سرویس: غیر تولیدی 23:41 - دوشنبه 08 مرداد 1397

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

وضعیت امروز بازار ارز حاصل سوء مدیریت بانک مرکزی است/ افزایشِ 50 درصدی قیمت بیشترِ محصولات در روزهای اخیر

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی التهابات بازار ارز برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق،بررسی التهابات بازار ارز موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 8 مردادماه بود که با حضور محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و محمدحسین بحرینی رئیس کمیته پولی و مالی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در ابتدای برنامه اظهار کرد: آن قیمتی که امروز در فعالیت های غیر رسمی تعیین می‌شود موئلفه اقتصادی ما نیست. اکنون قیمت محصولات ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده که البته به دلیل نوسان قیمت نفت بوده است.

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با بیان اینکه میانگین مصرف ما در همه موارد بالا است اظهار کرد: به طور متوسط، ۲ دهم منابع مصرفی داریم و بانک مرکزی می‌تواند آنهارا مدیریت کند.

پور ابراهیمی گفت: در چند روز اخیر به حوزه ارز شبهاتی وارد شد، در حالی که در حوزه کلان اقتصادی تغیراتی بوجود نیامده و این سو مدیریت بانک مرکزی است که باید با اختلالات قیمتی مبارزه کند.

محمد‌حسین بحرینی رئیس کمیته پول بانک و بازار کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه از نظر اقتصادی برای بازار تعریف مناسبی وجود دارد گفت : هنگامی که صحبت از ارز می‌کنیم باید تعاریف اقتصادی مفهوم خاص خود را داشته باشند، به دلیل فعالیت‌های تعمدی است
که در قیمت بازار جهشی به وجود می‌آید.

بانک مرکزی به عنوان اصلی ترین بازیکن قیمت‌گذاری ها منفعل شده است

بحرینی با بیان اینکه امروز بازار رنج می‌برد اظهار کرد : طی هفته‌های گذشته بازار ارز نوسانات متعددی داشته و بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی باید در این زمینه و ساماندهی بازار وارد عمل شود، اما متاسفانه این نهاد به عنوان اصلی ترین بازیکن قیمت‌گذاری ها منفعل شده است.

وی اظهار کرد: چندی پیش دولت تصمیم گرفت تا ارز را به قیمت واحد بفروشد، اما به دلیل آنکه این قیمت جذابیتی برای فروشندگان نداشت آنها ارز خود را نفروختند و تصمیم غلط دولت سبب شد تا تقاضا افزایش پیدا کند و قیمت ارز در آن روز به روز افزایش پیدا کند

بحرینی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در بازار ارز ورود پیدا می‌کرد، گفت: اگر بانک مرکزی در قیمت گذاری ها وارد می شد اتفاقات امروز رخ نمی‌داد و بازار ارز آرامش خود را حفظ می‌کرد.

در ادامه برنامه عزیز نژاد کارشناس اقتصادی درباره دوران نوسانات ارزی گفت: زمانی بازار ارز با شوک مواجه شد و مردم از خرید ارز خودداری کردند و رانت و فساد در بحث تخصیص ارز دولتی به وجود آمد.

بانک مرکزی حاضر به یکسان سازی در بازار ارز نبود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی حاضر به یکسان سازی در بازار ارز نبود اظهار کرد : همین اتفاقات سبب شد که مردم به پول دولتی بی‌اعتماد شوند.

وی در خصوص بازار ثانویه گفت: این بازار دیر تشکیل شد و همین موضوع سبب شد که صرافی ها در کوچه و خیابان قیمت ارز را تعیین کنند.

عزیز نژاد ادامه داد: رانت موجود در کالاهای پتروشیمی و بورس قیمت غیر واقعی ارز را به وجود آورد، آنها با ارز دولتی کالای خود را صادر می‌کنند، اما مانع ورود ارز به کشور می‌شوند.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارز ترجیحی گفت: هنگامی که کشور دچار التهاب می‌شود، برای آنکه بتوانیم کالای ضروری مردم را تامین کنیم باید نرخ ترجیحی را وجود آوریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار ثانویه از محل صادرات غیر نفتی بوجود می‌آید اظهار کرد: این بازار از محل صادرات غیر نفتی بوجود می‌آید و هنگامی که ارز دچار التهاب شود بازار دیگری باید بوجود آید.

وی گفت: ما طرح دوفوریتی بازار ثانویه را در مجلس مصوبب کردیم و رئیس بانک مرکزی هم آن‌را پذیرفت، اما آنها سپس قیمت مصوب خود را بوجود آوردند و به مصوبه مجلس توجهی نکردند.

سیاست بازار ارزی ما از بیخ و بن غلط است

پور ابراهیمی با اشاره به نامه ای که از طرف مجلس برای رئیس جمهور فرستاده شده گفت: نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم و بازار ارز را تشریح کردیم، اما متاسفانه با مشاهده بازار متوجه می‌شویم تقاضا در جایی دیگر وارد شده است، سیاست بازار ارزی ما از بیخ و بن غلط است.

بحرینی با بیان اینکه برای ایجاد بازار ثانویه در کشور باید ساز و کارهای مناسبی شکل بگیرد گفت: به دولت گفتیم که در شرایطی که وضعیت بازار دچار مشکل است باید بازار مناسب را برای آن به وجود آورد؛ در شرایط بحرانی باید بازاری را به وجود آورد که بر اساس آن وارد کنندگان بتوانند کالاهای خود را به صورت آسان در کشور وارد کنند.

