اصفهان شرق

ازدواج قرآنی چه نشانه‌هایی دارد؟/ آفتی که موجب تجردگرایی جوانان امروزی شده است

کدخبر: 172760
1397/05/22 در ساعت 12:12

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن ذوالفقاری سخنران و کارشناس امور دینی – قرآنی، درباره سیره زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) و دوری از تجمل‌گرایی در برپایی مراسم‌ ازدواج گفت: آنچه در اسلام در خصوص امر مهم ازدواج تاکید شده است و قرآن به آن اشاره کرده رسیدن به آرامش و رحمت الهی است که خداوند ازدواج را مأمنی برای رسیدن به آرامش، مودت و رحمت بین زن و مرد قرار داده است. البته امروز مبنای قرآنی در ازدواج‌ها دور از ذهن قرار دارد و مغفول مانده است. درواقع وقتی امر مهم ازدواج از ذهن‌ها بیرون رود مولفه‌های دیگری مانند ثروت، جایگاه اجتماعی و… جایگزین معیار‌های قرآنی می‌شود و ثمره آن پایه‌های لغزان ازدواج در جامعه است.

وی در ادامه با تاکید بر شکل گیری ازدواج‌ با نگاهی قرآنی بیان کرد: متأسفانه امروزه زندگی و ازدواج‌های ما مطابق با قرآن و دستورات الهی پیش نمی‌رود. نگاه ما به زندگی عوض شده برای همین است که ثمره این زندگی‌ها به طلاق و جدایی می‌رسد. ما اگر بخواهیم یک زندگی ثابت داشته باشیم نگاهمان را باید به ازدواج یک نگاه قرآنی تعبیر کنیم تا حاصل آن زندگی، مشابه به سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) با حضرت علی(ع) باشد.
دود تجمل گرایی در چشم زوج‌های جوان/ سالگرد ازدواج حضرت امیرالمونین (ع) و حضرت زهرا (س) صرفا یک تاریخ در تقویم است/
این سخنران و کارشناس امور دینی – قرآنی با اشاره به معیار‌های قرآنی یک ازدواج آسمانی، بیان کرد: تعبیر قرآن از یک پیوند قرآنی رسیدن به آرامش روح است. تعبیر قرآن از دو واژه «مَسکن» و «منزل» متفاوت است؛ چراکه منزل محل نزول و مَسکن محل آرامش قلمداد می‌شود. به همین سبب است که قرآن می‌فرماید شما با ازدواج به آرامش دست پیدا می‌کنید و این تلاطم روحی جوانی در کنار یکدیگر (زن و مرد) به ساحل زیبا و آرام می‌رسد. همچنین در تعبیری دیگر قرآن می‌فرماید: «پس از ازدواج به یکدیگر رحمت داشته باشید.»؛ مقام معظم رهبری هنگامی که می‌خواهند یک زوج جوان را به عقد هم در بیاورند، تعریفی زیبا دارند که می‌گویند: قبل از ازدواج دو چشم خود را باز کنید تا انتخابی درست داشته باشید و بعد از آن چشم خود را به روی تناقض‌های یکدیگر ببندید و نگاهی موشکافانه به یکدیگر نداشته باشید، که باعث اختلاف بین زوج می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری ادامه داد: متأسفانه جوان‌های ما در بین خانواده‌های خودشان کمتر ازدواج قرآنی دیدند، همچنین ما امروز در عرصه هنر خود شاهد ازدواج‌های قرآنی نیستیم. البته ازدواج قرآنی یعنی همان چیزی که قرآن آن را انتخاب کرده و در زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) رقم خورده است.
دود تجمل گرایی در چشم زوج‌های جوان/ سالگرد ازدواج حضرت امیرالمونین (ع) و حضرت زهرا (س) صرفا یک تاریخ در تقویم است/
حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری با تاکید بر اینکه تجمل‌گرایی موجب تجردگرایی جوان‌ها شده است، تصریح کرد: ازدواج قرآنی به دور از هزینه‌های سنگین و برگزاری مراسم‌های تجملاتی ازدواج است، و تا وقتی که معیار‌های مادی از پیوند‌های آسمانی حذف نشود ما همچنان در جامعه شاهد آمار بالای طلاق و تجمل‌گرایی در خانواده‌ها هستیم. اما وقتی اساس زندگی‌ها را عوض می‌کنیم مجرد زیستی شکل می‌گیرد و دیگر جوان‌ها زیر بار هزینه‌های زندگی نمی‌روند، به همین دلیل است که جوان‌ها به سمت عشق و عاشقی‌های دانشگاهی و مهمانی‌ها گرایش پیدا می‌کنند، که هیچ پایه و اساسی ندارد و فقط به دنبال تیپ، قیافه و ماشین یکدیگر هستند، که بعد از مدتی این عشق فروکش می‌کند و از هم جدا می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه از زندگی اهل بیت (ع) فقط ما مدح و مرثیه آن‌ها را داریم، گفت: متأسفانه امروز از ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت امیرالمومنین (ع) فقط یک تاریخ در تقویم ما یاد شده است و صرفا مردم از آن استفاده ابزاری می‌کنند، که شب سالگرد ازدواج خودشان را همزمان با این پیوند آسمانی در تقویم درج کنند. البته اگر این فرهنگ در کشور ما درست بنا شده باشد، زندگی‌های ما شبیه سبک اسلامی می‌شود.
دود تجمل گرایی در چشم زوج‌های جوان/ سالگرد ازدواج حضرت امیرالمونین (ع) و حضرت زهرا (س) صرفا یک تاریخ در تقویم است/
حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری درباره برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج، اظهار کرد: مرد وظیفه دارد مهریه بدهد و مستحب است که خانواده‌ها را به ولیمه دعوت کند، البته برای خانواده دختر نیز که جهیزیه خانه را فراهم می‌کنند، صرفاً دادن وسایل آنچنانی و در حد بالا نیست، بلکه همین که خانواده‌ها بتوانند توقعات دختر و پسر را برآورده کنند و وسایل اولیه زندگی آن‌ها را برطرف سازد، کفایت می‌کند. آیت الله خزعلی در تعبیری برای آسان شدن زندگی زوج‌های جوان می‌گفتند: «قبل از عروسی اگر دختر و پسر خانه نداشته باشند، ایرادی ندارد که هرکدام در خانه پدرشان زندگی کنند، حداقل اینگونه دختر و پسر از ضرر‌های مجرد بودن در امان هستند.
این سخنران و کارشناس علوم دینی – قرآنی با اشاره به اینکه امروز زندگی ساده از یاد‌ها رفته است و کسی آن را قبول نمی‌کند، درباره برپایی سنت‌های قومیتی در کشور توضیح داد: ما در سنت و فرهنگ خودمان مراسم‌های مختلفی مانند ولیمه دادن به دوستان و آشنایان داریم که همه این مراسم‌ها می‌تواند ساده برگزار شود. درواقع باید زندگی دو جوان (زن و مرد) به فراخور جیب خانواده‌ها پیش رود و پشیمانی نداشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری درباره ساده زیستی و سبک زندگی حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س)، گفت: ما شاهد آن هستیم که زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) به سادگی شکل گرفت و باید در زندگی‌های ما جاری و ساری باشد، اما متأسفانه الگوبرداری از زندگی اهل بیت(ع) صرفا معطوف ستایش امامان معصوم (ع) است. درواقع ما ائمه اطهار(ع) را در ویترین زیبای شیشه‌ای قرار داده‌ایم که در ایام شهادتشان گریان هستیم و در روز‌های ولادت و ولایتشان شاد می‌شویم.
دود تجمل گرایی در چشم زوج‌های جوان/ سالگرد ازدواج حضرت امیرالمونین (ع) و حضرت زهرا (س) صرفا یک تاریخ در تقویم است/

