سرویس: اجتماعی 07:06 - شنبه 06 مرداد 1397

گزارش؛

ویزیت های کمرشکن در مناطق کارگر نشین/ محروم از کلینیک های دولتی

نبود کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی در حومه پایتخت، باعث شده مردم این مناطق که از اقشار محروم و کم برخوردار جامعه هستند، مجبور شوند وقت بیماری به مطب پزشکان بخش خصوصی مراجعه کنند.

به گزارش اصفهان شرق، نبود کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی در حومه پایتخت، یکی از مشکلات مردم این مناطق است که آنها را مجبور می کند در وقت بیماری، سراغ پزشکان متخصص مطب دار بروند. مطب هایی که هر چند نرخ ویزیت خود را کمتر از مطب های شهر تهران تعیین می کنند، اما پرداخت همین ویزیت ها هم برای افرادی که از طبقه کارگر و محروم جامعه هستند، با مشکل همراه است.

متاسفانه امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق حومه پایتخت، متناسب با نیازها و جمعیت ساکن در این قبیل مناطق نیست. بطوریکه در شهرستان اسلامشهر که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر دارد، از بیمارستان دولتی خبری نیست و تنها شاهد مرکز جامع سلامت هستیم که تکافوی منطقه را نمی دهد. در این شهرستان، که اکثریت ساکنان آن از طبقه کارگر و محروم جامعه هستند، یک بیمارستان تامین اجتماعی دارد و خبری از کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی نیست.

احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت نرخ ویزیت در مطب ها، می گوید: تعیین نرخ مصوب و تعرفه قانونی اخذ ویزیت از بیماران راهبرد بسیار مهمی برای تعیین نرخ ویزیت است، بنابراین تمام پزشکان می‌بایست تنها بر پایه نرخ مصوب قانونی بهای ویزیت را از بیماران دریافت کنند.

وی می افزاید: بازرسان وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی بر نرخ ویزیت  دریافتی پزشکان نظارت جامع دارند و از همین رو پزشکان تنها اجازه دارند بر حسب  تعرفه‌های قانونی  بهای ویزیت را  از  بیماران دریافت کنند و درغیر این صورت بهای دریافتی از بیماران قانونی نیست.

همتی معتقد است؛ اندک پزشکانی که تعرفه‌های غیر قانونی اخذ می کنند می بایست تحت کنترل قرار بگیرند تا مردم نسبت به  پزشکان در کشور بدبین نشوند و این در حالی است که دیرکرد در پرداخت هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها  در طرح تحول سلامت مبنی بر اینکه پس از مراجعه  بیمار به بیمارستان  میبایست تمام خدمات دارویی  بیمار در بیمارستان را پوشش بدهد نباید با این مشکلات، دچار خدشه شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می افزاید: یکی از راهبردهای اساسی برای پایداری خدمات رسانی بهینه دارو به بیماران در بیمارستان ها را باید در پرداخت مستقیم بهای دارو و تجهیزات  پزشکی به کارخانه داران  جستجوکرد تا کارخانه‌های داروسازی رونق مالی پیداکنند تا بتوانند خواست‌های بیمارستان‌ها را به بهترین شکل ممکن  خدمات رسانی کند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با بیان اینکه کنترل نرخ ویزیت مطب‌ها راهکاری برای جلوگیری از بدبینی به جامعه پزشکی است، می گوید: پایداری طرح تامین دارو بیمار در بیمارستان‌ها با تقویت کارخانه‌های داروسازی عملیاتی می‌شود.

اغلب ساکنان مناطق حاشیه نشین و حومه تهران، از طبقه کارگر و حقوق بگیر کارخانجات و شرکت های دولتی هستند که تنها دلخوشی آنها، دفترچه بیمه تامین اجتماعی است که در ایام ناخوشی و بیماری، به داد آنها برسد. این در حالی است که برای شهرستان ۵۰۰ هزار نفری اسلامشهر، یک بیمارستان دارد و از کلینیک خبری نیست. بلکه یک کلینیک در منطقه چهاردانگه وجود دارد که اهالی اسلامشهر می بایست برای استفاده از خدمات این کلینیک، صبح زود آنجا باشند.

به گفته برخی از ساکنان اسلامشهر، این کلینیک از امکانات و خدمات کافی برخوردار نیست و همواره مجبورند به کلینیک های بخش خصوصی بروند.

یکی از همین شهروندان اسلامشهری برای مشکل گوارش نزد یک پزشک متخصص رفته که ویزیت او ۵۰ هزار تومان بوده است.

او می گوید: چرا باید هم حق بیمه بدهیم هم پول ویزیت. این دفترچه بیمه به هیچ دردی نمی خورد، وقتی حتی کلینیک تامین اجتماعی، یک سونوگرافی ندارد.

این شهروند اسلامشهری ادامه می دهد: ۵ صبح باید برویم نوبت بگیریم که مثلا می خواهیم دکتر برویم.

در همین حال، موضوع تاسیس کلینیک های ویژه یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت بوده که تلاش کرده با تجمیع خدمات درمانی در این مراکز، به ارائه خدمات به مردم بپردازد. اما، بررسی ها نشان می دهد که در منطقه اسلامشهر، تنها یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد که امکانات آن در حد پزشک عمومی و ماما است.

دکتر جمشید کرمانچی مشاور معاون درمان در امور بیماری های وزارت بهداشت، با بیان اینکه توسعه کلینیک های ویژه دنباله روی مبحث ارتقای ویزیت ها است، می گوید: یکی از هشت برنامه اصلی طرح تحول سلامت، برنامه ارتقای کیفیت ویزیت بوده است. در این برنامه سعی شده تا برای تمام مردم در اقصی نقاط کشور دسترسی ایجاد شود که توسط متخصص و فوق تحصص ویزیت شوند.

وی ادامه می دهد: وقتی طرح ویزیت را آغاز کردیم، متوجه شدیم در کشور زیرساخت لازم و کافی برای ویزیت هایی که در مطب و کلینیک انجام می شود، وجود ندارد، بنابراین چون نیاز کشور بود تا مردم ویزیت شوند، این برنامه در دستور کار قرار گرفت.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.