سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:33 - جمعه 19 مرداد 1397

گزارش؛

۱۰ روز‌ فرصت آبیاری باغات غرب اصفهان؛ زاینده‌رود دست به دامن باران می‌شود

در حالی که با اعلام باز شدن سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان، مردم این شهر امیدوار به رسیدن آب به بستر خشک زاینده‌رود بودند که اعلام شد آب از سد نکوآباد جلوتر نمی‌آید.

به گزارش اصفهان شرق، در فلات مرکزی ایران، از دیرباز تا کنون، همیشه آب مهمترین مسئله بوده است. مردم ایران آب را از قنات استخراج می‌کردند و در دل این فلات واحه‌ها را پدید آوردند. در ایران اگر نگوییم همه، اکثر شهرها در کنار آب بنا شده‌ و مهمترین شهرها در کنار رودخانه‌ها ایجاد شده‌اند. اصفهان که قدمتی کهن دارد نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در 10 سال اخیر، اصفهان به علت کمبود بارش نتوانسته از زیبایی ذاتی خود یعنی زاینده رود جاری استفاده کند. زاینده رود تشنه و خشک در میان اصفهان افتاده بود و تنها در روزهایی از سال، با جاری شدن طراوت خاصی به شهر می‌بخشید.

اما مسئله مهمتر از این، حق‌آبه کشاورزان و باغداران اصفهانی بود که با خشکسالی و کمبود بارش، از آن کاسته می‌شد. در این میان مهمترین اهدف تقسیم عادلانه آب میان کشاورزان است.

طی روزهای اخیر رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان از بازگشایی سد زاینده رود برای آبیاری باغات خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی به خشک شدن باغات و همچنین به کمبود آب آشامیدنی روستائیان اشاره کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه ابتدا قرار بوده با تانکر به باغات آبرسانی شود اما تانکر به میزان کافی وجود نداشت، گفت: از طرفی تانکر برای هزار متر زمین جواب نمی‌داد و باغات باز تشنه می‌ماندند.

بر این اساس قرار شد که آب در بستر زاینده رود جاری شود. اما در مورد مقرر که شنبه این هفته بود، این اتفاق نیفتاد. بازهم نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در این مورد پاسخگوی سئوالات خبرنگار تسنیم اصفهان بود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه آب قرار بود شنبه هفته جاری باز شود، اظهار داشت: براساس صحبت‌های معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان، با توجه به اینکه بندهایی سر راه آب وجود دارد و این بندها مانع حرکت آب در بستر رود و رسیدن به باغات در حال خشک شدن است، پیگیر هستند تا طی یکی دو روز، بندها برداشته شود و آب باز شود و البته این آب برای باغات جاری می‌شود.

مردم اصفهان امیدوار به رسیدن آب به بستر خشک زاینده‌رود بودند اما با اعلام این خبر مشخص شد که آب از سد نکوآباد جلوتر نمی‌آید.

ساسانی با بیان اینکه آب 10 روز برای باغات اصفهان جاری است، گفت: آب تا منطقه سد نکوآباد جریان دارد و به محدوده شهر اصفهان نخواهد رسید.

 در حالی نیمی از فصل تابستان گذشته که این شهر در انتظار باران است و بستر خشک زاینده‌رود تشنه چند قطره آب، با این حال این امیدواری وجود دارد که با افزایش بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان، بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی برطرف شده و دوباره شاهد طراوت زاینده رود باشیم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.