سرویس: غیر تولیدی 12:09 - یکشنبه 07 مرداد 1397

گزارش؛

دمنوش نعناع فلفلی مرهم سندروم روده تحریک پذیر/ نعناع فلفلی آرامش بخش طبیعی

گیاه نعناع فلفلی از جمله گیاهان دارویی ارزشمندی است که یک درمان طبیعی عالی برای معضلات خاص معده، از جمله نفخ، گاز، یبوست و سندروم روده تحریک‌پذیر است.

به گزارش اصفهان شرق، با شناخت انواع چای و دمنوش‌های سالم می‌توان از خواص شگفت‌انگیز، تنوع زیاد و طعم‌های فوق‌العاده آن‌ها در طول روز بهره برد.

یکی از این دمنوش‌های عالی، دمنوش نعناع فلفلی است که به دلیل طبیعت گرم و خشک خود برای فصل زمستان بسیار سودمند و به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی که دارد در فصل تابستان هم مفید و قابل استفاده است.

یکی از دلایلی که دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند در برنامه روزانه چای بگیرد علاوه بر خواص بی‌نظیر آن، طعم بسیار لذت بخش آن است که به انسان حس تازگی و طراوت می‌دهد.

آشنایی مختصر با نعناع فلفلی

نعناع فلفلی با نام علمی Mentha piperita از خانواده نعناعیان است، گیاهی علفی و چند ساله است و ساقه‌های چهارگوش و گل‌های بنفش روشن به صورت خوشه‌های مرکب دارد، نعناع فلفلی طبیعت گرم و خشک دارد و آن را از عطاری می‌توان تهیه کرد.

نعناع در نواحی معتدل اروپا، آسیا، شمال آمریکا و استرالیا در سطوح وسیعی می‌روید، مهم‌ترین کشور تولید‌کننده این گیاه، آمریکا است، از کشورهای دیگر تولید کننده نعناع فلفلی می‌توان روسیه، بلغارستان، فرانسه و مجارستان را نام برد، همچنین در سال‌های اخیر ایران توجه ویژه‌ای به تولید این گیاه دارد.

این گیاه به دلیل وجود اسانس در پیکر رویشی از بویی مطبوع و مزه‌ای خنک و کمی تند برخوردار و ترکیبات تشکیل‌دهنده اسانس آن شامل منتول، منتوفوران، منتون، پیپریتون، پولگون، پینن، سینئول، متیل استات و بیشترین مصرف نعناع فلفلی به منظور تهیه اسانس و عرق است.

این گیاه در ترکیب داروهای ضد باکتری، محلول‌های دهان‌شویه و نیز در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و نوشابه‌سازی به کار برده می‌شود و علاوه بر این از این گیاه در ترکیب داروهای گیاهی تولید شده در کشور از جمله آلتادین، ماسومنت و قطره نعناع استفاده می‌شود.

این گیاه در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های نسبتاً گرم و خاک با PH بین 8-5 قابل کشت است، همچنین برای کشت نعناع فلفلی خاک‌های اسیدی و زهکشی شده مناسب هستند، این گیاه زمستان را به صورت رکود به سر می‌برد و در فصل بهار مجدداً رشد کرده و سرشاخه می‌دهد، زمان کاشت آن نیز در پائیز و بهار است که کشت پائیزه در مهرماه و کشت بهاره در اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

خواص نعناع فلفلی

پیشینیان مطمئناً از ارزش دارویی خانواده نعناع آگاه بوده‌اند و از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده کرده‌اند، همچنین امروزه، تحقیقات علمی مدرن مزایای گوناگونی را همراه با کاربرد بخش‌های مختلف گیاه نعناع فلفلی از جمله کاربردهای عطردرمانی، موضعی و داخلی نشان داده‌اند، بیشتر تحقیقات انسانی در مورد نعناع فلفلی که تا به حال انجام شده‌اند نشان می‌دهند که این گیاه از ارزش بالایی در درمان اختلالات گوارشی برخوردار است.

نعنا فلفلی ضد باکتری است و تجمع میکروب‌ها در دهان را کاهش می‌دهد، به همین دلیل دهان را تمیز و خوشبو می‌کند، علاوه بر این به دلیل سرشار بودن از «منتول» مصرف آن، دهان را به مدت طولانی تازه و خوش‌بو نگه می‌دارد، مصرف نعنا فلفلی حالت تهوع و ورم معده را رفع می‌کند، خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی، ضد دردی و خنک‌کنندگی و طراوت بخشی دارد.

چای نعناع فلفلی باعث افزایش اندک سطوح استروژن می‌شود که می‌تواند به جلوگیری از مشکلات هورمونی و پاکسازی پوست از آکنه کمک کند، همچنین دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای مثل توانایی اعمال اثرات چشمگیر ضد آندروژنی در سندروم تخمدان پلی کیستیک و تسکین عوارض مربوط به آن از جمله رشد زیاد مو در بانوان است.

بهترین تسکین دهنده برای بیماران سندروم روده تحریک پذیر

این گیاه از جمله گیاهان دارویی ارزشمندی است که یک درمان طبیعی عالی برای معضلات خاص معده، از جمله نفخ، گاز و یبوست است، نعناع فلفلی از سال‌های بسیار قبل به عنوان دارو و مکمل استفاده می‌شده است.

