سرویس: اجتماعی 17:29 - سه شنبه 23 مرداد 1397

گزارش؛

نرخ شیوع اعتیاد در اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری/ 2 ماده صنعتی پرمصرف‌ترین مواد مخدر

در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا اعلام شد نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

به گزارش اصفهان شرق، اصغر هدایت پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا با بیان این‌که اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترین راهکار مقابله با این آسیب اجماعی است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید بیش از پیش تمرکز خود را بر روی پیشگیری و فرهنگ‌سازی به منظور مبارزه با مواد مخدر به کار بگیرند و در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کرد.

وی با بیان این‌که باید افراد جامعه نسبت به آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر آگاه شوند، افزود: استفاده از ظرفیت سمن‌ها و جمعیت‌های مردمی برای مقابله با اعتیاد یک نیاز ضروری است و سمن‌ها باید برای کاهش این پدیده شوم با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به این‌که در استان اصفهان جرایم 54 درصد از زندانیان به نوعی مربوط به مواد مخدر است، گفت: نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان این‌که نرخ شیوع اعتیاد نسبت به 10 سال گذشته افزایش و سن اعتیاد کاهش یافته است، بیان داشت: با توجه به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده غیر از مقابله با عرضه و توزیع، راهکارهای دیگری را باید به کار ببریم.

هدایت با بیان این‌که اعتیاد ابر آسیب قرن حاضر است و سایر معضلات اجتماعی به نوعی در ارتباط با این پدیده هستند، عنوان کرد: در حال حاضر مصرف مواد مخدر صنعتی در جامعه زنان یکی از بدترین آسیب‌های اعتیاد است.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های کلی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه دولت برنامه جامعی درخصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تدوین کرده و باید آن را اجرا کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان این‌که جامعه سنی 15 تا 64 سال کشور بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از اعتیاد قرار دارند، اظهار کرد: احیای سبک زندگی اسلامی از بهترین راهکارهای مقابله با اعتیاد است.

وی با اشاره به عدم آگاهی خانواده‌ها از اعتیاد فرزندان‌شان، اضافه کرد: گُل و حشیش بیشترین میزان مصرف مواد مخدر صنعتی استان اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

28 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در شهرستان شهرضا منهدم شدند

محمد حسین باباکلانی، فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا نیز در ادامه این جلسه با اشاره به قرار گرفتن شهرضا در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور، اظهار کرد: موقعیت استراتژیک شهرضا و اتصال شمار زیادی از راه‌های اصلی و فرعی به آن، شرایط ویژه‌ای را در کنترل و نظارت بر آن با هدف تأمین امنیت و مقابله با محموله‌های قاچاق فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهمترین مبادی کنترلی کشور ایستگاه شهید امامی شهرضا است، افزود: سالیانه مقادیر قابل توجه‌ای از مواد مخدر به داخل استان و کشور در این ایستگاه کشف و ضبط می‌شود، بنابراین لازم است تمهیدات لازم برای تقویت این ایستگاه اتخاذ شود.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا گفت: تقویت ایستگاه‌های تخصصی و اجرایی، پاکسازی مناطق آلوده و دستگیری قاچاقچیان و مقابله با توزیع‌کنندگان خرد، از مهمترین اقدامات انجام گرفته توسط پلیس شهرستان شهرضا بوده است.

وی با اشاره به اجرای 40  طرح پاکسازی مناطق آلوده و 38 طرح کنترل و نظارت مبادی ورودی اصلی و فرعی در شهرستان شهرضا، عنوان کرد: با اجرای این طرح‌ها بیش از 900  کیلوگرم انواع مواد مخدر و روانگردان کشف و  نفر110 توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شدند.

باباکلانی با اشاره به دستگیری 336 قاچاقچی مواد مخدر در شهرستان شهرضا از ابتدای امسال تاکنون، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 28 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در شهرستان شهرضا شناسایی و منهدم شده است.

ایستگاه شهید امامی شهرضا باید ارتقا پیدا کند

علی اصغر رفیعی‌نژاد، فرماندار شهرستان شهرضا در ادامه جلسه با بیان این‌که جوانان امروز سرمایه‌های کشور هستند که به شدت در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، گفت: مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از افزایش شیوع آن در جامعه نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها به ویژه مردم است.

وی با اشاره وجود 8 مرکز تخصصی درمان اعتیاد در شهرستان شهرضا، افزود: از این تعداد 5 مرکز با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و 3 مرکز با مجوز سازمان بهزیستی در شهرستان شهرضا فعالیت می‌کند.

فرماندار شهرستان شهرضا با بیان این‌که دو مرکز اقامتی میان مدت و یک مرکز دولتی ترک اعتیاد در شهرضا فعالیت می‌کنند که امکانات آن‌ها پاسخگوی نیاز شهرضا نیست و باید حمایت شوند، ادامه داد: ایستگاه شهید امامی شهرستان شهرضا در مسیر شاهراه ترانزیتی کشور واقع شده و با امکانات شهرستانی خدماتی در سطح ملی ارایه می‌دهد، بنابراین لازم است امکانات و تجهیزات آن به روز و بیشتر شود.

وی با تأکید بر این‌که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مستقر در ایستگاه شهید امامی شهرضا باید متناسب با نقش و کارکرد آن در مقابله با عرضه و ورود مواد مخدر باشد، اضافه کرد: در 4 ماه نخست سال جاری 16 طرح کنترل و نظارت در ایستگاه شهید امامی و بیش از 40 طرح نیز در محورهای مواصلاتی فرعی شهرستان اجرا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.