اصفهان شرق

توسعه گردشگری معدنی باعث افزایش رونق روستاها می‌شود

کدخبر: 172001
1397/05/08 در ساعت 17:02

به گزارش اصفهان شرق، گردشگری معدن از مباحث جدیدی در حوزه معدن به حساب می‌آید که با توجه به جدید بودن هنوز زمینه بسیاری برای پیشرفت در ایران دارد. نقطه قوت این صنعت نوظهور، استفاده از پتانسیل‌های معدنی کشور است که دیگر درآمدزایی نداشته و متروکه به حساب می‌آیند.گردشگری معدن پیوندهای مستحکمی با برخی گونه‌های دیگر گردشگری و طبیعت گردی، زمین گردشگری و گردشگری روستایی دارد.

 ایجاد منطقه گردشگری در معادنی که عمر آنها به اتمام رسیده، منجر به درآمدهای جدید خواهد شد زیرا بازدید از معادن متروکه و غیرفعال برای مردم بسیار جذاب است.

کشورهای زیادی در این زمینه ورود کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به آلمان اشاره کرد. معدنکاری در آلمان چندان قوی نیست اما ایجاد موزه‌های معدنی در این کشور قابل توجه است. ایران با در اختیار داشتن ظرفیت‌های مناسب در بخش معدن می‌تواند در این زمینه ورود کند اما کارشناسان معدن معتقدند موفقیت در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

معادنی که به لحاظ ژئوتوریستی در بیشتر کشورها مورد توجه قرار دارند، بیشتر شامل معادن طلا، سنگ‌های قیمتی همچون گارنت، انواع کوارتز، بریل و زغال‌سنگ می‌شود. در این میان معادن زغال‌سنگ برای بازدیدکنندگان از جذابیت بیشتری برخوردار است.

معادن در ابتدای فعالیت خود به‌دلیل جهش‌های اقتصادی و مقاومت در برابر بحران‌های مالی منجر به توسعه اجتماعی در مناطق دور افتاده و ایجاد بازار کار و اشتغال می‌شوند. اما بدون شک عمر معادن روزی به پایان می‌رسد و در نهایت به منطقه‌ای متروک تبدیل می‌شود.
درست در همین زمان است که می‌توان از یک معدن متروک یک منطقه گردشگری ایجاد کرد. در واقع تبدیل معدن متروکه به سایت یا منطقه گردشگری افزون بر تقویت شاخصه‌های اقتصادی، بهبوددهنده شاخصه‌های جغرافیایی آن منطقه نیز است و موجب پایدار شدن آن می‌شود زیرا خاصیت احیاکنندگی و سازندگی داشته، مناطق زشت را زیبا و مناطق فقیر را غنی می‌کند.

افق روشن گردشگری معدن برای جوانان

حسن پیری فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: در بحث گردشگری معدن به تازگی اتفاقات خوبی در کشور افتاده است و می‌توان گفت این مبحث یک مبحث تازه و نوظهور در ایران به حساب می‌آید.

وی افزود: با همکاری ایمیدرو و سازمان صنایع دستی و گردشگری اقداماتی در جهت تقویت و رشد صنعت نوظهور گردشگری معدن صورت گرفته است.

پیری افزود:‌ با توجه به اینکه ایران یکی از بهشت‌های گردشگری دنیا محسوب می‌شود؛ سرمایه‌گذاری در این حوزه بدون شک می‌تواند موجب اشتغالزایی فراگیر به ویژه برای جوانان در کشور شود.

وی با تأکید بر این موضوع که هنوز در حوزه گردشگری معدن اتفاق خاصی رخ نداده است، ‌بیان کرد: بدون شک ورود به بحث گردشگری معدن می‌تواند پتانسیل‌های وسیعی در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی ایجاد کند و در آینده افق روشنی در این حوزه در کشور وجود دارد.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به برگزاری نخستین همایش گردشگری معدن در اواسط مرداد ماه امسال، تصریح کرد: تجربه کمی در کشور ما در حوزه گردشگری معدن وجود دارد و اکنون تنها سه موسسه که از سازمان صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کرده‌اند، می‌توانند نیروی انسانی موثر در این نوع سیستم گردشگری را آموزش دهند.

وی یادآور شد:‌ معادنی که در زمینه ژئوتوریسم قابلیت فعال شدن دارند، می‌توانند معادن در حال بهره برداری و استخراج و یا  معادن متروکه‌ای باشند که زمان بهره برداری آنها به پایان رسیده است.

پیری اذعان کرد: سال‌ها پیش وجود معدن در یک منطقه، بهره‌برداری و استخراج از آن برای مردم منطقه جز آلودگی و فراز و نشیب‌های متعدد چیزی در بر نداشت اما با تقویت بحث گردشگری معدن، می‌توانیم یک فعالیت اقتصادی موثر را در مناطق معدنی توسعه دهیم که این امر خود موجب بهره بردن مردم این مناطق که بیشتر در حوزه‌های محروم و روستاها ساکن هستند و همچنین اشتغال زایی برای جوانان آنها شود.

این فعال حوزه گردشگری، در رابطه با خصوصیات معادنی که می‌تواند هدف بازدید گردشگران معدنی شوند، گفت: معادنی که برای گردشگری انتخاب می‌شوند باید پتانسیل جذب توریست را داشته باشند به عنوان مثال معدن سرب و روی انگوران واقع در منطقه حفاظت شده محیط زیستی، یکی از معادن خوب برای بازدید گردشگران به حساب می‌آید.

وی گفت:‌ در صورتی که بحث ژئوتوریسم در حوزه معدن تقویت شود بسیاری از افرادی که می‌خواهند در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت کنند، می‌توانند در این بخش سرمایه گذاری کرده و به سود کلانی دست یابند.

ایمیدرو و سازمان گردشگری در راستای توسعه گردشگری معدن، همکاری می‌کنند

مهدی کرباسیان‌ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان ایمیدرو‌ اظهار کرد: گردشگری معدن امروز نکته بسیار مهمی است که خوشبختانه در 2 سال اخیر در کشور اوج گرفته است.

 وی تصریح کرد:  بحث گردشگری معدنی در جلساتی که میان سازمان ایمیدرو‌ و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، مورد تأکید ویژه قرار گرفت.

 کرباسیان‌ در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه گردشگری معدن، گفت: موزه معدن مشهد و موزه معدن دانشگاه شهید بهشتی با کمک سازمان زمین‌شناسی فعال شد، همچنین حوزه معدنی سواد کوه، زیر آب، خور و بیابانک‌ فعال شده‌اند.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: یکی از زمینه‌های اقتصادی مهم معدن، حوزه گردشگری معدنی است که می‌تواند روی آن سرمایه‌گذاری وسیعی صورت بگیرد. همچنین ایمیدرو‌ اظهار علاقه‌مندی می‌کند که در این زمینه به بخش خصوصی کمک کند و امیدواریم سازمان گردشگری به صورت فعال در این حوزه با ما همکاری کند.

 وی با بیان اینکه پیش‌بینی مشخصی از میزان بهره اقتصادی فعال شدن گردشگری معدنی نداریم،‌ گفت: بحث گردشگری معدنی در کشور هنوز در مرحله اولیه بوده و مطالعات کامل در این حوزه هنوز صورت نگرفته است اما امیدواریم در آینده به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران