سرویس: غیر تولیدی 11:48 - دوشنبه 22 مرداد 1397

نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت؛

شرمنده‌ام که بعضی مطب‌ها کارتخوان ندارند

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: به عنوان یک پزشک واقعا شرمنده ام که در شرایط فعلی که امکان تهیه کارتخوان بسیار آسان است، بعضی مطب ها کارتخوان ندارند.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری روز دوشنبه، در ابتدا پیرامون آخرین وضعیت حوزه سلامت در شرایط حاضر، توضیحاتی ارائه داد و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی با اشاره به اظهارنظرهای مختلف در ارتباط با استفاده از کارتخوان در مطب ها، افزود: الزام قانونی وجود ندارد، اما به لحاظ اخلاقی و عرف، پزشکان می بایست از کارتخوان در مطب ها استفاده کنند.

حریرچی با بیان این مطلب که معلوم نیست سازمان نظام پزشکی این اختیار را برای الزام مطب ها به استفاده از کارتخوان دارد یا خیر، گفت: بعد از اینکه مشخص شد که این اختیار را دارد، در مورد آن می توان اظهار نظر کرد.

حریرچی در ادامه به وضعیت بازار دارویی کشور اشاره کرد و گفت: ما به هیچ وجه نمی گوییم که کمبود دارو نداریم اما این کمبود در سطح کشورهای پیشرفته اروپا و امریکا است به طوری که کمبود یک تا دو درصدی دارو اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳۸۵۰ قلم دارو در لیست دارویی کشور وجود دارد، تصریح کرد: کمبود ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو همیشه بوده و بعد از بحران ارزی این کمبودها به دو درصد هم رسیده است که ما آن را کنترل کردیم.

وی گفت: مردم مطمئن باشند که داروی آنها را تأمین خواهیم کرد زیرا دولت ۳.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو تخصیص داده است.

حریرچی در ارتباط با وضعیت مکمل ها با عنوان این مطلب که مکمل دارو تلقی نمی شود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته تا ۷۰۰ میلیون دلار واردات مکمل داشتیم که در سال ۹۶ این رقم را به ۱۵۰ میلیون دلار کاهش دادیم و در حال حاضر بازار مصرفی مکمل در ایران ۵۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری نمی شود افزود: فقط در موارد خاصی که مکمل ها مورد نیاز برخی بیماران و افراد خاص است، ما بر قیمت مکمل ها و توزیع آنها نظارت داریم.

وی در ارتباط با ذخیره دارویی در کشور اظهار داشت: میزان ذخیره دارویی در شرایط عادی معمولا ۸ ماه است که اگر این مدت به ۴ ماه برسد نگران کننده است که در این صورت در سیاست های خودمان تجدیدنظر می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اهرم های لازم برای برخورد با افرادی که می خواهند از شرایط موجود سوءاستفاده کنند، وجود دارد گفت: در حال حاضر دادستانی هم به موضوع دارو ورود کرده است و از این جهت نظارت ها بر بازار دارویی به دقت رصد می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران که عنوان کرد در برنامه ای تلویزیونی گفته شده یک شرکت دارویی برای توزیع داروی وارداتی خودش شرط افزایش قیمت گذاشته است، گفت: موضع وزارت بهداشت در قبال بازار دارویی شفاف و روشن است زیرا قیمت دارو بر اساس ارز دریافتی تعیین می شود و ما اجازه نمی دهیم هیچ تغییر قیمتی خارج از ارز تخصیص یافته صورت بگیرد.

وی ادامه داد: قطعاً اگر وزارت بهداشت بخواهد در این موضوع کوتاهی کند، با ما برخورد می شود. از همین رو ما اجازه نمی دهیم هیچ تخلفی در بازار دارویی صورت بگیرد.

حریرچی در ارتباط با تغییرتحولات در وزارت رفاه و اینکه گفته می شود وزارت بهداشت به دنبال انتقال سازمان تامین اجتماعی به مجموعه وزارت بهداشت است، گفت: تغییر و تحولات جدید رخ داده ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد. موضع ما کاملاً از قبل مشخص بوده و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تاکید دارد که درمان مردم می بایست تحت سیاستگذاری وزارت بهداشت باشد.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی حوزه های مختلفی همچون بازنشستگی و… دارد که ما اجازه نداریم در آن حوزه ها دخالت کنیم ولی بحث درمان و بیمه با توجه به گستردگی که دارد مورد تاکید ما است که از سیاستگذاری واحد و یکسان تبعیت کند.

حریرچی مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت مدیر بازنشسته دارد که قرار باشد از فعالیت کناره گیری کند، اظهارداشت: ممکن است در دانشگاه های علوم پزشکی و یا وزارتخانه مدیرانی داشته باشیم که مشمول بازنشستگی باشند اما تا زمانی که هیچ مصوبه و بخشنامه ای به صورت قانونی اعلام نشود، نمی توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه گفته می شود در تخصیص ارز دولتی برخی رشته های پزشکی همچون رادیولوژی از دریافت ارز دولتی محروم مانده اند، گفت: تخصیص ارز دولتی در حال حاضر و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است صورت می گیرد به طوری که معیارها سختگیرانه شده و وزارت بهداشت نیز از این قائده مستثنی نیست.

حریرچی ادامه داد: تخصیص ارز بر اساس سهمیه بندی که برای وزارت بهداشت مشخص شده صورت می گیرد و از همین رو ما بر اساس نیاز کشور به دارو، داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارویی و صنایع جانبی دارو و همچنین تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ارز دولتی را تخصیص می دهیم.

وی گفت: آنچه مسلم است در مورد تجهیزات سرمایه ای و قطعات یدکی و مواد مصرفی رادیولوژی ارز دولتی تخصیص داده می شود.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.