سرویس: اجتماعی 08:09 - پنجشنبه 11 مرداد 1397

احیای قدیمی‌ترین هنر دستی اردستان با قدمت ۲۵۰۰ سال؛ سنگ‌تراشی رونق می‌گیرد

سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر دستی مردم اردستان با قدمت ۲۵۰۰ سال است که حدود یک سال است توسط یک جوان اردستانی احیا شده است.

به گزارش اصفهان شرق، سنگ‌تراشی کُنشی است که در آن قطعه‌ای سنگ طبیعی و خشن با برداشتن و حذفِ کنترل شدهٔ بخش‌هایی از آن، شکل پیدا می‌کند. سنگ‌تراشی به دلیل پایداری سنگ، از دوران پیشاتاریخ تاکنون ادامه یافته‌است.

سنگ تراشی هنری است که قطعه‌های سنگ سخت را از دل کوه بیرون کشیده و با به خدمت گرفتن هنر از آن ابزار و ادوات سنگی را می‌ساختند. این هنر در شهرستان اردستان از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و طرفداران بسیاری نیز دارد به طوری که به زودی این هنر قدیمی در این شهرستان احیا می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه از دیرباز یکی از هنرهای سنتی که در شهرستان اردستان و به ویژه منطقه روستایی این شهرستان دایر بوده هنر سنگ تراشی است، به خبرنگار تسنیم گفت: مردم منطقه لاسیب و توتکان قطعه سنگ‌های بزرگ را تبدیل به آلات و اداواتی می‌کردند که انسان بتواند از آن مایحتاج خود را تهیه کنند.

احیای هنر سنگ تراشی توسط یک جوان اردستانی

محمدرضا صدوقی با بیان اینکه ساخت هاون، سنگ‌های آسیاب بزرگ، سنگ آب و درب‌های سنگی قدیمی کارهایی بوده که از قدیم انجام می‌شده است، تصریح کرد: به مرور زمان این صنعت فراموش شده بود که از حدود یک سال پیش یک جوان اردستانی این هنر را احیا  کرده و این هنر باستانی ملت ایران در شهر اردستان رواج پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سوابق باستان شناسی صورت گرفته نشان می‌دهد که این هنر در اردستان  به دوره هخامنشی بر می‌گردد و از 2500 سال پیش هنر سنگ تراشی در این منطقه رواج داشته است، خاطرنشان کرد: حتی صادارت آن به قسمت‌های مختلف کشور از این منطقه وجود داشته چون نوع سنگی که در این منطقه وجود دارد به لحاظ جنس و نوع منحصربه فرد است.

اما صدای چکش هنرمندان سنگ تراشی سال‌ها به گوش نمی‌رسید تا اینکه یک جوان خوش ذوق اردستانی آن را احیا کرد.

بارها اشتباه کردم اما در نهایت به موفقیت رسیدم

مسلم محقق اردستانی؛ هنرمند سنگ تراش با بیان اینکه به مدت 30 سال کاشی‌کار بودم و بعد به دلیل نبود کار، هنر سنگ تراشی را انتخاب کردم به خبرنگار تسنیم گفت: استاد کار نداشتم و در این راستا چندین بار کار تراش سنگ را خراب کردم تا اینکه توانستم به نتیجه برسم.

وی افزود: این هنر نیازمند ظرافت خاصی است تا جایی که برای ساخت یک وسیله سنگی چندین روز زمان نیاز است.

اردستانی با بیان اینکه برای ساخت ادوات سنگی در ابتدا سنگ را از کوه جدا کرده و به کارگاه می‌آوریم، تصریح کرد: پس از آن با ترسیم الگو بر روی سنگ سخت با قلم و تیشه اقدام به تراش آن می‌کنیم.

این هنرمند سنگ تراش گفت: داخل سنگ را به اندازه 8 تا 15 سانت گود می‌کنیم و بعد چکش کاری انجام می‌دهیم و با استفاده از سوپاپ ماشین آن را صاف می‌کنیم و می‌تراشیم تا یکدست و صیقلی شود.

مشکلات هنرمند سنگ تراش اردستانی

اردستانی با بیان اینکه برای انتقال سنگ از کوهستان به کارگاه وسیله‌ای ندارم و باید کرایه بدهم و این کار برایم خیلی سخت است، خاطرنشان کرد: یک سال است که این هنر را آغاز کرده‌ام اما هیچ مسئولی به سراغ من نیامده تا بداند چه کاری انجام می‌دهم و حداقل یک دلگرمی به من بدهد.

وی گفت: با حمات از  قدیمی‌ترین هنر دستی این شهرستان می‌توان زمینه اشتغال 40نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرد.

انتهای پیام/تسنبم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.