سرویس: اقتصادی 18:29 - یکشنبه 07 مرداد 1397

گزارش؛

اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره قاچاق دام زنده/ چگونه گرانی گوشت قرمز مهار می‌شود؟

گرچه بسیاری از مسئولان معتقدند امکان قاچاق دام در فصل تابستان به دلیل گرما وجود ندارد اما مدیر عامل اتحادیه دامداران می گوید قاچاق دام در طول سال انجام می شود.

به گزارش اصفهان شرق، گوشت قرمز در چند ماه اخیر با نوسانات چشمگیری در بازار روبروست البته در هر برهه زمانی مسئولان دلایل متعددی برای منطقی کردن این گرانی ها مطرح می کنند و این درحالی است که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در این باره سکوت اختیار کرده است.

درماه های اخیر موضوع قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی ناشی از نوسان نرخ دلار ، به کشورهای عراق،امارات،ترکیه و حاشیه خلیج فارس  بسیار داغ است که به سبب کمبود عرضه در بازار داخل توانسته بر گرانی های اخیر دامن بزند و همواره نگرانی هایی برای مصرف کنندگان ایجاد کند چرا که براساس آخرین گزارش ها ، بازار پرنوسان این محصول بالاتر از سطح انتظار قرار دارد.

البته ناگفته نماند که بر سر موضوع قاچاق دام اختلاف نظر های متعددی میان مسئولان وجود دارد و برخی از آنها براین باروند که در گرمای شدید تابستان امکان صادرات رسمی و قاچاق دام از مرزهای کشور وجود دارد ودر مقابل مدیرعامل اتحادیه دامداران می گوید که قاچاق دام در طول سال انجام می شود و گرما در فصل تابستان نمی تواند مانع این امر شود.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود، با توجه به آنکه کمتر از یک ماه به عید قربان زمان باقی است و بسیاری از مسئولان با ادامه روند قاچاق دامزنده از افزایش قیمت دام زنده گوسفندی تا کیلویی 25 هزار تومان خبر می دهند، از متولیان امر انتظار می رود که با کنترل و نظارت بیشتر بر مبادی خروج کشور از قاچاق دام جلوگیری کنند تا با افزایش بیش از پیش قیمت ها،خانوارها با مشکلات متعددی برای تامین معیشت خود روبرو نشوند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از صحت و سقم قاچاق دام و تاثیر آن بر قیمت گوشت در بازار داخل با خبر شویم:

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه قاچاق دام موضوع جدیدی نیست،اظهار کرد: طبق سنوات گذشته قاچاق دام با ممنوعیت صادرات رسمی شدت می گیرد و در مواقعی که دولت مجوز رسمی صادرات می دهد، کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 2700 تا 2800 کیلومتر مرز زمینی و دریایی در کشور داریم، افزود: با توجه به کنترل دشوار مرزهای آبی و زمینی با پدیده قاچاق دام روبرو هستیم و این موضوع جدیدی نیست که بخواهد عرضه دام را تحت تاثیر خود قرار دهد.

عزیزاللهی با بیان اینکه عرضه دام طبق روال معمول در حال انجام است، گفت: در مجموع میزان عرضه دام با تقاضای موجود در بازار فاصله دارد که همین عامل ، نوسان قیمت دام در بازار را به همراه دارد که برای تعدیل قیمت بازار دو راه حل پیش روی دولتمردان است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به پتانسیل موجود و سرمایه گذاری در این حوزه، انتظار می رود که دولت حمایت همه جانبه از دامدارانداشته باشد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود،نیاز داخل را تامین کرد.

وی با بیان اینکه کار پرواربندی توجیه اقتصادی برای دامداران ندارد، افزود: با وجود ظرفیت پرواربندی مناسب در دام سبک و سنگین،دامداران رغبتی به امر پرواربندی به سبب نبود صرفه اقتصادی ندارند و تا مادامی که خلا موجود از طریق تولید داخل و واردات جبران نشود، با افزایش قیمت روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون دولت بخشی از کمبود داخل را از طریق واردات دام زنده و گوشت جبران می کند که این موضوع تنها، مسکنی موقتی است که به آینده تولید ضربه مهلکی وارد خواهد کرد چرا که به جای ایجاد تسهیلات برای دامداران سایر کشورها باید شرایطی در داخل فراهم شود تا رغبت کشاورزان به امر تولید افزایش یابد.

عزیزاللهی با انتقاد از اظهار نظربرخی مسئولان مبنی بر تکذیب قاچاق دام در فصل تابستان بیان کرد: منتفی بودن قاچاق دام در کارنیست و در طول سال تنها این پدیده با شدت و ضعف همراه است.

وی با بیان اینکه آماری از حجم قاچاق دام در اختیار نیست، گفت: براین اساس اظهارنظر افراد راجع به میزان قاچاق شخصی است و مستند بر هیچ آماری نیست.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه قاچاق دام در طول سال در حال انجام است،افزود: میزان قاچاق تنها به عواملی نظیر تقاضای آن سوی مرزها، نوسان نرخ ارز و  شرایط برای ترانزیت دام زنده بستگی دارد.

وی متوسط قیمت هر کیلو دام زنده  در تهران را 20 تا 23 هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته قیمت آن در برخی استان ها از جمله فارس، سمنان و خراسان به سبب افزایش عرضه تا حدودی پایین تر است.

موضوع قاچاق دام در فصل تابستان بهانه ای برای گرانی گوشت

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده با بیان اینکه قاچاق دام زنده در فصل تابستان صحت ندارد، اظهار کرد: اگرچه برخی مسئولان خبر از وفور قاچاق دام از مرزهای غربی کشور می دهند؛ اما می توان گفت که این موضوع سندیت رسمی ندارد و تنها افراد با چنین اظهاراتی در نظر دارند که قیمت را افزایش دهند.

به گفته وی با توجه به آنکه قاچاق دام سنگین به سهولت میسر نیست؛بنابراین قاچاق دام سنگین صحت ندارد.

پوریان ادامه داد: در فصل تابستان،امکان انتقال و مقاومت دام در برابر گرما وجود ندارد و به همین دلیل صادرات رسمی و غیر رسمی دام سبک و سنگین در 4 ماه در سال منتفی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده با بیان اینکه قاچاق دام زنده بهانه ای برای گرانی قیمت گوشت در بازار است، اظهار کرد:در ماه های اخیرمحموله ای حدود 1470 راس دام با مجوز رسمی به قطر صادر شد که به دلیل گرمای شدید این محموله به طور کامل از بین رفت و به همین خاطر امکان جابه جایی هیچ نوع دامی از طریق دریا به خلیج وجود ندارد.

قاچاق دام به وفور در حال خروج از کشور است

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت:هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 47 تا 48هزار تومان به مغازه دار و 52 هزارتومان به مشتری عرضه می شود.

به گفته وی عرضه دام به میادین ناشی از وفور قاچاق دام در حال تنزل است که با ادامه این روند قیمت هر کیلو دام زنده سبک برای عید قربان از25 هزار تومان فراتر خواهد رفت.

ملکی ادامه داد: قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی به کشورهای ترکیه، عراق،امارات و حاشیه خلیج فارس در حال انجام است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با وجود آنکه در هفته های اخیر یک محموله صادراتی به طور کامل به سبب گرمای شدید تلف شد اما سود بالای قاچاق موجب شده تا قاچاقچیان تمایل زیادی نسبت به این امر داشته باشند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.