حتی امروزه اثرات مصرف آن در پیشگیری و معالجه سندرم روده تحریک‌پذیر به اثبات رسیده است و برخی از متخصصان پزشکی از روغن نعناع استفاده می‌کنند تا علائم مرتبط با مشکلات روده‌ای مانند سندرم روده تحریک‌پذیر را تسکین دهند، همچنین روغن نعناع فلفلی در تسکین دل درد در سندروم روده تحریک پذیر همراه با اسهال، موثر است.

چای نعناع فلفلی حاوی عناصر ضد نفخ و یک ضد اسپاسم است، بدین معنا که حالت تهوع و استفراغ حتی در اثر استنشاق عطر نعناع کاهش می‌یابد، به همین دلیل بسیاری از درمان‌های بدون نسخه برای اسهال، یبوست و گاز با نعناع طعم‌دار شده‌اند، همچنین نوشیدن یک فنجان چای نعناع فلفلی علائم اسهال، یبوست و گاز را کاهش می‌دهد.

چای نعناع فلفلی برای تسکین استرس عالی است زیرا به دلیل دارا بودن «منتول» به عنوان آرام‌بخش عضلات شناخته می‌شود، این آرامش فیزیکی و راحتی عضلات نه تنها منجر به رهایی از استرس و اضطراب می‌شود بلکه باعث خوابی آرام‌تر هم می‌شود، بنابراین نوشیدن چای نعناع فلفلی قبل از خواب، خواب آرامی را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

چای نعناع فلفلی قدرت تمرکز حواس را افزایش می‌دهد، علاوه بر این رایحه نعناع حتی از مصرف واقعی چای نعناع فلفلی هم مهم‌تر است زیرا رایحه نعناع باعث تحریک هیپوکامپوس که مرکز حافظه مغز است، می‌شود.

کاهش وزن با کمک چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی قطعاً می تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا مهارکننده اشتها است و طعم شیرینی طبیعی نعناع به معنی آن است که یک فنجان دمنوش آن می تواند یک دسر خوب باشد و به شما در داشتن رژیم غذایی سالم کمک کند.

 اگر ترکیبی از چای نعناع فلفلی و چای سبز به عنوان دمنوشی مناسب در صبح مصرف شود، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، چای سبز به تقویت و تسریع متابولیسم بدن کمک می کند، بنابراین مصرف چای سبز و چای نعناع  در کنار هم باعث کاهش وزن می‌شود.

دمنوش نعناع فلفلی ضد سرماخوردگی

مصرف هر نوع مایع گرم، می‌تواند در انعقاد و لختگی خون مؤثر باشد، اما چای نعناع فلفلی دارای مزایای ویژه‌ای است و منتول یک ضد انعقاد طبیعی است که باعث رهایی از فشار سینوسی، مربوط به سرماخوردگی و آلرژی‌ها می‌شود، این نوشیدنی گرم می‌تواند گلو درد همراه با علائم سرماخوردگی فصلی و همچنین خشکی دماغ و خارش گلو را نیز تسکین دهد.

خواص روغن نعناع فلفلی

ماساژ شقیقه‌ها با روغن نعناع فلفلی باعث تسکین دردهای میگرنی می‌شود، همچنین برای رفع خارش پوست، یک قطره روغن آن به کرم مصرفی اضافه و استفاده می‌شود که در بیماری‌های کهیر، زونا و آفت کاربرد دارد، این روغن باکتری‌های ساطع شده از عرق را از بین می‌برد و به همین دلیل می‌توان برای کاهش تعریق از آن استفاده کرد، با توجه به خاصیت ضد دردی آن می‌توان درد در قسمت‌های مختلف بدن را توسط ماساژ با روغن نعناع فلفلی تسکین داد.

موارد منع مصرف دمنوش نعناع فلفلی

با وجود تمام مزایا و خواصی که برای چای نعناع فلفلی ذکر شد، باید توجه کرد که چای نعناع فلفلی می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد، بعضی از افراد به منتول حساسیت دارند؛ بنابراین باید قبل از مصرف از عدم حساسیت به این ماده اطمینان حاصل کرد، همچنین بعضی از افراد هنگام خوردن چای نعناع فلفلی احساس سوزش ملایم سر دل را تجربه می‌کنند.

مصرف خوراکی نعناع فلفلی برای افرادی که از سنگ کیسه‌ صفرا رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود، همچنین مصرف چای نعناع فلفلی و عصاره‌ی خوراکی آن برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کودکان زیر دو سال ممنوع است.

روش تهیه دمنوش نعناع فلفلی

برای تهیه یک فنجان دمنوش نعناع فلفلی، یک قاشق مرباخوری برگ خشک نعناع فلفلی را در فنجان یا لیوان دمنوش ریخته و به آن یک فنجان آب‌جوش اضافه کنید و سپس درپوشی روی آن قرار دهید، پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه دمنوش نعناع فلفلی آماده است.

در ترکیب با نعناع فلفلی می‌توان از چای سبز برای افزایش خواص دمنوش استفاده وهمراه با آن کمی عسل یا نبات مصرف کرد، از این دمنوش عالی به منظور تسکین معده درد و همچنین کاهش اشتها می‌توان نیم ساعت قبل از ناهار یا شام استفاده کرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.