سرویس: غیر تولیدی 19:30 - یکشنبه 07 مرداد 1397

بیماری‌های پنهان بدنتان را با این 10 علائم روی صورتتان تشخیص دهید!

در مطلب زیر به نشانه‌های از بیماری ها مختلف که در چهره خودشان را نشان می‌دهند می‌پردازیم.

به گزارش اصفهان شرق، احتمالا تا به حال متوجه شده اید که وقتی به پزشک مراجعه می کنید صورت شما را با دقت نگاه می کند. چون بعضی نشانه ها در صورت می توانند حاکی از یک بیماری پنهان باشند. بنابراین به تغییراتی که در صورت تان رخ می دهد بی توجه نباشید.

بیماری‌های پنهانی که در صورت ظاهر می‌شوند

۱- پوست یا لب های خشک و پوسته پوسته

این مسأله شایع ترین نشانه ی هشدار دهنده ی کم شدن آب بدن است. به علاوه ممکن است از بیماری جدی تری حکایت داشته باشد که روی عملکرد غدد تعریق تأثیر می گذارد، مثل کم کاری تیروئید (کم شدن سطح هورمون تیروئید در بدن) یا دیابت. دیگر نشانه های کم کاری تیروئید عبارتند از: احساس سرما، افزایش وزن و احساس خستگی. علائم دیگر بیماری دیابت هم تشنگی مفرط، تکرر ادرار و تاری دید است.

۲- موهای زائد صورت

۳- برآمدگی های نرم و زرد رنگ روی پلک ها

بیماری‌های پنهانی که در صورت ظاهر می‌شوند

درون این برآمدگی ها ماده ی کلسترول انباشته شده و به آن ها چربی پلک یا زانتلاسما گفته می شود. خطر بروز بیماری قلبی در بیماران مبتلا به زانتلاسما بیشتر است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در کشور دانمارک بر روی حدود ۱۳ هزار بیمار انجام شد، در حدود ۴ درصد از بیماران این لکه ها مشاهده شد. احتمال مسدود شدن عروق خونی و همینطور بروز سکته ی قلبی در آینده در این بیماران در مقایسه با دیگران، به ترتیب حدود ۷۰ و ۵۰ درصد بیشتر بود.

۴- پف زیر چشم ها

بیماری‌های پنهانی که در صورت ظاهر می‌شوند

اگر چشم هایتان همیشه خسته به نظر می رسند، ممکن است این مسأله نشانه ی یک آلرژی مزمن باشد که در اثر آن عروق خونی منبسط شده و دچار نشتی می شوند. این وضعیت باعث ایجاد پف و یک رنگ بنفش- آبی تیره درون پوست حساس زیر چشم ها می شود.

۵- عدم تقارن صورت

این مسأله می تواند یکی از نشانه های اولیه ی سکته ی مغزی باشد. بعضی بیمارانی که تجربه ی سکته ی مغزی را داشته اند می گویند وقتی خودشان را در آینه نگاه کردند ناگهان متوجه شدند صورت شان شکل همیشگی اش را ندارد. به علاوه ممکن است متوجه شوید که یک طرف صورت تان بی حس است یا احساس کنید که نمی توانید به طور کامل لبخند بزنید و یا ممکن است نتوانید به خوبی صحبت کنید.

۶- رنگ پریدگی چهره

حتی تغییرات اندک هم ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد. رنگ پریدگی چهره می تواند از علائم بیماری کم خونی باشد. زردی چهره ممکن است علامت بیماری کبدی باشد. ته رنگ مایل به آبی لب ها یا بستر ناخن ها می تواند نشان دهنده ی بیماری قلبی یا ریوی باشد.

۷- راش ها و لکه های پوستی

بعضی از مشکلات گوارشی خود را در صورت نشان می دهند. خوشه های خارش دار یا برآمدگی های قرمز رنگ می توانند از نشانه های بیماری سلیاک باشند. سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر آن بدن نسبت به ماده ی گلوتن واکنش نشان می دهد. راش های پوستی پروانه شکل روی استخوان گونه یا بالای بینی، میان ابروها ممکن است از علائم بیماری خود ایمنی لوپوس باشند. آلرژی ها، اگزما، بیماری روزاسه و برخی عفونت ها هم می توانند باعث ایجاد راش های پوستی بر روی صورت شوند.

۸- عقب رفتگی چانه

عقب رفتگی چانه، کلفتی گردن و کوچک بودن فک می توانند از نشانه های بیماری وقفه ی تنفسی در خواب باشند. در اثر این بیماری، تنفس شخص در حین خواب مکرراً به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر متوقف می شود. اگر با صدای بلند خروپف می کنید، صبح ها بعد از بیدار شدن دچار سردرد می شوید یا در طول روز احساس خستگی مفرط می کنید، برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید.

۹- ریزش موهای صورت

بیماری‌های پنهانی که در صورت ظاهر می‌شوند

ریزش موهای مژه یا ابرو می تواند از نشانه های بیماری طاسی منطقه ای باشد. در اثر این بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و ممکن است با مواردی از اضطراب شدید همراه باشد. متأسفانه روشی برای درمان کامل و قطعی این مسأله وجود ندارد اما می توان با شیوه های درمانی ای این بیماری را کنترل کرد.

۱۰- خال های جدید

درخصوص بیشتر خال ها نیازی به نگرانی نیست. اما برای اطمینان از سلامتی خود، هر گونه گوشت زائد یا خال جدید باید توسط متخصص پوست معاینه شود چون ممکن است نشانه ی سرطان پوست و در برخی موارد علامت یک بیماری داخلی یا سندرم ژنتیکی باشد.

منبع : روزیاتو

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.