سرویس: غیر تولیدی 14:00 - جمعه 05 مرداد 1397

مدیریت جامع آب، تنها راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مدیریت بهینه آب تنها راه برون رفت از مشکلات و بحران آبی استان اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق، علی مقدس‌زاده در جمع مسئولان و خبرنگاران شهرستان لنجان با ارائه گزارشی پیرامون وضعیت آب در استان اصفهان اظهار داشت: در سال آبی گذشته حدود یک میلیارد و 850 میلیون متر مکعب که حاصل بارش‌ها و نزولات آسمانی بود در پشت سد زاینده رود ذخیره شده بود این درحالی‌ است که کشاورزی شرق استان بی بهره از این آب بوده است و کشاورزان شرق حدود دوسال آبی برای کشاورزی نداشته تا بتواند امرار معاش کنند.

وی افزود: در سال آبی جاری با بهترین فرض و مطابق پیش بینی وزارت نیرو حداکثر 380 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود خواهد آمد و این در حالی‌ست که مصرف آب شرب 5 میلیون نفر شهروندان استان اصفهان 350 میلیون متر مکعب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: در این میان 60 میلیون متر مکعب به‌طور طبیعی مصرف صنایع استان، 60 میلیون متر مکعب بر اساس برنامه آبی است که باید به سمت استان یزد هدایت شده و 30 میلیون متر مکعب نیز تبخیر شده و یا به محیط زیست اختصاص یافته و این در حالیست که منبع ذخیره ما تنها 380 میلیون متر مکعب است و ذخیره و مصرف آب به هیچ عنوان با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: مدیریت بهینه آب تنها راه برون رفت از مشکلات و بحران آبی استان اصفهان بوده و بر اساس سیاستی که استاندار اصفهان در استان اتخاذ کرده و به عنوان دستور العمل به تمام دستگاه‌های اجرایی به ویژه صنایع ابلاغ شد صنایع از ابتدای سال جاری موظف شدند 25 درصد پساب را جایگزین آب خام مصرفی کنند و به تدریج تا پایان سال پساب جایگزین کل آب خام مصرفی آنها شود.

مقدس زاده بیان کرد: در سهمیه‌هایی که به استان یزد اختصاص یافته بود کاهش را شاهد بودیم همچنین سهمیه اختصاص یافته به محیط زیست و… نیز کاهش یافت تا سال 1397 را به سلامت پشت سر بگذاریم بر همین اساس شهرداری‌ها نیز در توسعه فضای سبز توجه داشته باشند از گونه‌های گیاهی کم آب استفاده شود تا شاهد افزایش مصرف آب خام و پساب نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرداری‌ها منابع مالی وجود دارد که مغفول مانده‌اند و این در حالیست که با تعیین تکلیف این مطالبات شهرداری می‌تواند در تحقق بودجه آنها را یاری کند باید توجه داشت بودجه شهرداری همچون شهرداری فولادشهر 61 میلیارد تومان بوده که در چهار ماه اول سال 97 تنها 12 میلیارد آن محقق شده که 4 میلیارد آن نیز کمک استان بوده بر همین اساس باید به سمت کسب درآمدهای پایدار و وصول مطالبات معوقه حرکت کرد تا شهرداری فولادشهر دچار چالش نشود و ارائه خدمات به شهروندان به نحو احسن انجام گیرد.

انتهای پیام/ تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.