سرویس: خواندنی 10:31 - پنجشنبه 04 مرداد 1397

رئیس مرکز نجوم ادیب:

فردا طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن 21 رخ می‌دهد/ 7 سال از آخرین ماه‌گرفتگی کامل می‌گذرد

رئیس مرکز آموزش نجوم ادیب گفت: خسوفی را که در چند روز آینده تجربه می‌کنیم در قرن 21 نسبت به بقیه خسوف‌های دیگر طولانی‌ترین زمان را دارد که حدود 103 دقیقه به طول می‌انجامد.

به گزارش اصفهان شرق، مهدی اسحاقی در گفتگویی از وقوع خسوف در روز 5 مرداد ماه خبر داد و در خصوص فرآیند ماه‌گرفتگی اظهار داشت: با تابش نور خورشید بر زمین، در فضا مخالف آن، سایه مخروطی شکل از زمین ایجاد می‌شود که ماه در حین گردش ماهانه به دور زمین گاهی مواقع در طول یک سال از داخل سایه مخروطی شکل زمین عبور می‌کند؛ بنابراین سایه زمین بر روی سطح ماه می‌افتد و سبب تاریکی ماه می‌شود که به این پدیده ماه‌گرفتگی می‌گویند.

وی در ادامه افزود: در ایران ماه‌گرفتگی کاملی که همه مراحل آن قابل‌رؤیت باشد در حدود 7 سال پیش در خرداد ماه سال 90 اتفاق افتاد و بعد از ماه‌گرفتگی 5 مرداد امسال، 7 سال دیگر این رویداد تکرار خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش نجوم ادیب ادامه داد: البته در طول یک سال تعداد ماه‌گرفتگی‌هایی که اتفاق می‌افتد بیشتر است که ممکن است در کشورهای دیگر قابل‌دیدن باشد مثلاً در بهمن‌ ماه سال 96 ماه‌گرفتگی‌ رخ داد که در ایران آخرین مراحل آن قابل‌رؤیت بود.

وی در ادامه تصریح کرد: فاصله دوری و نزدیکی ماه از زمین و هم چنین محل عبور ماه از سایه زمین که ممکن است از نیمه پایینی یا از نیمه بالایی و یا از مرکز سایه مخروطی رد شود، تعیین‌کننده مدت‌زمان ماه‌گرفتگی کامل هستند.

اسحاقی ادامه داد: خسوفی را که در روز آینده تجربه می‌کنیم در قرن 21 نسبت به بقیه خسوف‌های دیگر طولانی‌ترین زمان را دارد که حدود 103 دقیقه به طول می‌انجامد.

وی در ادامه با اشاره به سه مرحله‌ای بودن خسوف و 6 ساعته بودن کل فرآیند ماه‌گرفتگی بیان کرد: ابتدا در ساعت  21:43 ماه‌گرفتگی نیم‌سایه آغاز می‌شود یعنی ماه قبل از آن‌که به‌ طور کامل وارد سایه زمین شود به‌ طور آرام از گوشه سایه وارد می‌شود و پس‌ از آن در ساعت 15 دقیقه بامداد روز جمعه 6 مرداد ماه وارد سایه کامل می‌شود که این بازه 103 دقیقه به طول می‌انجامد و ساعت 1:45 ماه از سایه کامل زمین خارج می‌شود که سبب ماه‌گرفتگی جزئی و نیم‌سایه‌ای در سمت مخالف می‌شود که این فرآیند تا ساعت 3:53 بامداد روز شنبه ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز آموزش نجوم ادیب با اشاره به رنگ قرمز ماه در طول ماه‌گرفتگی کامل گفت: عملکرد عدسی مانند جو زمین سبب شکست نور خورشید شده و بر اثر شکست نور، نور سفید تجزیه می‌شود و نور قرمز به سمت ماه جذب خواهد شد.

وی در پایان با دعوت علاقه‌مندان به نجوم در میدان امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: از ابتدا وقوع ماه‌گرفتگی تا پایان خسوف کامل در محل میدان امام(ره) کارشناسان نجوم حضور خواهند داشت تا یک رصد گسترده همراه تجهیزات کامل همراه با عموم شهروندان صورت پذیرد هم چنین در کنار رصد ماه‌گرفتگی به رصد سیارات از جمله مشتری، زحل، ناهید و البته مریخ که در آن شب در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار دارد، می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.