سرویس: غیر تولیدی 09:35 - چهارشنبه 24 مرداد 1397

دادستان کل کشور:

شریک جرم وزرا نشدم/ اراده‌ای برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد

دادستان کل کشور گفت: تلگرام و اینستاگرام برای مردم ما از لحاظ اخلاقی و امنیتی مشکلاتی ایجاد کرده است. یک حقیقت غیرقابل انکاری است که اگر زمینه و بستر را فراهم کنیم جوانان می توانند کشور را از این شرایط نجات دهند اما مدیرانی که عزم آن می تواند کارساز باشد، جزم لازم را ندارند.

به گزارش اصفهان شرق،حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی که در مجتمع شهید بهشتی تهران برگزار شد، اظهار کرد: می خواهم به این حقیقت قرآنی اشاره کنم که متاسفانه در جامعه و نظام اسلامی ما مقداری مغفول مانده است و در دستگاه های تبلیغاتی آن گونه که باید و شاید به آن نمی پردازیم. این حقیقت در سه آیه قرآن عرض می کنم که می تواند برای ما راه هدایت باز کند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: حقیقت این است که جامعه و مردم مادامی که تصمیم عمومی برای طی کردن مسیر صلاح و تکامل و تحت لوای معارف دینی و قرآنی نروند به نقطه ای که هدف خلقت انسان است نخواهند رسید.

دادستان کل کشور بیان داشت: حریت و آزادی انسان، حقیقتش در بندگی خداست و در نهج البلاغه امیرالمومنین می فرماید خداوند تو را حر آفریده است بنده دیگری نباش. خداوند در سوره رعد می فرماید که خدا نعمتی از مردم نمی گیرد مگر آنکه خودشان زمینه از دست دادن آن را فراهم کنند و در سوره انفال نیز با تعبیری مشابه در خصوص دگرگونی شرایط مردم که به اراده آنها بستگی دارد اشاره می کند در سوره مبارکه اعراف هم می فرماید اگر اهل شهرها ایمان بیاورند درهای برکت آسمان و زمین را به روی آنها می گشاییم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی آسیب های متعددی وجود دارد که سایر قوا و نهادها هم برای کم کردن و مبارزه با آنها مسئولیت دارند، مبارزه با آسیب های اجتماعی مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری است و هر 6 ماه یکبار در این موضوع جلسه ای تشکیل می دهند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز بهره گیری از فضای مجازی از مسائل بسیار مهم است و لازم است خود را به روزرسانی کرده و از کسانی که تخصص در این فناوری نوین دارند استفاده کنیم، گفت: باید راه های مبارزه با جرایم و آسیب های فضای مجازی را به روز کنیم که متاسفانه در این زمینه عقب هستیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به مسئله فضای مجازی اهتمام ویژه ای دارند و بر موضوع هم کاملا مسلط هستند و در فرمایشات خود در جلسات آن را تبیین کردند، آیا ما از ابزار مهم فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برای مدیریت این فضا بهره جسته ایم؟ به نظر من کوتاهی کرده ایم و می توانستیم بهتر عمل کنیم. می دانم آقای فیروزآبادی تلاش زیادی می کند؛ اما بخش اندکی از کار دست وی است و آنجا که باید اراده قوی برای ساماندهی این فضا باشد، وجود ندارد.

وی افزود: تلگرام و اینستاگرام برای مردم ما از لحاظ اخلاقی و امنیتی مشکلاتی ایجاد کرده است. یک حقیقت غیرقابل انکاری است که اگر زمینه و بستر را فراهم کنیم جوانان می توانند کشور را از این شرایط نجات دهند اما مدیرانی که عزم آن می تواند کارساز باشد، جزم لازم را ندارند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه من دور از واقعیت فضای مجازی نیستم و مسائل را می بینم و دنبال می کنم، عنوان کرد: گاه برخی شبکه ها را که فیلتر می کنیم می بینیم بعضی آقایان صدایشان بلند می شود و 6 وزیر نامه می نویسند که بیایید رفع فیلتر کنیم، من زیر بار نرفتم چون می بینم شریک در ظلم و جرم خواهم شد.

حجت الاسلام منتظری ادامه داد: اگر ابزار لازم را در اختیار نداشتیم و جوانان توانمندی نداشتیم ناراحت نبودیم، جوانان توانمند هستند ولی ابزار لازم را در اختیار ندارند. اوایل جنگ بنی صدر ابزار لازم را در اختیار جوانان نمی گذاشت تا زمانی که امام دستور دادند.جوانان می توانند در این فضا تاثیرگذار باشند من با آنها جلسات متعددی داشتم.

وی خاطر نشان کرد: مردم که می بینند ما چه آسیب های فراوانی از فضای مجازی بی در و پیکر در بخش های امنیتی و اخلاقی می بینیم از مسئولان مطالبه کنند که شرایط را اصلاح کنند تا از امکانات ارزشمند روز که به قول مقام معظم رهبری دو فرصت است و یک تهدید به درستی استفاده کنیم.

دادستان کل کشور گفت: اکثریت مردم پایبند به موازین دینی هستند و سرمایه های فراوانی برای نظام داده اند و امروز هم می دهند.

وی اضافه کرد: دشمن تلاش کرد مردم را مردادماه به صف اغتشاش و اعتراض بکشد اما در سراسر کشور 5 هزار نفر هم به این دعوت دشمن نپیوستند.

دادستان کل کشور گفت: مردم به ما مسئولان انتقاد دارند اما یک وزیر و مسئول خطا هم می کند اما نظام نیست.

وی بیان کرد: کسانی که مسئولیت و اختیار قانونی دارند در جهت تحقق مطالبات مردم تلاش خود را به کار بگیرند. قرار بود تا پایان سال گذشته پیام رسانهای خود را راه بیاندازیم که افتاد اول خرداد، امروز هم نشده و گفته اند تا نیمه شهریور که امیدواریم بشود.

حجت الاسلام منتظری گفت: به عنوان مدعی العموم مطالبه می کنم که فضای مجازی از آلودگی ها نجات داده شود. ما نمی گوییم فضای مجازی را ببندید، این گونه شعار ندهند. این اتوبان باز نباید بدون کنترل باشد و در هر کشوری یک کنترل حساب شده بر این فضا وجود دارد که اگر انجام نشود عرصه های مختلف زندگی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

وی اضافه کرد: چند نوع جرم مالی در فضای مجازی کشور انجام می شود و ما تکلیف داریم در مقابله با این جرایم تا آنجا که در توانمان هست به مبارزه برخیزیم. مبارزه هم باید با شرایط مناسب باشد.

دادستان کل کشور بیان داشت: با بگیر و ببند نمی توانیم بر این مشکلات در این فضا فائق آییم و باید متناسب با سلاح های این فضا خود را مجهز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: مبارزه با جرایم مالی در فضای مجازی همچون رباخواری باید عملی شود که هیچ بلایی بدتر از ربا در جامعه نیست، آنقدر این بلا خطرناک است که خداوند از آن به جنگ با خودش نام برده است. قماربازی نیز از دیگر جرایم مالی فضای مجازی است، کلاهبرداری هم از دیگر جرایم فضای مجازی است که با روش های شیطنت آمیزی انجام می شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: سرقت و اکل مال به باطل نیز از دیگر جرایم رایانه ای است و مسئولان باید با هم افزایی و مساعدت راهی باز کنند تا به این آسیب ها فائق بیایند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.