سرویس: اجتماعی 09:19 - دوشنبه 08 مرداد 1397

گزارش؛

معلمان چگونه می‌توانند دانش‌آموزان را به درس علاقمند کنند

یکی از روش‌های کاربردی برای بهبود یادگیری دانش آموزان و همچنین ارتقاء عملکرد نظام آموزشی اشاعه و کاربرد روش‌های جدید تعلیم و تربیت و تدریس در مدارس کشور است و پرداختن به این موضوع می‌تواند به پیشبرد اهداف آموزشی کمک کند.

به گزارش اصفهان شرق، روش تدریس معلمان یکی از مهم‌ترین الگوهای آموزشی در مدارس و دانشگاه‌هاست، به گونه‌ای که بسیاری از والدین قبل از اینکه به فکر پیدا کردن مدرسه‌ای خوب برای فرزندان خود باشند به دنبال معلمی خوب برای آنها هستند. چرا که معتقدند معلم خوب با یک روش تدریس خوب و مناسب سن و درک دانش آموزان می‌تواند عملکرد بسیار قابل قبولی در امر آموزشی و  تربیتی داشته باشد.

روش تدریس معلمان آنقدر مهم است که می‌تواند دانش‌آموزان را به درس علاقمند کند و یا کاملا برعکس آنها را از درس دلزده کند. به همین دلیل یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش الگوها و روش‌های تدریس برتر است. در همین زمینه و با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که والدین به دنبال ثبت نام فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید هستند با عباس سلطانیان؛ مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد الگوهای تدریس برتر به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را با هم می‌خوانیم.

**چرا تحول در نگرش و روش تدریس معلمان، از ضروری‌ترین تحولات نظام آموزشی است؟

سلطانیان: بررسی‌های نوین پژوهی نشان می‌دهد که اگر خواهان بهبود یادگیری دانش‌آموزان و ارتقای عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی آن هستیم، باید نسبت به اشاعه و کاربرد روش‌های جدید تعلیم و تربیت و تدریس در مدارس کشور اقدام کنیم. بنابراین یکی از ضروری‌ترین تحولات در نظام‌های آموزشی، تحول در نگرش و روش تدریس معلمان نظام آموزشی است.

**مهم‌ترین مسئله در روش تدریس معلمان چیست؟

سلطانیان: از زمانی که مسئله تربیت نسل جدید در تمدن و فرهنگ‌های مختلف مطرح شده، انتخاب روش تدریس نیز وجود داشته است. امروزه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش فراگیران، به کار گیری روش تدریس مناسب با هر ماده درسی از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از مسائل اساسی که در حال حاضر نظام‌های آموزشی با آن رو به روست، بحث ایجاد نوآوری و تغییر در روش‌های تدریس است که می‌تواند در متناسب سازی محتوا با روش‌های آموزشی نقش مهمی ایفا کند.

**روش تدریس مناسب تا چه اندازه در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر است؟

سلطانیان:همزمان با پیشرفت جوامع و شناخت علمی انسان، اصول و روش‌های تدریس نیز تغییر یافتند. امروزه در بحث‌ چرخش‌های تحول آفرین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه محل کسب تجربه‌های تربیتی است و معلم به عنوان مربی، اسوه، مشاور و تسهیل کننده یادگیری و دانش‌آموز به عنوان فراگیر فعال، تربیت‌پذیر و پرسشگر خلاق است. آگر محتوای آموزشی با بهترین روش‌ها تدریس نشود، کارآمد نخواهد بود؛ زیرا متون آموزشی در همه جا یافت می‌شود اما راهبردها و شیوه‌های تدریس خوب توسط دبیران می‌تواند تضمین کننده یادگیری باشد.

**تسلط معلم به روش تدریس را چگونه بررسی می‌کنید؟

سلطانیان:انتخاب مناسب‌ترین روش تدریس یکی از مراحل مهم طراحی آموزشی است. روش‌های تدریس تا آنجا در امر آموزش اهمیت دارد که گروهی از علمای تربیتی، تسلط به روش‌های تدریس را مهم‌تر از دانش و اطلاعات علمی معلم دانسته‌اند و تجربه نشان داده معلمانی که به روش‌های تدریس مسلط بوده‌اند، از دیگر همکاران خود که تنها به اطلاعات علمی تکیه داشتند، موفق‌تر بوده‌اند. بسنده کردن صرف به دانسته‌های پیشین و تعصب در به کارگیری روش‌های سنتی به ویژه در عرصه آموزش و تربیت انسان جدید امری باطل است؛ زیرا ناکارآمدی‌های نظام‌های آموزشی سنتی، کهنه و غیر فعال در محیط‌های جدید با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه تدریس، ابتدا در جوامع پیشرفته و سپس در جوامع در حال توسعه مشهود است.

