اصفهان شرق

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

کدخبر: 172416
1397/05/15 در ساعت 12:43

به گزارش اصفهان شرق،  این روز‌ها بازار انتخابی سرنوشت ساز داغ شده و داوطلبان آزمون سراسری ۹۷ از امروز به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت و داوطلبان تا ۱۹ مردادماه فرصت دارند که براساس رتبه کشی شده و توانایی و علاقه شان ۱۵۰ انتخاب داشته باشند.

همچنان دکتر و مهندس و وکیل شدن بازارشان سکه است و این هدف نوستالژی در داوطلبان جدید هم دیده می‌شود و با وجودی که چندی سالی است تمام داوطلبان در آزمون سراسری پذیرفته می‌شوند و در دانشگاه‌ها به روی داوطلبان باز است، اما همچنان اضطراب آزمون و کنکور کم و بیش میان جوانان راهی دانشگاهی قابل مشاهده است چرا که همچنان رقابت برای برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های به اصطلاح برند به چشم می‌خورد.

گاهی ترافیک بالا برای ورود به برخی از رشته‌ها به دلیل نا آگاهی داوطلبان از آینده شغلی رشته هاست چرا که صرفا چند رشته خاص اسم درآورده اند و شغل‌شان بعد از دانش آموختگی مشخص است، اما برخی رشته‌ها شاید اسم و رسم رشته‌های برند را نداشته باشند، اما بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند همان کارایی و شغل را برای داوطلب به دنبال داشته باشند.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

برخی از پر مخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاهی گروه‌های آزمایشی مختلف و رشته‌های نزدیک به این رشته‌های پر مخاطب که بازار کاری یکسانی را بعد از فارغ التحصیلی خواهند داشت، معرفی کردیم.

گچ تخته خوردن و سر و کار داشتن با کودک و نوجوانان

یکی از شغل‌های محبوبی که معمولا افراد و به ویژه در دوره کودکی و دختر خانم‌ها از آن یاد می‌کنند معلم شدن است، هرچند با بالا رفتن سن و مشاهده وضعیت معیشتی و منزلت معلمان برخی از رویای کودکی دست می‌کشند، اما گاهی جاذبه‌های این حرفه باعث می‌شود تا گروهی که اغلب رسته انسانی خواندند به معلمی روی آوردند هرچند وزود به این رشته از طریق رشته‌های ریاضی و تجربی و هنرستان‌ها هم امکان پذیر است.

دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ واحد دانشگاهی که چهار سالی است به عنوان مرجع اصلی تربیت معلم در کشور معرفی شده است هر ساله تعدادی دانشجومعلم را با خدماتی ویژه خدمت می‌گیرد تا بعد از چهار سال تحصیلی تخصصی وارد کلاس‌های درس شوند.

امسال هم بیش از ۲۵ هزار سال دانشجومعلم بعد از قبولی در مصاحبه در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند و از همان ترم اول تا دانش آموختگی حقوق دریافت می‌کنند و پسران از سربازی معاف می‌شوند همچنین بعد از چهار سال دغدغه پیدا کردن کار مناسب را ندارند و یکسره بعد از اتمام درس به عنوان معلم رسمی آموزش و پرورش روانه کلاس درس می‌شوند.

البته دانشگاه‌های علوم تربیتی هم به تربیت معلم می‌پردازند، اما نگاه بسیار تخصصی و تعهد استخدامی در این دانشگاه‌ها وجود ندارد هرچند برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان داوطلب باید تراز نمره بالای ۶۵۰۰ و معدل کتبی بالای ۱۵ داشته باشد.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

مدافع حقوق مردم شدن

تعداد دانش آموزان انسانی که به سراغ رشته هایی از جمله روان شناسی، حقوق و حسابداری رفتند  خیلی بیشتر از دیگر رشته های علوم انسانی است  و این محبوبیت پذیرفته شدن در رشته ها را مشکل  کرده است .

برای وکیل شدن باید روحیه علاقه مند به حوزه حقوق و قانون باشید  چرا که شغلی پر چالشی و پر مسئولیت انتخاب می شود  و باید به این نکته توجه داشت داشت که فارغ التحصیلان حقوق، الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی و الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق اسلامی (ویژه دانشگاه شهید مطهری) می توانند وکیل شوند.