بهترین معیار خانواده‌ها برای انتخاب همسر فرزندان

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری با تاکید بر اینکه اولین معیار برای انتخاب همسر دینداری دختر یا پسر است، بیان کرد: اولین معیار برای زندگی انسان‌ها دین است، در روایتی بیان شده که دختر یا پسر خود را به آدم دیندار بدهید، چرا که اگر زندگی آن‌ها به جدایی بکشد، باز به یکدیگر ضرر نخواهند رساند. زیراکه انسان دیندار به دیگری ضرر نخواهد رساند و خطوط قرمز را رعایت می‌کند. همچنین دیگر معیار انتخاب همسر، هم‌کفو بودن دختر و پسر و خانواده هاست. البته بسیار سفارش شده است که دختر خود را به پسر دائم الخمر ندهید و فردی مسجدی و نماز خوان را برای دخترانتان انتخاب کنید.
این سخنران و کارشناس علوم دینی – قرآنی، درباره معیار‌های زیبایی برای انتخاب همسر (زن و مرد) گفت: البته که زیبایی ظاهری معیار اصلی نیست، ولی این مولفه می‌تواند منشاء اختلافات شود. باید توجه داشته باشیم که در بین ما شرقی نشین ها، دختر و پسر تا زمانی که بچه‌دار نشدند برای یکدیگر هستند و بعد از تولد اولین فرزند مرد کنار گذاشته می‌شود و بیشترین توجه زن بر فرزندان است. همچنین بعد از به دنیا آمدن اولین نوه در خانواده، مرد در حاشیه قرار می‌گیرد و توجهی در خانه حس نمی‌کند.
دود تجمل گرایی در چشم زوج‌های جوان/ سالگرد ازدواج حضرت امیرالمونین (ع) و حضرت زهرا (س) صرفا یک تاریخ در تقویم است/

امام زمان (عج) به چه ازدواجی نگاه می‌کند؟

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: امام زمان (عج) به ازدواجی نگاه می‌کند که دینی باشد. حضرت مهدی (عج) امام زنده و ناظر برماست و حجت خداوند در زمین است، به همین سبب حرف پروردگار را در زمین تعالی می‌بخشد. ما باید اصل زندگی را قرآن قرار دهیم تا مابقی با این فرهنگ قرآنی آشنا شوند و زندگی خود را مانند زندگی اهل بیت(ع) جاری و ساری کنند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران