سرویس: غیر تولیدی 16:16 - چهارشنبه 10 مرداد 1397

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اصفهان آغازگر برنامه حذف هپاتیت C در سطح کشور بود

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان آغازگر برنامه حذف هپاتیت C در سطح کشور بود.

به گزارش اصفهان شرق، بهروز عطایی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: برنامه حذف هپاتیت C از دو سال پیش در ایران شروع شد.

وی با بیان اینکه تنها درمان هپاتیت C پیشگیری است، اعلام کرد: تمام داروهای این بیماری در داخل کشور تولید می‌شود و در داروخانه ها در دسترس بیماران است که تمام داروها صرفاً با نسخه پزشک در داروخانه‌ به فروش می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه زردی چشم و زردی تمام بدن از نشانه‌های بیماری هپاتیت حاد است، افزود: حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به هپاتیت علامت خاصی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰، برنامه کاهش و حذف هپاتیت C  به اجرا در آمد، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۸۹ آزمایشات رایگان برای گروه هدف این بیماری از جمله کسانی که قبل از سال ۱۳۷۵ تزریق خون داشته‌ و یا افرادی که تزریق مشکوک داشته‌اند را در دستور کار قرار داده است.

عطایی افزود: برای این طرح چهار هزار نفر مشارکت داشتند که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به هپاتیت C شناسایی شد که این افراد در طول این چند سال درمان‌های ویژه‌ای دریافت کردند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از هپاتیت C علی رغم تحقیقات صورت گرفته هنوز واکسنی تولید نشده است، افزود: وزارت بهداشت برنامه حذف هپاتیت C را تا سال ۱۴۱۰ در دست اجرا دارد که هر سال باید ۱۰ هزار بیمار هپاتیت C را درمان کند و بر این اساس تا پایان این سال این بیماری در کشور ریشه‌کن شود.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: واکسن هپاتیت B در سه نوبت شامل بدو تولد، یک ماه بعد و شش ماه بعد از تولد تزریق می‌شود که ایمنی لازم را برای فرد در طول عمر ایجاد می‌کند.

بیماری هپاتیت C در کشور درمان‌پذیر است

وی در خصوص راه‌های پیشگیری بیماری هپاتیت گفت: اجتناب از تماس جنسی بدون پوشش، استفاده از وسایل شخصی مانند ناخن گیر، برس، مسواک، خمیردندان و … و همچنین پایبندی به اصول خانواده از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از هپاتیت است.

عطایی با با بیان اینکه سن معتادان تزریقی کشور از ۱۸ تا ۳۰ سال است، افزود: بیماری هپاتیت C در کشور درمان‌پذیر است و افراد مبتلا ۲۰ تا ۲۵ سال برای رسیدن به مرحله سیروز و سرطان کبد فرصت درمان دارند.

وی کرد: هنوز آزمایش هپاتیت و ایدز برای قبل از ازدواج اجباری نشده و الزام شدن آن نیازمند مطالعات بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تزریق عمومی واکسن جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت B از سال ۱۳۷۱ اجباری شده است، افزود: تمام نوزادانی که از سال ۱۳۷۱ متولد شده‌اند در بدو تولد این واکسن را به صورت رایگان دریافت می‌کنند که این امر باعث کاهش مبتلایان به این بیماری در کشور شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: همچنین متولدان سال‌های ۶۸، ۶۹ و ۷۰ طی فراخوانی در سال‌های گذشته واکسن هپاتیت B را دریافت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.