سرویس: اقتصادی 11:15 - یکشنبه 14 مرداد 1397

ضربه سنگین به تولید داخلی؛

هیجان دو برابر سفر به استانبول با طعم شیرین «ارز دولتی»

ارائه ارز مسافرتی به سفرهای خارجی باعث شده که برخی از آژانس‌های گردشگری درصدد سوء استفاده از این امکان بر آیند و با برپایی تورهای ویژه امکان سفر برای هر فردی که در ذهن خود خیال سفر به خارج را می پروراند، فراهم کنند.

اصفهان شرق_ زهرا شجاعی/ در روند افزایش نرخ ارز و تک روی بازار طلا، آنچه بیش از پیش مورد توجه هر فرد دغدغه مندی قرار دارد، رسیدگی به سرگردانی های اخیر در اقتصاد داخلیست و در این رابطه گرانی و احتکار شاهدی خوب بر این ماجراست.

اینکه افزایش نرخ ارز تا چه میزان می تواند چرخ اقتصاد را با هجمه مواجه کند از نظر اقتصادی بارها مورد بررسی قرار گرفته است ولی نکته مهم در این رابطه وابستگی صنایع داخلی به ارز خواهد بود که با گران شدن آن از قدرتش تا حدود قابل توجهی کاسته می شود ولی در مقابل، برخی نظرات توجیهی بر افزایش نرخ ارز داشته و آن را کاهش واردات و خودنمایی کالاهای داخلی در شرایط سخت واردات می دانند.

این سوال که تک نرخی شدن نرخ ارز تا چه میزان می تواند اقتصاد را از نوسان خارج کند از حیطه این یادداشت خارج است ولی برای بررسی کوتاه این مطلب به این نکته اشاره می کنیم که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دهه 80، به منظور اصلاح نظام اداری کشور اقدام به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز کرد و به نظام ارزی شناور مدیریت شده روی آورد اما در عمل فقط نوسانات نرخ دلار آمریکا در یک محدوده، کنترل شد، و همه ساله بر قیمت دلار افزوده شد.

در این خصوص باید گفت، تدبیرهای سطحی اخیر بر نرخ ارز نه تنها به سود کشور نبود بلکه افزایش نرخ ارز و فشار تحریم‌ها، موجب تشدید انتظار افزایش نرخ ارز برای تامین ارز واردات شده و به جای ایجاد انگیزه داخلی برای حمایت از تولیدات صد در صد ایرانی به سمت انگیزه احتکار از سوی تجار و و تعویض عرضه کالا و در نتیجه اثرگذاری بیشتر بر تورم شد.

نکته جالب توجه این است که امروزه با افزایش ناگهانی نرخ ارز، حتی کسانی که ذره ای فکر اقتصادی در خود می بینند، به فکر خرید ارز افتاده و حتی خانم های خانه دار نیز رصد کننده بازار نرخ ارز هستند تا سودی در این بازار بی در و پیکر آزاد داشته باشند.

امروزه حضور دلالان در برخی خیابان های منتهی به میدان امام خمینی(ره)، صدایشان را کمی بالاتر برده و با لحنی مملو از آرامش، هر فرد عبوری را دعوت به خرید دلار می کنند زیرا هیجان کاذب معامله با ارز به وضوح مشخص است.

به راستی در این شوک ارزی، حتی قیمت سبد خرید خانوار هم افزایش ناگهانی یافته و هر خانواده کالای ضروری خود را به نحو غیر قابل تصور با نرخ ارز گره زده است به گونه ای که حتی آرایشگر محله و یا شیرفروش سرکوچه نیز قیمت را با نرخ ارز بالا می برد و دلیل این افزایش قیمت را تامین سبد خانوار در روند صعودی نرخ ارز می پندارد.


اما در این میان هستند کسانی که در افزایش قیمت ارز، به دنبال جایی برای پر کردن جیبشان می گردند تا سودی نسبتا مناسب نصیبشان شود.

ارائه ارز مسافرتی به سفرهای خارجی باعث شده که برخی از آژانس‌های گردشگری درصدد سوء استفاده از این امکان بر آیند و با برپایی تورهای ویژه امکان سفر برای هر فردی که در ذهن خود خیال سفر به خارج را می پروراند، فراهم کنند.

متاسفانه می توان اینچنین دریافت که جایگاه مسافر و مسافرت به کشورهای خارجی نظیر دبی، تفلیس و استانبول و یا هر کشور دیگری که ارز دولتی شامل حال مسافرش می شود، از تفریح چند روزه به سوی کسب سود کلان تغییر شکل داده است.

از ابتدای امسال و پس از تک نرخی شدن ارز اعلام شده بود که مسافران به جای دلار، یورو دریافت می کنند و میزان آن بسته به کشوری که سفر می کنند بین ۵۰۰ تا هزار یورو تغییر می کند ولی همه این مسائل نمی تواند توجیهی قانونی بر روند افزایش آمار مسافرت ها به خارج از کشور در شرایط بحران اقتصادی داخلی باشد و باید دولت فکر بهتری نسبت به این مساله داشته باشد.

*عایدی سفرهای مسافرتی خارجی برای کشور چیست؟

طبق گفته حجت الاسلام سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس، مسافران، دانشجویان وبیماران می توانند ارز محدودی را از سیستم بانکی دریافت کنند و این در حالی است که طبق این قانون ارز مسافراتی تنها یک بار در سال پرداخت می شود و مقدار ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها خواهد بود ولی نکته اصلی این ماجرا این است که با این همه شرایط ویژه چه عایدی نصیب اقتصاد داخلی خواهد شد؟!

تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد و دولتی، باعث شده تا این مدت هیجان رفت و آمد تورهای مسافرتی به کشورهای خارجی با روند قابل توجهی مواجه شود به گونه ای که مسافران نرفته، سراغ بازگشت به کشور و فروش ارز دولتی خود در بازار آزاد را می گیرند.

«رهبر انقلاب در نماز عید فطر امسال، تاکید کردند: کسانی که عادت کرده‌اند به سفر خارجی این عادت را ترک کنند البته سفر زیارتی به عتبات و حج مورد نظر نیست چون این سفرها زیاد خرج ندارد و دارای برکات است اما سفرهای زائد را کنار بگذارند» ولی با نگاه اجمالی به روند افزایش پروازهای خارجی، درمی یابیم که برخی راه خود را علی رغم توجه به شرایط اقتصاد داخلی می پیمایند تا جایی برای کسب سود از هر موقعیت و شرایطی پیدا کنند ولی در این شرایط آنچه بیش از پیش قابل توجه است اختصاص 200 دلار ارز دولتی به مسافران حج تمتع در مقابل 500 یورو ارز دولتی به مسافرت های تفریحی خارجی می باشد.

انتهای پیام/

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.