سرویس: غیر تولیدی 09:13 - سه شنبه 23 مرداد 1397

دفترچه خاطرات/ 9

وقتی شهید بهشتی با لهجه انگلیسی صحبت می‌کند

اول آقای بهشتی و بعد دیگران به تناسب موضوع جواب می‌دادند و آقای بهشتی به زبان انگلیسی لهجه‌دار می‌گفت: «نکست کوسچن»، next question، سؤال بعدی.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در مجالس اول و دوم حضور مؤثری داشت و نائب‌رئیسی مجلس را نیز بر عهده داشت. وی قبل از انقلاب نیز فعالیت زیادی علیه رژیم پهلوی داشت و اساسنامه‌ و برنامه‌ای را برای مبارزه با رژیم پهلوی تدوین کرده بود که برنامه‌ای بسیار مترقی و ساماندهی‌شده بود. ایشان در کتاب خاطراتش دباره شهید بهشتی می‌نویسد:

یکی از اقدامات بجا و مفید مبارزان در اوایل بهمن 1357، تحصن در دانشگاه تهران بود که گمان می‌کنم آقای ربانی شیرازی پیشنهاد کرده بود.

… یک روز هم آقای بهشتی یک مصاحبه بین‌المللی گذاشت. محل مصاحبه سالن باشگاه دانشگاه تهران (زیر دانشکده حقوق) بود. سری به آنجا زدم. آقای بهشتی یک میز (به اصطلاح فرنگی: پانل) به گنجایش پنج نفر گذاشته بود و خودش مثل شیر وسط نشسته بود. به نظرم یک طرفش هم آقایان منتظری و ربانی شیرازی و طرف دیگرش باهنر و آقای اخوی بودند. مترجم آنها هم دکتر طاهره صفارزاده بود.

موضوع مصاحبه نوعا تحصن و تئوری و هدف از حرکت انقلابی و مانند اینها بود که اول آقای بهشتی و بعد دیگران به تناسب موضوع جواب می‌دادند و آقای بهشتی به زبان انگلیسی لهجه‌دار می‌گفت: «نکست کوسچن»، next question، سؤال بعدی. روی هم رفته این مصاحبۀ علنی عمومی در آن روزها، دلیلی بر اعتماد به نفس انقلاب و انقلابیون و ضعف دستگاه امنیتی بود.

منبع: خاطرات آیت الله سید محمد خامنه‌ای، تدوین جواد کامور بخشایش و جواد عربانی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ج اول، 1392، ص 332 و 333.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.