سرویس: غیر تولیدی 14:14 - چهارشنبه 10 مرداد 1397

نماینده اصفهان در مجلس مطرح کرد

کنار زدن تفکرات اقتصادی وابسته راه علاج اقتصاد بیمار/سیاست تعدیل اقتصادی یا وابستگی اقتصادی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشور بیمار است که یک دلیل آن نوع تفکر حاکم بر مسائل اقتصادی است که باید با کنار زدن تفکرات اقتصادی وابسته به سمت اقتصاد اسلامی پیش برویم.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام احمد سالک با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: بحث اقتصادی در جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکراتی است که قبل از انقلاب وجود داشته و بقایای آن هنوز هم هست، قبل از انقلاب اسلامی، حکومت پهلوی بر اساس اقتصاد کاپیتالیسمی آمریکا یعنی سرمایه‌داری وابسته عمل ‌می‌کرد و سیاست اقتصادی را از دشمنان می‌گرفتند و در ایران اجرا می‌کردند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سه نوع تفکر بر اقتصاد کشور حاکم شد؛ اقتصاد کاپیتالیسمی که برای نمونه در زمان مرحوم هاشمی و نوربخش بحث تعدیل اقتصادی مطرح شد و گفتند راه برون‌رفت از اقتصاد بیمار کشور عبارت است از تعدیل اقتصادی که بیان دیگری از وابستگی به اقتصاد سرمایه‌دار جهانی بود یعنی سرمایه‌دار، سرمایه‌دار‌تر شود و هر مقدار اضافه آورد بین فقرا تقسیم کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نوع دوم تفکر اقتصادی، اقتصاد کمونیستی بود که بر اساس اقتصادی که در شوروی و چین عمل کرده بودند؛ می‌خواستند کشور را اداره کنند و اوایل انقلاب اجرای اقتصاد کالابرگی یا کوپنی نوعی از همین تفکر بود و نهایتاً نوع سوم تفکر اقتصادی، اقتصاد اسلامی است.

سالک اضافه کرد: جمع‌بندی این‌ است که اقتصاد کشور بیمار است که یک دلیل آن نوع تفکر حاکم بر مسائل اقتصادی است که باید با کنار زدن تفکرات اقتصادی وابسته به سمت اقتصاد اسلامی پیش برویم که در این 40 سال اقدامات خوبی در این زمینه اتفاق افتاده اما بیماری هنوز رفع نشده است.

وی افزود: این نوع تفکرات در دولت‌های مختلف بعد از جنگ بالا و پایین شده است ولی جهت اصلی اقتصاد، اسلامی است که مبنای آن فقه آل محمد است و باید در مقابل اقتصادی که مملو از ربا و … است در کشور اجرا شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برجام که پیش آمد بنا بود تحریم‌ها یک‌جا برداشته شود که این اتفاق نیفتاد، به جای آن که اقتصاد کشور مبتنی بر ظرفیت‌های درون تشکیلاتی انقلاب اسلامی که می‌تواند اقتصاد کشور را بر اساس 24 سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب پیش ببرد، باشد به برجام گره زده شد که خطا بود.

سالک با بیان این که با این اقدام ظرفیت‌های داخلی را با موانع سنگین رو به رو کردند، عنوان کرد: ما باید موانع رشد توسعه ملی را از سر راه اقتصاد برداریم؛ در این زمینه مجلس قوانین مختلفی مانند قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب  و کار و… را ریل‌گذاری کرد اما مجریان در این ریل حرکت نمی‌کنند و لذا می‌بینیم با وجود این که برنامه ششم توسعه نرخ ارز را 3 هزار و 800 تومان دیده است اما آقایان در دولت این را 4 هزار و 200 تومان اعلام کردند.

وی با اشاره به این که اکنون به بحران اقتصادی برخوردیم و ممکن است عوامل مختلفی مانند وزارت اقتصاد، تیم اقتصادی گذشتگان، تیم اقتصادی مجلس، برنامه بودجه، بانک مرکزی و…مقصر باشند، بیان کرد: در شرایط فعلی که تحریم‌های آمریکا اضافه می‌شود نباید بگذاریم ما را فلج کند بلکه باید بتوانیم با برنامه‌ریزی و ارزیابی دقیق از توانمندی‌های درونی کشور از موانع عبور کنیم.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولاً نباید آمریکا را غول کنیم و باید مثل انقلاب اسلامی که توانست غول استکبار را بشکند؛ غول آمریکا را هم دوباره بشکنیم که برای این کار هم ظرفیت داخلی داریم  و هم نیروی انسانی آماده و توانمند که می‌توانند با کمک به اقتصاد بیمار کشور، جلوی تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا بایستند.

سالک اظهار کرد: ما معتقدیم مدیران یا نمی‌خواهند یا اراده ندارند و یا نمی‌توانند در صورتی که ظرفیت‌های کشور هم می‌تواند، هم اراده دارند و هم می‌خواهد.

وی با اشاره به این که سازمان منافقین و اپوزیسیون خارجی سندی را با عنوان تشدید بحران در استان‌ها تصویب کرده‌اند و دنبال این موضوع هستند به اعتراضات خیابانی دامن بزنند، تأکید کرد: قطعا با وحدت مردم این نیت شیطانی را به گور می برند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.