سرویس: غیر تولیدی 17:23 - جمعه 05 مرداد 1397

مشاور خانواده در جمع خانواده‌های بهارستانی:

پیش‌روی جامعه به سمت لطافت‌زدایی از زنان/ شُکوه مرد در تامین نیازهای همسرش محقق می‌شود

مشاور خانواده گفت: شکستن اقتدار مرد حمایت او از خانواده را سلب می کند، ضمن اینکه اقتدار به معنای سلطه جویی، تهدید و زورگویی مرد در خانواده نیست.

به گزارش اصفهان شرق،حمید حبشی در همایش «کرشمه های زنانه در صمیمیت زوجین» در جمع خانواده های شهر بهارستان اظهار کرد: مرد زمانی به حس عزت، اعتبار و شکوه دست می یابد که در مسیر تامین نیازهای همسرش قرار گرفته باشد.

وی با بیان اینکه برخی بانوان بر این اعتقاد هستند که فقط سال های اول زندگی برای همسرمان جذاب هستیم و بعد از مدتی آن عشق و علاقه که روزهای اول بود دیگر کمرنگ شده است، تاکید کرد: آنها به سبب اینکه برای همسرشان تکرای و خسته کننده نباشند، مسیر تغییر آرایش ظاهری خویش را پیش می گیرند، در حالی که مساله چیز دیگری است.

روانشناس تربیتی و کارشناس خانواده با اشاره به اینکه یکی از دلایل اختلافات زناشویی عدم شناخت ماهیت ظاهری مردان توسط زنان است، تصریح کرد: علت این امر است که روزهای اول همه چیز برای زوجین تازگی داشت و هر یک به فکر تامین نیاز دیگری از سر محبت بودند اما بعد از گذشت چندسال از زندگی مشترک این محبت و نیاز تامین کنندگی تبدیل به وظیفه می شود و به مرور زمان و ناخوادآگاه آن شیرینی، شور و شعفی که در اوایل ازدواج بود جای خویش را به تلافی، کج خلقی، بهانه گیری و گفتار و رفتار تحکم آمیز می دهد.

وی خطاب به بانوان حاضر در جلسه گفت: خانم ها توجه کنید که اگر شُکوه مرد زیر پا گذاشته شود زندگی تبدیل به بازار معامله می شود و مرد به گونه ای رفتار می کند که مساله به نفع خودش خاتمه یابد، چون دیگر انگیزه ای که توام با محبت باشد برای تامین نیاز همسرش ندارد.

حبشی خاطرنشان کرد: شکوه کشی مرد توسط زنان با راهکارهایی است که به نظر خودشان، درخواست برای خودشان است اما به نام مرد تمام می شود، گروه دیگری از زنان تصور می کنند از گروه اول موفق تر هستند و مرد را در محاصره می اندازند، گروه سوم زنان تحصیل کرده و دارای شهرت اجتماعی هستند که متاسفانه این دسته از زنان، همسرشان را لایق مشورت کردن، درخواست کردن، اجازه گرفتن و… نمی دانند.

این مشاوره خانواده با بیان مثال هایی برای روشن کردن شُکوه کشی مرد توسط زنان اضافه کرد: دسته دیگری از زنان هستند که خود را خانم های فداکاری نشان می دهند و با گفتن الفاظ اگر دوست دارید، هر جور راحت هستید، اگر مایلید و… سعی دارند حرف خود را به کرسی بنشانند و دسته آخر نیز گروهی از خانم ها هستند که بسیار مهربان و پر عاطفه به نظر می آیند و از کلماتی همچون به خطر من، به جان بچه ها و… اینقدر زمین و آسمان را بهم می بافند تا به خواسته شان برسند و مرد با دل زدگی و ناراحتی به خواسته همسرش تن دهد.

وی ادامه داد: چنانچه اقتدار یک مرد در خانواده حفظ شود، مفاهیمی همچون غرور، قدرت، شجاعت، تعهد و مدیریت که ویژگی هایی مردانه به شمار می رود در مسیر تامین کنندگی، آرامش بخشی و ایجاد فضای امن روانی در خانواده به کار گرفته خواهد شد، اما اگر این مفهوم (اقتدار) توسط همسر یا فرزندان کمرنگ یا بی اهمیت شمرده شود، هویت وجودی مرد شکسته شده و سلب حمایت او از خانواده در ابعاد مختلف نمایان خواهد گشت.

حبشی با اشاره به رفتارهای اقتدارشکن زن نسبت به مرد تاکید کرد و گفت: ابزارهایی همچون قهر، جدل، پرخاشگری و گریه که معمولا از سوی زن و با هدف جلب نظر و حمایت مرد به کار گرفته می شود، اغلب به عنوان ابزارهای تخریب کننده اقتدار مرد است و ذهن او را به سمت تصمیمات جدی و البته خطرناکی همچون جدایی سوق می دهد.

مشاور خانواده اضافه کرد: اقتدار به معنای سلطه جویی، تهدید و زورگویی مرد در خانواده نیست، بلکه فراهم ساختن زمینه هایی است که همسر و فرزندان بتوانند بدون ترس از نتایج رفتار یا گفتارشان آنچه را که مهم و ضروری می دانند بیان کنند یا بروز دهند.

حبشی هم چنین به استفاده نا به جای مرد از اقتدار خویش نیز اشاره کرد و افزود: مهم ترین مشکلی که مرد در مدیریت زندگی دارد همین است که اقتدار را نابه جا استفاده می کند؛ دو مفهوم از اقتدار به دست می آید که متاسفانه آقایان بیشتر سمت این تفسیر از اقتدار می روند علتش هم این است که چون اقتدار در مرد تولید قدرت می کند آقا از این قدرت برای اعمال سلطه استفاده می کند.

وی ادامه داد: مرد با گفتن کلماتی همچون نه، لازم نکرده، بشین، هرگز، مبادا، نبینم، صلاح نمی دونم، تکرار نشود، ببین چی می گم، از سلطه اش استفاده می کند در حالی که خداوند در شکل درست و قرآنی قصدش این نبود که مرد را مسلط کند بلکه می خواست مرد ستون، پایه و تکیه گاه باشد برای زندگی مشترک زناشویی؛ خداوند مرد را محکم آفرید و زن را نازک و لطیف تا مرد با اقتدارش محافظ زن باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند مرد را ذاتا مقتدر آفریده و لطافت و طراوت لازمه زن است، گفت: برای تحقق هر چیزی باید شرایط آن فراهم شود، برای داشتن خانواده ای مستحکم، شناخت بنیان های روانی زن و مرد، بسیار مهم است و در زندگی مشترک داشتن دو اصل دانش و مهارت بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین مهارت های زن و مرد نحوه اعلام درخواست ها و نیازها از همدیگر است ولی در کمال تاسف حرکت شتاب زده جامعه به سمت لطافت زدایی از جامعه زنان پیش می رود.

این برنامه با هدف اعتلای سطح روابط اعضای خانواده و ایجاد احساس امنیت و آرامش در خانواده با همت ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) اصفهان تشکیل شد و قرار است هر سه هفته یکبار در روزهای سه شنبه با عنوان «بانو سه شنبه های تابستانی برای تو» در شهر بهارستان برگزار شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.