**مناسب‌ترین روش تدریس چه ویژگی‌هایی دارد؟

سلطانیان: روش‌های متنوعی برای تدریس وجود دارد که هر کدام برای شرایط و درس خاصی مناسب است، لذا معلم و برنامه‌ریز باید با توجه به هدف‌های آموزشی، موضوع درس، خصوصیات دانش‌آموزامکانات موجود، جو حاکم بر کلاس، تعداد دانش‌آموزان، زمان در اختیار کلاس و ده‌ها مسأله دیگر، مناسب‌ترین روش تدریس را انتخاب کند.

**دفتر آموزش متوسطه نظری برای افزایش توانمندی حرفه‌ای دبیران چه اقداماتی انجام داده است؟

سلطانیان:دفتر آموزش متوسطه نظری هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره‌های مختلف الگوهای تدریس برتر می‌کند تا در فرایند رقابتی سالم بین دبیران با تکیه بر روش‌های موثر و فعال دبیران از استان‌های مختلف کشور به تبادل روش‌ها و تجربیات خویش بپردازند و از این هم افزایی به منظور کیفیت بخشی به جریان تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور بهره گیرند. این جشنواره‌ها در راستای اهداف خود نظریه‌های یادگیری و آموزش را کاربردی می‌کند و از فن‌آوری‌های نوین در فرایند یاددهی-یادگیری بهره‌مندی هوشیارانه‌ای را سازمان‌دهی می‌کند. مرداد ماه سال جاری دفتر آموزش متوسطه نظری با ارسال شیوه نامه چهاردهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر دوره متوسطه نظری در سال تحصیلی 97-96 در راستای اجرای راهکار 7-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جشنواره الگوهای تدریس برتر درس ریاضی پایه دهم را به میزبانی استان اصفهان برگزار کرد. این جشنواره مبنی بر توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان و انتقال تجارب و دستاوردهای علمی و ایجاد فرصت‌های بازآموزی مستمر، علمی، تحقیقاتی و مطالعاتی، تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد رقابت سازنده بین همکاران با دریافت تجارب ارزشمند آنان در اشاعه روش‌ها والگوهای  تدریس برتر گام‌های مهمی برداشته شود. این جشنواره شامل یافته‌ها و تجارب ارزشمند مدیران در راستای تعالی مدیریت، مدیریت آموزشگاهی، مقالات تدریس در بخش مجازی در شش عنوان تدریس برتر و در بخش حضوری نیز در درس ریاضی پایه دهم برگزار شد.

**جشنواره الگوهای تدریس با چه اهدافی و در چه زمانی برگزار شد و چه نتیجه‌ای از آن بدست می‌آید؟

سلطانیان: دفتر آموزش متوسطه نظری با ارسال شیوه نامه چهاردهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر دوره متوسطه نظری در سال تحصیلی 97-96 در راستای اجرای راهکار 7-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان و انتقال تجارب و دستاوردهای علمی و ایجاد فرصت‌های بازآموزی مستمر، علمی، تحقیقاتی و مطالعاتی، تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد رقابت سازنده بین همکاران با دریافت تجارب ارزشمند آنان در اشاعه روش‌ها والگوهای تدریس برتر گام‌های مهمی برداشته شود.

این جشنواره شامل یافته‌ها و تجارب ارزشمند مدیران در راستای تعالی مدیریت، مدیریت آموزشگاهی، مقالات تدریس در بخش مجازی در شش عنوان تدریس برتر و در بخش حضوری نیز در درس ریاضی پایه دهم برگزار شد. امیداریم با برگزاری این جشنواره و اشاعه تجارب آن به تمام دبیران در سراسر کشور گام مهمی در ارتقاء صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای مدیران و معلمان برداشته شود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.