همچنین دانش آموختگان مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، حقوق سردفتری،حقوق ثبت اسناد و املاک،حقوق اسناد و قراردادهای تجاری،حقوق بین الملل، حقوق حمل و نقل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق عمومی، حقوق نفت و گاز، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری، حقوق اقتصادی، حقوق دادرسی اداری، حقوق هنری و ادبی، حقوق محیط زیست، حقوق تجارت بین الملل، حقوق خانواده، حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق شرکتهای تجاری، حقوق ارتباطات، مدیریت نظارت و بازرسی، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، مدیریت دادگستری می توانند وکالت کنند البته در کنار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، فارغ التحصیلان حوزه های علمیه هم می توانند وارد این شغل شوند.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

روپوش سفید پوشیدن و رسیدگی به درد مردم

تب دکتر شدن آنقدرها بالا رفته است که حتی سیاستگذاران هم به این موضوع انتقاد دارند از طرفی دانشگاه های علوم پزشکی توان ظرفیت و خدمات رسانی به این تعداد بالای متقاضیان را ندارد.

در کنار رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی برخی رشته ها همچون بینایی سنجی، شنوایی شنوایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، اتاق عمل، تغذیه، پرستاری  و پرتو پزشکی و مواردی از این دست جز گروه های علوم پزشکی قرار دارند که فرد امکان فعالیت در مراکز درمانی را دارد و می تواند در مقاطع بالاتر و به ویژه دکتری خود را بسیار بیشتر به رشته پزشکی نزدیک کند کمااینکه در تحصیلات تکمیلی تخصصی تر به رشته اش نگاه می شود  و توانمندی بیشتر نسبت به پزشک عمومی خواهد داشت.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

مهندس شدن و لذت طراحی

براساس آمارهایی نه چندان رسمی  ایران جز بزرگترین کشورها برای تربیت مهندس محسب می شود، رشته ای که دانشجویان بسیاری دارد اما بازار کار آن اشباع شده و اغلب دانش آموختگانش به جای طراحی و خلاقیت به دنبال شغل دولتی هستند.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

مهندسی برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر جز تاپ ترین و سخت ترین رشته ها هستند اما برخی دیر از رشته ها مانند معماری، صنایع، معدن ، متالوژی، شیمی به دلیل نوع دروسی که انعطاف بیشتری دارند و صرفا تئوری ارائه نمی شوند برای داوطلبان بیشتری امکان پذیرش فراهم کرده و دروس ملموس تر می شوند.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

هنرمند شدن و جایگاه مغفول آن

رشته های هنری در این روزها که اشتغال دغدغه اصلی هر جوانی محسوب می شود، یکی از راحت ترین مسیرها برای خوداشتغالی محسوب می شود اما چندان در جامعه شناخته نمی شود و کمتر داوطلبی را به سمت خود می کشد، رشته هایی که طیف وسیع علاقه مندی ها را شامل می شوند اما به دلیل معرفی ناکافی متقاضیان زیادی ندارد و ظرفیت هایی محدود هم برای آن درنظر گرفته شده است.

از گچ تخته خوردن تا روپوش سفید پوشیدن/ صفر تا ۱۰۰ انتخابی سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها

موسیقی، عکاسی، کارگردانی، طراحی لباس، نقاشی  از جمله شناخته شده ترین رشته های هنری هستند که می توانند به راحتی آینده شغلی فرد را تضمین کنند و کافی است تا کمی ذوق و استعداد با هم آمیخته شوند که این مهم به نتیجه برسد.

از دیگر رشته هایی که کمتر داوطلبی را در دانشگاه جذب می کند رشته زبان های خارجی است و معمولا افراد سعی می کنند در کنار رشت های دیگر هنر و زبان به عنوان مهارتی کناره داشته باشند در حالی که در رشته های دانشگاهی نگاه تخصصی ترین به پدیده زبان مورد توجه فرار می گیرد اما باید علاقه مند به این موضع شد تا بتوان این چنین ریز به مسائل زبانی پرداخت.

طیف رشته های دانشگاهی که می توانند پولساز و اشتغال زا باشند بالاست فقط کافی است کمی از لاک سنتی و تفکرات قدیمی بیرون آمد با ابتکار عمل مسیر اشتغال را ساخت  چشم انتظار شغل دولتی نماند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران