آموزان می‌انجامد؟ در حالی که تا کنون اوضاع، از بلاتکلیفی دانش آموزان حکایت می‌کند و با توجه به صحبت خود آقای وزیر مبنی بر مشخص نبودن سازوکار ورود به مدارس تیزهوشان سال آینده همین بلاتکلیفی خود، آشفته بازاری را برای متقاضیان ورود به مدارس خاص در پی خواهد داشت.

حدود ۲۰ روز تا اعلام نتایج مدارس متوسطه اول با آزمون حاشیه سازی که داشت، زمان وجود دارد و باید دید پذیرفته شدگان در آزمون با وجود سوالات پر حرف و حدیث آیا شایستگی و توانایی لازم برای تحصیل در این مدارس را خاص دارند یا خیر همچنین با وجود تاکید وزیر بساطکتاب کمک درسی و آزمون واقعا برچیده می‌شود؟

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.