سرویس: غیر تولیدی 21:14 - دوشنبه 22 مرداد 1397

گزارشی از سنتی که هر روز سخت‌تر می‌شود

ازدواج آسان الگویی فراموش‌شده/ از هزینه‌های ده‌ها میلیونی تا دختران در صف جهیزیه!

ازدواج آسان سنت پیامبر رحمت و مهربانی (ص) است که هر روز با نامهربانی‌هایی سخت‌تر می‌شود؛ این روزها برخی برای یک شبِ عروسی، ده‌ها میلیون تومان هزینه می‌کنند و دخترانی هم در صف جهیزیه هستند.

به گزارش اصفهان شرق،  22 مردادماه امسال مصادف با سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است؛ روزی که در تقویم رسمی کشورمان به نام روز «ازدواج» نام‌گذاری شده است و هیچ خطبه طلاقی امروز در سراسر کشور جاری نمی‌شود.

ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و حضرت زهرا (س) جدای از اینکه از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه محسوب می‌شود و این پیوند مبارک و سراسر مملو از عشق برای ما شیعیان و ایرانیان بسیار محترم بوده، اما از یک بعد دیگر نیز قابل توجه است؛ سنتی به نام «ازدواج آسان».

بنا به روایات موجود، در این ازدواج فرخنده فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی قرار داشتند و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

اما آیا به‌واقع در ازدواج‌های امروزی نیز چنین است و لطف و صفای ازدواج دو نفر در جامعه کنونی هم باز حس می‌شود یا تحت تأثیر تجملات و موانع بسیار، فرهنگ ازدواج هر روز کمرنگ‌تر خواهد شد؟

ازدواجی آسان برای الگوگیری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی میرکو، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دامغان در همین زمینه گفت: امیدوارم با الگو قرار دادن زندگی و ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) مشکلات ازدواج جوانان رفع شود و هرچه زودتر زوج‌های جوان بتوانند ازدواج کنند و سر خانه و زندگی خودشان بروند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب برای عروس و دامادهایی که مهریه‌هایشان 14 سکه باشد، صیغه ازدواج و محرمیت جاری می‌کنند و جا دارد خانواده‌ها، پدران و مادران در تأمین جهیزیه، تعیین مهریه، خانه، شغل و مسکن جوانان خیلی سخت‌گیری نکنند؛ زیرا خداوند متعال می‌فرماید «من از فضل خودم زوج‌های جوان را بی‌نیاز می‌کنم.»

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان بیان کرد: مگر همه آن‌هایی که ازدواج کرده‌اند، در ابتدای زندگی‌شان دارای مسکن، خودرو و ثروت بوده‌اند؟ خیر آن‌ها با توکل بر خدا زندگی خود را آغاز کردند و امروز می‌بینیم که خیلی‌ها زندگی خوب و شیرینی دارند، چون اهل ایمان هستند.

میرکو گفت: جوانان باید با امید و توکل بر خداوند متعال، همت و تلاش کنند و پدران و مادران نیز باید توقعات خود را پایین بیاورند تا جوانان بتوانند زندگی خوب و با سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در زندگی خود پیاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات شدنی است و داستان نیست و باید اعتقادات و باورهای خودمان را تقویت کنیم تا بتوانیم زندگی این‌چنینی داشته باشیم.

مهریه بالا و هزینه‌های کلان عروسی

امام جمعه موقت سمنان نیز در سالروز ازدواج امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: یکی از سنت‌های مورد تأکید اسلام، ازدواج است و خداوند در قرآن می‌فرماید «جوانان و مردم را به ازدواج تشویق کنید».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد ادامه داد: کسی که ازدواج می‌کند، خداوند متعال روزی همسر و فرزندانشان را به آن‌ها عنایت می‌کند.

وی ریشه افزایش معضلات اجتماعی در جامعه را در بالا رفتن سن ازدواج جوانان دانست و با انتقاد از نادیده گرفته شدن تکمیل دین و ایمان فرد با ازدواج جوانان، تصریح کرد: امروز به خاطر برخی مسائل ازدواج‌ها در جامعه سخت شده است.

امام جمعه موقت سمنان مهریه بالا، هزینه‌های کلان عروسی و سخت‌گیری‌ها در انتخاب را از حلقه‌های زنجیر بالا رفتن سن ازدواج در جامعه دانست و اضافه کرد: حتی برخی افراد از خارج خانواده‌ها در این امور دخالت دارند و درمجموع این عوامل ازدواج را در جامعه سخت کرده است.

مهدوی‌نژاد با تأکید بر نگاه اسلام به ازدواج به‌عنوان امری آسان و خداپسند، تصریح کرد: مردم در صدر اسلام در کنار پیامبر نور و رحمت محمد مصطفی (ص) ازدواج می‌کردند.

اولویتی به نام تقویت ازدواج دانشجویی

ازدواج آسمانی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) باید منشأ جریان ازدواج آسان در کشور اسلامی ما باشد و دانشگاه‌ها و تشکل‌های مردمی از بانیان این مدل ازدواج آسان معرفی شوند.