رئیس کمیته پولی بانکی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گاهی اوقات در شرایط، تورمی پیش می آید که افراد بخواهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند و به همین دلیل ارز را خریداری می‌کنند، اما سازوکارها در بازار ثانویه تصویب می‌کند که از ارز دولتی باید برای واردات کالا استفاده کرد.

پورابرهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: واحد‌های پتروشیمی و فولاد اگر ارز ۴۲۰۰ گرفته باشند قیمت تمام شده آن در ماه‌های آینده براساس نرخ بازار توافقی خواهد بود که عملیات انجام می‌دهند و لذا بهای تمام شده این محصولات به شدت بالا می‌رود و تا چهار، پنج ماه دیگر امکان استمرار فعالیت آن‌ها با نرخ ۴۲۰۰ در بازار نیست، صادرات با نرخ ۴۲۰۰ هیچ مزیتی ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بازار ارز نیازمند مدیریت فعال بانک مرکزی است اظهار کرد: مکانیزم تخصیص ارز با رویکرد سنتی در خیلی از کشور‌ها وجود خارجی ندارد، سلف ارزی ابزاری است که امروز در معاملات بازار سرمایه برای کالا‌های دیگر کاربرد دارد و در حوزه ارز می‌توان از آن استفاده کرد، قرارداد آتی در بحث سکه قابل استفاده در قرارداد آتی ارز است، لذا ابزار باید جایگزین فیزیک ارز در اقتصاد شود، زیرا این مسئله جریان ارز را می‌تواند به حرکت در آورد.

قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می داند که چگونه بازارگردانی کند

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از محور‌های طرح دوفوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که صرافی‌ها محور فعالیت‌های جریانی هستند که اگر در آینده با تحریم‌ها روبرو شدیم بتوانند کار کنند عنوان کرد: حذف صرافی‌ها از معاملات ارزی با چه ادبیاتی قابل توجیه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه داشتیم و بر روی مبانی و موضوعات اصلی بحث کردیم لذا بر روی این مبانی به توافق رسیده ایم گفت: خیلی از موضوعاتی که امروزه به عنوان حباب مردم را اذیت می‌کند به فضل الهی با اجرایی شدن چارچوب‌های مورد تأیید قابل حل خواهد بود.

بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بازار سرمایه برای رفع نقيصه بانک مرکزی استفاده کنیم خاطرنشان کرد: قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می داند که چگونه بازارگردانی کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید در بازار متشکل حاضر شود ، بازار متشکل اتمسفری قابل اجرا است که ابزارهای لازم را در اختیار دارد، فعلا بانک مرکزی چنین مهارتی را ندارد تصریح کرد: اگر بانک مرکزی و دولت، بازار ثانویه را با مشخصاتی که در نامه به رئیس جمهور ارسال شد اجرا کنند و تردید نداشته باشد که بازار آرامش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی از این بازار غایب است، گفت: تنها کاری که بانک مرکزی در طول این سال ها کرده است این بوده که ارز را گرفته و در نهایت فروخته و یا طلا را تبدیل به سکه کرده و آن را هم به فروش می رساند.

وی با اشاره به اینکه دانش و مهارت فنی می تواند بازارگردانی کند متاسفانه این مسئله در بانک مرکزی وجود ندارد افزود: یا باید مدیریت بازار ارز و سکه را به بازار سرمایه بسپاریم و یا اینکه دانش و مهارت را از بازار سرمایه بگیریم و به بانک مرکزی بدهیم.

گزارش نهایی در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی صورت گرفته است

بحرینی با اشاره به مطالعاتی که از سوی مرکز پژوهش صورت گرفته است گفت: اگر پتروشیمی‌ها ارزشان را به قیمت آزاد بفروشند مابه‌التفاوت آن ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، لذا با این سیاست ارزی نادرست این ارز از پتروشیمی ها دریغ می شود و در سامانه نیما درج می شود و به صورت دستوری به کسانی که ثبت سفارش کردند می دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر چندروز سیگنال منفی داده شود با عرضه ارز مواجه می‌شویم گفت: گزارش نهایی در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی صورت گرفته است و کار آن نهایی شده و از اواخر این هفته به بررسی مواد آن خواهیم پرداخت، لذا باید تصمیمات مهمی را در اقتصاد کشور بگیریم تا مسیر رو به اصلاح برود .

عزیز نژاد اقتصاددان با اشاره به اینکه بحث بورس ارز به دلیل عدم تقارن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست بیان کرد: در شرایط فعلی بحث بورس ارز منتفی است، لذا مردم باید به پشت قضیه بیایند، به شدت باید با مفسدین و صاحب‌منصبان در رابطه با موضوع ارزبرخورد کرد، باید پرونده این افراد به اطلاع مردم گزارش داده شود .

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد افزود: در منطقه آزاد ماکو و ارس با چهار کشور هم مرز هستيم، لذا باید اقداماتی در راستای بهره گیری از ظرفیت ها انجام داد، افزایش عوارض خروج از کشور مرزنشینان را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر باید از فعالین اقتصادی در شرایط فعلی حمایت کرد.

این اقتصاددان افزود: باید از صرافی ها برای کمک به مدیریت ارز استفاده کرده، لذا باید بانک مرکزی تبعیض رامیان صرافی های تضامنی و بانکی بردارد بانک مرکزی همواره دچار پدیده غوی سیاه شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.