سرویس: اجتماعی 16:11 - پنجشنبه 18 مرداد 1397

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:

کار خبرنگاری امروزه به مراتب سخت‌تر از گذشته است/ فعالیت ۳,۵ میلیارد خبرنگار و یک میلیارد سایت خبری در جهان

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: پیچیدگی شرایط زمانه و حجم بالای تولید محتوا، کار خبرنگاری و روزنامه نگاری را به مراتب سخت تر از گذشته کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، محمد سلطانی فر شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار در اصفهان که در باغ موزه چهلستون برگزار شد، اظهار کرد: روز خبرنگار فقط متعلق به خبرنگاران نیست بلکه این روز متعلق به همه دست اندرکاران رسانه ها هم هست.

وی با بیان اینکه دقیقا 20سال پیش در چنین روزی شهید صارمی به همراه هشت تن از دیپلمات های ایرانی در افغانستان شهید شد گفت: لذا به این مناسبت این روز را در تقویم کشور به نام روز خبرنگار می نامیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تصریح کرد:امروزه شغل روزنامه نگاری و خبرنگاری به مراتب سخت تر از گذشته شده است اگر چه به ظاهر تکنولوژی های زیادی به کمک اصحاب رسانه و جراید آماده است ولی به دلایلی کار سخت تر از گذشته است.

وی افزود: امروزه روزنامه نگاران ما وظیفه بسیار سنگین تری نسبت به گذشته دارند، در گذشته ما با یک قلم و ضبط صوت و یک عکاس می توانستیم خبرخود را تهیه کنیم ولی شرایط حاضر پیچیده تر است.

سلطانی فر عنوان کرد: در حال حاضر بیش از شش هزار کانال و سایت، وب سایت خبری به زبان فارسی تولید محتوای خبری می کنند که ما تنها به 2 هزار و اندی از انها مجوز داده ایم، امروزه تعداد سایت های خبری در جهان از مرز یک میلیارد گذشته است.

وی ابراز کرد: تعداد کسانی که در دنیا به تولید محتوا می پردازند 3,5 میلیارد نفر است کسانی که در فضای اینترنت در جهان حضور دارند و تولید خبر می کنند نزدیک به این مقدار است و در ایران قریب به 40 میلیون نفر متصل به شبکه اینترنت هستند که خود را خبرنگار دانسته و محتوا تولید می کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه امروزه ما با پدیده هایی چون شهروند خبرنگار مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: امروزه سایت هایی داریم که مدیر مسئول و خبرنگار آنها یکی است، حتی زنان خانه دار هم جز شهروند خبرنگار هستند و محتوا تولید می کنند.

وی اذعان کرد: بنابراین با این شرایط کار خبرنگاری و روزنامه نگاری به مراتب سخت تر از گذشته است، تشخیص اخبار به اصطلاح فیک و غیر صحیح از صحیح هنری است که توسط هنرمندان خبری باید انجام گیرد.

سلطانی فر بیان کرد: مزایای رسانه مکتوب نسبت به فضای مجازی این است که مطالب و خبرهای رسانه مکتوب دارای مرجعیت خبری و شناسنامه خبری هستند ولی سرعت انتشار و انعکاس از مزایای فضای مجازی است.

وی در پایان با اعلام خبر پرداخت کارت های هدیه نقدی به پنج هزار و 600 عضو خانه مطبوعات کشور به مناسبت روز خبرنگار گفت: اصحاب جراید نگران مسایل مربوط به کاغذ نباشند به زودی واردات حجم زیادی کاغذ خواهیم داست که مشکلات را رفع می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.