سرویس: اجتماعی » حوادث 07:50 - سه شنبه 02 اردیبهشت 1393

امروز و فردا کردن مدیران در اجرای وعده ها نشان می دهد؛

قلبی برای زنده رود نمی‌تپد!

هرچند مدیران از بحران زاینده رود میگویند و مدتهاست که قرار است این رود دوباره طعم شیرین آب را بچشد اما امروز و فردا کردن مدیران نشان می دهد که نه خبری از آب است و نه قول هایی که قرار بود با اجرای آن اصفهان جانی دوباره بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق: اخبار که حکم سند را دارند نشان می دهد که مدیران خود هم از عملکرد ها در این موضوع رضایت ندارند و همه این حرف و حدیث ها نشان می دهد که قلی برای زنده رود اصفهان نمی تپد. تمام این برداشت های بی رویه و غیر قانونی در سالهای گذشته باعث خشکی زاینده رود و تغییرات آب و هوای مانند افزایش گرما و سرما در اصفهان شده است.

*خبری از بهشت آباد نیست
وقتی عضو شورای اسلامی شهر در صحن علنی شورا گفت:مدیران به جای اینکه فکری به حال برداشت های بی رویه داشته باشند این روزها صراحتا اعلام می کنند قرار نیست پروژه بهشت آباد که مدتها اصفهانی ها برایش نقشه کشیده بودند به بهره برداری برسد دیگر جای امیدی باقی نمی ماند نشان می دهد به این زودی خبری از آب نیست و کسی دلش به حال زاینده رود نسوخته است.

فتح االه معین که از مدیران بسیار گلایه مند است زاینده رود را تنها دلخوشی بزرگ مردم نصف جهان می داند که با بی تدبیری و بی مدیریتی تیشه به ریشه اش خورده است.

*خشکی زاینده رود باعث فرونشست آثار تاریخی شد
اما عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان از جلسات متعددی که برای زاینده رود تشکیل شده می گوید و اینکه اجرای قانون تنها راه نجات زاینده رود است قانونی که این روزها همه به هر طریقی که بتوانند دورش می زنند تا صنایع و درختان غیر مثمر آنها روز به روز بیشتر قد بکشند.

مهدی بصیری افزود:اگرآب کم است باید برای همگان به یک نسبت کم شود نه آنکه در بالای دست آب خود را کامل برداشت کنند و سهام داران چند هزار ساله زاینده رود به خصوص در شرق اصفهان از این نعمت بی بهره شوند.

بصیری یادآور شد:متاسفانه کسانی که در بالا دست رودخانه چه اصفهان و یا چهار محال باشد پمپاژهای خود را با مجوز های دولتی گذاشته اند که اصلا قانونی نیست.

بصیری با بیان اینکه ریزش نزولات استان چهار محال و بختیاری حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال است، افزود: ما را متهم کرده اند که ۲۰۰ روستای این استان آب شرب ندارد و آب به زاینده رود وارد می شود در صورتی که وجود این رودخانه و سرازیر شدنش در طول اعصار تاریخی به سمت اصفهان چه ربطی به مشکل شما دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: خشکی منابع آبی در زیر زمین موجب فرو نشت ساختمان های اصفهان به خصوص بناهای تاریخی شده است که باید این خطر جدی گرفته شود.

*حرکت های لاکپشتی اگرمشکل گشا بود زاینده رود پر آب می شد
اما رییس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان هم طاقت نیاورد و با گلایه از برداشت های بی رویه در بالا دست گفت:مدیران دیگر چه زمانی قرار است فکرهای خود را برای زاینده رود عملی کنند.

ابوالفضل قربانی مردم اصفهان را مردمی محجوب دانست که هر روز به حرف مدیران دل خوش می کنند اما به نتیجه های کمتری می رسند و این مسئله باعث شده تا مدیران هم به حرکت لاکپشتی خود برای برگرداندن آب ادامه بدهند.