جدای از این، متمکنان و ثروتمندان خیرخواه کشورمان نیز می‌توانند با وقف اموال و دارایی‌های خود در راه ازدواج آسان در ترویج این فرهنگ غنی دینی و اسلامی نقش‌آفرین باشند.

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ازدواج آسان به‌ویژه در دانشگاه‌ها، ازدواج دانشجویی را با عقبه نسبتاً چندساله در کشور حرکت خوب و مثبتی دانست و اضافه کرد: بهتر است که ازدواج‌ها با هزینه کمتر انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد با توصیه‌ای به جوانان برای برطرف کردن حساسیت‌های بی‌مورد نسبت به ازدواج تصریح کرد: جوانان با نگاه عاقلانه در انتخاب همسر، عاشقانه زندگی کنند و خانواده‌ها نیز سدهای دست و پاگیر زندگی جوانان را کم کنند تا ازدواج‌ها آسان شود و مشکلی سر راه جوانان نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر توجه جوانان به ازدواج آسان امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س)، خاطرنشان کرد: جوانان از سبک زندگی دختر پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) با این جایگاه‌های ویژه الگوبرداری کنند و ازدواج ساده و زندگی باصفایی داشته باشند.

وقف برای تأمین جهیزیه نوعروسان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی میرکو، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان در سالروز ازدواج آسمانی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، ضمن تبریک سالروز این پیوند آسمانی اظهار کرد: داستان این ازدواج برای شیعیان، محبان و عاشقان اهل‌بیت (ع) و به‌خصوص قشر جوان در آستانه ازدواج سراسر درس است.

وی افزود: با توجه به میزان مهریه و جهیزیه حضرت فاطمه زهرا (س) متوجه می‌شویم که جهیزیه‌های سنگین و مهریه بالا باعث خوشبختی نمی‌شود و همچنین با توجه به خانه امام علی (ع) می‌فهمیم که خانه‌های بزرگ خوشبختی نمی‌آورد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان بیان کرد: آنچه باعث خوشبختی و زندگی شیرین بین زوجین خواهد شد، اخلاق، آداب و فرهنگ اسلامی است که امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به آن اشاره کرده‌اند.

میرکو با بیان اینکه مشکلات اقتصادی امروز بر ازدواج جوانان اثر گذاشته است، ادامه داد: امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) با دعوت از اصحاب نزدیک پیامبر اسلام (ص) و دیگران ازدواج آسان و ساده‌ای را برگزار کردند و ولیمه‌ای دادند و این ازدواج بعد از گذشت بیش از هزار سال نقل مجالس است.

وی اضافه کرد: امروز سخت‌گیری در برگزاری مراسم ازدواج سبب شده تا بسیاری از جوانان زمان ازدواج را به عقب بیندازند و سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته است.

میرکو اظهار کرد: با وجود خیران خوبی که در شهرستان دامغان هستند، سال گذشته وقف جدید برای تهیه جهیزیه نوعروسان نیازمند و خانواده‌های ضعیف انجام شده و درآمد آن موقوفه صرف تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند جهیزیه می‌شود.

40 نفر در صف جهیزیه

سیدجواد رضوی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان در سالروز ازدواج امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در بحث جهیزیه به نوعروسان خانواده‌های نیازمند و مددجو فعالیت‌های ارزشمندی دارد.

وی با اشاره به اینکه نوعروسان خانواده‌های مددجو در زندگی ساده بزرگ شده‌اند، تصریح کرد: در بحث ازدواج هم با شرایط بسیار ساده‌تر هم می‌توانند به خانه بخت بروند.

رضوی ادامه داد: به لطف خداوند متعال در این سال‌ها کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت چشمگیری را در کل کشور در این رابطه داشته است و بسیار هم این اقدامات مبارک بوده است.

وی با بیان اینکه دختران و پسران خانواده‌های مددجو وقتی ازدواج می‌کنند برای ما بسیار مبارک است، اضافه کرد: آمار طلاق بین دختران و پسران خانواده‌های مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) یک درصد بوده که خیلی پایین است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان به حضور 40 نفر از دختران خانواده‌های مددجو در صف نوبت جهیزیه اشاره کرد و از ارائه 60 تا 65 سری جهیزیه از اول سال 97 تا الآن به نوعروسان خانواده‌های مددجویان خبر داد و گفت: این تعداد جهیزیه ارزش ریالی قابل‌توجهی داشته است.

فرهنگی فراموش‌شده

به‌هرحال، ازدواج آسان فرهنگی غنی و سنتی دیرینه در دین مبین اسلام و جامعه ایرانی بوده که این روزها تا حدود زیادی تحت تأثیر چشم و هم‌چشمی‌ها و تجملات خودساخته رو به فراموشی نهاده است.

افزایش سن ازدواج در میان جوانان ایرانی مبین این نکته است که باید هر چه سریع‌تر برای ترمیم فرهنگ ازدواج آسان و حذف هزینه‌های سنگین غیرضروری از آیین‌های عروسی و ازدواج در ایران اقدامی کرد؛ اقدامی از نوع «عاجل».

گزارش از: مرتضی مزینانی‌صفابین

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.