سرویس: غیر تولیدی 10:11 - پنجشنبه 25 مرداد 1397

استاندار اصفهان عنوان کرد

آب‌رسانی برای حیات کشاورزی استان اصفهان با توجه به محاسبات آبی/ تلاش برای رساندن آب حداقلی به کشاورزان

استاندار اصفهان گفت: امید داریم در ماه‌های آتی با برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که برای آب موجود می‌شود، بتوانیم به سایر مناطق استان نیز این میزان آب حداقلی را برای حیات کشاورزی برسانیم، البته این اقدام بستگی به محاسبات آبی استان اصفهان دارد.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده در حاشیه بازدید از باغات خمینی‌شهر و گفت‌وگو با کشاورزان این منطقه اظهار کرد: با همه مشکلاتی که در رابطه با آب در سال جاری با آن روبرو هستیم و به نوعی نسبت به 47 سال گذشته بی‌سابقه‌ترین سال را از نظر کم‌بارشی داشته‌ایم، توانستیم میزان موجودی آب را به گونه‌ای کنترل کنیم و اکنون که وسط مرداد ماه و میانه تابستان هستیم و امکان از بین رفتن باغاتی وجود داشت با مدیریت توانستیم 10 روز آب را رهاسازی کنیم و در اختیار باغات قرار دهیم تا درختان و کشاورزی این خطه از بین نرود.

وی افزود: کشاورزان شرق استان 2 سال نتوانستند برای باغات و مزارع آبگیری کنند و زندگی آنان با مشکلاتی مواجه شدند، این به فهم و درک مردم و به ویژه قشر زحمت‌کش جامعه برمی‌گردد که با صبوری کامل با مشکلات روبرو هستند و با حداقل‌ها می‌سازند تا با تأمین آب در سال‌های آتی بتوانیم حیات باغات و معیشت مردم را حفظ و احیا کنیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این آب از 16 مرداد باز شده و طبق مصوبه باید به مدت 10 روز رها باشد و میزان حجم مشخصی را باید در اختیار کشاورزان قرار دهد، اما میزان آن حداقلی است تا باغات و درختان از بین نرود و امید داریم این سرمایه‌گذاری که برای انتقال آب از حوزه‌های مختلف شروع شده باعث شود در سال‌های آینده وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان این‌که باید صرفه‌جویی و تغییر الگوی کشت وجود داشته باشد تا با همین حداقل‌ها که شاید در سال‌های آتی نیز وضعیت بهتری نداشته باشیم با مشکلات احتمالی بسازیم، تصریح کرد: رهاسازی آب خنده‌ای بر لبان بخش عمده‌ای از باغداران منطقه نشانده و این خنده شاید از روی رضایت کامل نباشد چراکه نمی‌توانند میوه و درآمد مطلوبی داشته باشند.

مهرعلیزاده در ادامه مطرح کرد: این آب رها شده برای نجات درختان از خشکیدن است؛ امید داریم در ماه‌های آتی با برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که برای آب موجود می‌شود، بتوانیم به سایر مناطق استان نیز این میزان آب حداقلی را برای حیات کشاورزی برسانیم، البته این اقدام بستگی به محاسبات آبی استان اصفهان دارد.

وی در خصوص رهاسازی مجدد آب برای باغات و کشاورزی در ماه‌های آینده اذعان کرد: توسط باغداران و کشاورزان درخواست شده است که مجدداً رهاسازی آب را داشته باشیم، با این اقدام و روند کاری نجات درختان قطعی بوده و این حرف کارشناسی شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به نیاز شرق و شمال استان اصفهان درباره کشتزارهایی که 2 سالی است آب نگرفته اند و درخواست آب حداقلی توسط آ‌ن‌ها، ابراز کرد: با توجه به موجودی پشت سد، این دو درخواست همزمان و با شرایط موجود همخوانی ندارد، ما پیش‌بینی بارش سال آتی را از هواشناسی گرفته‌ایم که وضع را بهتر از سال جاری پیش‌بینی کرده است، اگر شاهد بارش پیش‌بینی شده نباشیم باید به کمک کشاورزان دنبال راه حل‌های دیگری برویم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.