سرویس: اجتماعی 16:59 - سه شنبه 09 مرداد 1397

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان مطرح کرد:

تاثیر کیفیت آب بر گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: اکثر واکسن‌ها از طریق وارد شدن در آب و به شکل نوشیدنی برای طیور مصرف می شود و کیفیت پایین آب موجب گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان شده است.

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحد پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: اصفهان رتبه بسیار خوبی در صنعت پروش طیور دارد به نوعی که رتبه نخست تعداد واحدهای پرورش طیور کشور، رتبه نخست پرورش بوقلمون، رتبه دوم تولید تخم مرغ و سوم تولید مرغ گوشتی کشور را داریم که همین امر حساسیت نسبت به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینه با اطلاق دستور کمیته مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلسات متعددی در این ارتباط در اصفهان نیز تشکیل شد، افزود: استان‌های قم و البرز در مجاورت استان اصفهان به ترتیب حدود ۸۰ درصد و ۴۶ درصد و در کل کشور ۲۱ درصد واحدهای پرورش طیور درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده و این در حالی است که این آمار در اصفهان ۱۰ درصد بوده است.

خسارت ۴۸ میلیارد تومانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این بیماری در سال ۹۶ حدود ۴۸ میلیارد تومان خسارت به صنعت طیور استان زده است، ابراز داشت: در چهارم تیرماه امسال یک واحد تخمگذار ۲۰۰ هزار قطعه ای درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی شد و در ادامه شش واحد پرورش بوقلمون گوشتی، یک واحد تخمگذار در تیران و کرون درگیر شد.

وی با بیان اینکه در یک ماهه گذشته هشت کانون آنفلوآنزا شامل هفت مورد در نجف آباد و یک واحد در تیران و کرون داشتیم، بیان داشت: از این هشت واحد دو واحد مرغ تخم‌گذار و ۶ واحد بوقلمون بوده و در مجموع ۲۶۵ هزار قطعه محرومی ایجاد شده است.

موحد اظهار داشت: در این هشت واحد از دو هزار و ۶۰۰ واحد کل طیور حدود ۱۱ میلیارد تومان خسارت وارد شده است که نشانه حساسیت صنعت طیور به این بیماری است و جای نگرانی برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

کیفیت آب بسیار پایین در مرغداری ها و کاهش اثرات واکسن

وی با بیان اینکه بررسی‌های موجود نشان می‌دهد عامل بیماری زا در تمامی واحدهای آلوده، ناشی از انتقال ویروس توسط تانکرهای حمل آب مشترک بوده است، تصریح کرد: عامل دیگر کیفیت آب بسیار پایین در مرغداری ها است و با توجه به اینکه اکثر واکسن‌ها از طریق وارد شدن در آب و به شکل نوشیدنی مصرف می شود، کیفیت پایین آب موجب کاهش اثرات واکسن و سد مقاومی حیوانات می شود.

دل نگران گسترش تب برفکی در اصفهان هستیم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هم‌اکنون دل نگران گسترش تب برفکی در اصفهان هستیم، تاکید کرد: در سال ۹۵ حدود ۱۷۰ واحد، در سال ۹۶ تعداد ۴۰ واحد و امسال هشت واحد درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند.

وی به بیان اینکه اعتبارات کمی در این زمینه درنظر گرفته شده است، گفت: اعتبارات ملی تنها برای پرداخت غرامت و معدوم سازی درنظر گرفته شده است در حالیکه در مکان‌های درگیر نیازمند اعتبار مکفی جهت پیشگیری از بروز در مناطق پرخطر، قرنطینه اضطراری و رعایت امور بهداشتی هستیم.

موحد با اشاره به اینکه با وجود قانون بیمه اجباری بسیاری از پروش دهندگان طیور واحد خود را بیمه نمی‌کنند، اظهار داشت: نکته مهم اینکه در صورت بیمه کردن واحد پرورش طیور نیز مدت بیمه بسیار کوتاه مدت است به نوعی که بیمه مرغ گوشتی ۴۲ روزه است و در صورت بیمار شدن در بازه زمانی بیشتر هیچ بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

جبران خسارت پرورش دهندگان طیور نیازمند هشت میلیارد تومان اعتبار است

وی با تاکید بر اینکه برای جبران خسارت به پرورش دهندگان طیور به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این واحدها به چرخه تولید برگردند، ابراز داشت: ضرورت ارائه تسهیلات بانکی کم بهره به تولیدگنندگان جهت افزایش نقدینگی، اصلاح ساختار بهداشتی و زیربنایی ضروری است.

 مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: اکثر واکسن طیور و خوراک دام از خارج کشور وارد می‌شود و باید دقت کنیم که نابودی طیور به دلیل بیماری خسارت زیادی در پی دارد و بر این اساس نیازمند کمک سازمان مدیریت بحرن در این زمینه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.