این عضو شورا می گوید اصفهان هم می تواند برای گرفتن حق آبه خود می تواند زنجیره انسانی تشکیل دهد و اگر تا کنون کاری نشده فقط به خاطر این است که آقایان می گفتند کارها باید در آرامش انجام شود طی ماه های اخیر هر موقع بحث آب مطرح می شد عنوان می شد این مسئله در حال بررسی است و از صحبت کردن در این زمینه خودداری می شد اما با این روند نه تنها وضعیت بهتری ایجاد نشد بلکه برداشت های بی رویه و غیر قانونی برای‌ کاشت بادام و گردو در بالادست اضافه شده و همان روند سابق ادامه دارد و هیچگونه برخوردی صورت نگرفته است.
قربانی با انتقاد از مدیرانی که هر روز امروز و فردا می کنند گفت:مدیریت استان ۶ ماه است کار خود را شروع کرده اما دریغ از یک گام که برای زاینده رود به جلو برداشته باشد و دیگر وقت آن رسیده که مدیران استانی و مسوول در این امر به مردم پاسخگو باشند.

*حرفهای تکراری در حضور وزیر نیرو
اما صحبت های استناندار در شرایطی که همه از نبود مدیریت و گفتن این موضوع که از بهشت آباد خبری نیست می گویند شنیدنی است زرگر پور با بیان اینکه کاهش نزولات جوی، نبود مدیریت یکپارچه در بخش آب، افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد در بخش آب شرب موجب شده که زاینده رود اکنون از یک رودخانه دایمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شود، گفت: دولت به طور جدی به دنبال رفع مشکل زاینده رود است.

اما وی این مسئله را عنوان نکرد که تا چه زمانی قرار است مردم به وعده های استانی و کشوری دل خوش کنند و چه زمانی قرار است جملات از نبود مدیریت و کاهش منابع آبی فراتر روند.

رسول زرگر هنگامی که قرار بود در حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو از مشکلات خشکی این رود بگوید زاینده رود را ایجادکننده تمدن در اصفهان خواند و افزود:زاینده رود در شرایط کنونی تامین آب شرب پنج میلیون نفر، تامین آب ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۰ هزار واحد صنفی را برعهده دارد.

وی به مشکلات به وجود آمده در چند سال اخیر برای زاینده رود اشاره کرد و گفت: کاهش نزولات جوی، نبود مدیریت یکپارچه در بخش آب، افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد در مصارف آب شرب موجب شده است که زاینده رود اکنون از یک رودخانه دایمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شود.

زرگر پور هر چند تاکید کرد که باید توجه داشت که مشکلاتی که در طول دو یا سه دهه برای زاینده رود به وجود آمده است، یک شبه حل نمی شود اما به این موضوع اشاره نکرد و حتی از وزیر نیرو نخواست پاسخ بگویدتا چه زمانی قرار است تاریخ قول هایی داده شده برای رسیدگی به این رود برای چندمین بار تمدید شود و در عوض این جمله را عنوان کرد که باید بپذیریم و اطمینان داشته باشیم که دولت مشکل زاینده رود را درک کرده و به طور جدی به دنبال حل آن است.

استاندار اصفهان همچنین از وزیر نیرو درخواست کرد: سه نفر از اعضای اصناف کشاورزی که مورد اطمینان این صنف هستند، در تصمیم گیری های کارشناسی مربوط به اعداد و ارقام و محاسبه های مربوط به حقابه های کشاورزان حضور داشته باشند.

*شاید روحانی ترک های زنده رود را جدی بگیرد
این روزها هم احتمال سفر روحانی به اصفهان برای حل مشکل زاینده رود پر رنگ شده و شاید هم نقطه ی امیدی دیگر برای مردم چشم به راه اصفهان به شمار رود.

عباسعلی منصوری رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان درپاسخ به این سوال که نامه نمایندگان به رئیس جمهوری مبنی بر در اولویت قرار گرفتن سفر روحانی به اصفهان، در چه مرحله ایی است و آیا می توان امیدوار بود که این سفر در آینده نزدیک انجام شود، گفت:نمایندگان اصفهان در نامه خود به رئیس جمهوری از دولت خواستند که با سفر به اصفهان مشکلات استان را بررسی کنند و از نزدیک با مسائلی مثل خشکسالی زاینده آشنا شوند و ما امیدواریم که این سفر هر چه زودتر انجام شود.
و تمام این باید ها و نباید ها باقی می ماند تا با سفر ریاست جمهوری به اصفهان و دیدن ترک های زاینده رود شاید این بار اتفاقات خوبی برای اصفهان رقم بخورد.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.