سرویس: غیر تولیدی 18:02 - پنجشنبه 25 مرداد 1397

نوسانات اجرای یک طرح مبتکرانه

خودروی سازگار با محیط زیست در گردنه سخت حمایت ها سرگردان شد

یک مخترع اصفهانی موفق به طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست شده که در شرایط عدم حمایت بخش دولتی، چشم انتظار یک سرمایه گذار برای به حرکت درآوردن این خودرو در خیابان های شهر است.

به گزارش اصفهان شرق، نام گذاری سال ۹۷ به نام حمایت از کالای ایرانی انگیزه ای شد که قشر جوان و پیر و حتی زن و مرد جامعه برای بهتر شدن وضعیت زیست محیطی جامعه دست به طراحی تولیدات صنعتی بزنند.

اصفهان به عنوان یکی از شهر های بزرگ و صنعتی علاوه بر مشکل آب مشکلات دیگری مانند آلودگی هوا و ترافیک را نیز بر دوش می کشد.

در این راستا یکی از مردان خلاق اصفهان با پیروی از شعار سال و تحقیق و بررسی، به طراحی ماشینی پرداخته که در کاهش آلودگی هوا و ترافیک بسیار موثر است. این طرح که به شماره ثبت طرح صنعتی ۱۷۴۸۵ و کسب جواز تا سیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۳۱۳۸۰۰ در مرحله طراحی صنعتی به تایید مراجع ذی صلاح رسیده است اما در همین ابتدای کار به دلیل مشکلات مالی و نبود سرمایه گذار در حد طرح باقی مانده است و این در حالی است که مشکلات محیط زیستی امروز شهر اصفهان و شهرهای مشابه، با راهکارهایی شبیه آنچه این مخترع میانسال اصفهانی اندیشیده، قابل رفع است.

موتومبیل که ترکیبی از اتومبیل و موتورسیکلت است برگرفته و ترکیب شده از سه وسیله نقلیه پراوس ساخت کشور آمریکا، ماشین تخم مرغی ساخت کشور فرانسه و ماشین تویوتا دو نفره ساخت ژاپن است

محمدرضا سیستانی، مخترع طرح موتومبیل با اشاره به چگونگی طراحی این وسیله نقلیه،  اظهار داشت: در شهر اصفهان و از جمله ایران به دلیل حاکمیت جو خشک و ناپایدار و وجود ترافیک و اتلاف وقت همشهریان در این مسیرها نیاز بود تا اتومبیلی طراحی شود که علاوه بر کم حجم و کوچک بودن بدنه بتواند مصرف بنزین را کاهش دهد.

این مخترع ادامه داد: موتومبیل که ترکیبی از اتومبیل و موتورسیکلت است برگرفته و ترکیب شده از سه وسیله نقلیه پراوس ساخت کشور آمریکا، ماشین تخم مرغی ساخت کشور فرانسه و ماشین تویوتا دو نفره ساخت ژاپن است تا هیچ ابهامی در خیالی بودن نوع این خودرو وجود نداشته باشد.

«تشویق»؛ تنها حمایت مسئولان از مخترع اصفهانی!

وی ادامه داد: این خودرو که دارای عرض ۵۸ و طول ۲۵۰ سانتی متر است نیاز به جای پارک کمتری دارد و علاوه بر استفاده از بنزین می تواند از انرژی خورشیدی و برق خانگی نیز استفاده کند که این امر کمک بسیار زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا می کند.

سیستانی ادامه داد: ساختمان درونی این وسیله نقلیه دارای کمربند ایمنی، رادیو ضبط، کیسه هوا، صندلی دو نفره و «جی پی آر اس» و …. است.

موتوری که در این وسیله در نظر گرفته شده تک سیلندر است و مصرف بنزین را بسیار کاهش می دهد

وی افزود: موتوری که در این وسیله در نظر گرفته شده تک سیلندر است و مصرف بنزین را بسیار کاهش می دهد.

این مخترع طرح صنعتی با بیان اینکه حمایت مالی از هیچ ارگانی در نظر گرفته نشده است، گفت: این طرح را به شهرداری و استانداری اصفهان و تهران معرفی کرده ایم اما هیچ حمایت مالی صورت نگرفت و تنها ما را به این کار تشویق کردند.

وی در پایان گفت: اگر مسئولین حمایت کنند و این محصول به مرحله ساخت برسد آن را با قیمت زیر ۱۰ میلیون و به صورت اقساطی در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد اما فعلا فقط توانسته ایم این اثر را ثبت ملی کنیم.

شهرداری تولید خودروی پلاک شده را حمایت مالی می کند

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان در ارتباط با بودجه تعریف شده از سوی شهرداری در زمینه حمایت از مخترعان به مهر گفت: شهرداری اصفهان زمانی می تواند از این طرح حمایت کند که طرح ثبت شده و مراحل آزمون و استاندارد را طی کرده و پلاک بگیرد.

وی ادامه داد: اگر تمام مراحل طی شد آنگاه شهرداری برای انبوه سازی بیشتر وارد عمل می شود.

هزینه اولیه برای ساخت نمونه در بودجه های شهرداری تعریف نشده اما برای همگان سازی طرح بعد از مرحله اجرا شهرداری از هیچ کمکی دریغ نمی کند

علیرضا صلواتی در ادامه افزود: هزینه اولیه برای ساخت نمونه در بودجه های شهرداری تعریف نشده اما برای همگان سازی طرح بعد از مرحله اجرا شهرداری از هیچ کمکی دریغ نمی کند.

ارتباط مخترعان با سرمایه گذار قطعا به یک حلقه واسط نیاز دارد که تا حدودی این خلاء با فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برطرف شده است اما مخترعانی که به صورت مستقل و انفرادی اقدام به طراحی طرح های ابتکاری برای رفع معضلات شهری می کنند، در دایره این حمایت ها از نظر مالی و معنوی قرار ندارند و متاسفانه ظرفیت های علمی آنها در شرایط رقابتی دنیا در صورت عدم حمایت در داخل به خارج از کشور منتقل می شود. حال آنکه اگر ساز و کار مشخصی برای چنین طراحانی وجود داشت، هم بخش قابل توجهی از مشکلات کنونی که مردم و مسئولان با آن روبرو هستند برطرف می شد هم از خروج سرمایه های فکری از کشوری که روز به روز به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین نیاز دارد، جلوگیری می شد.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.