سرویس: غیر تولیدی 06:06 - سه شنبه 02 مرداد 1397

افزایش مهارت حرفه‌ای معلمان از نیازهای اجتناب‌ناپذیر آموزش و پرورش است

کارشناس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم بهترین تأثیر را بر گروه‌های هدف آموزشی دارد، گفت: تقویت انگیزه و افزایش مهارت حرفه‌ای معلمان از نیازهای اجتناب‌ناپذیر آموزش و پرورش است.

به گزارش اصفهان شرق، اکبر شیرزادی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر که در اصفهان و با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان  اصفهان و دبیران منتخب 32 استان کشور برگزار شد، با اشاره به ضرورت اجرای این جشنواره اظهار داشت: در کار آموزش، موثرترین عامل، معلم و توانمندی‌ها، مهارت‌ها و ابتکارات اوست.

وی افزود: معلم است که می‌تواند بهترین سطح تأثیر را بر گروه‌های هدف داشته باشد و تقویت انگیزه و افزایش مهارت حرفه‌ای معلمان از نیازهای اجتناب‌ناپذیر آموزش و پرورش است.

کارشناس مسئول تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: روش‌های متنوعی برای تدریس وجود دارد که هر کدام برای شرایط و درس خاصی مناسب است، لذا معلم و برنامه‌ریز باید با توجه به هدف‌های آموزشی، موضوع درس، خصوصیات دانش‌آموزان، امکانات موجود، جو حاکم بر کلاس، تعداد دانش‌آموزان و ده‌ها مسأله دیگر، مناسب‌ترین روش تدریس را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه جشنواره چهاردهم نسبت به جشنواره‌های پیشین تغییراتی داشته است، اظهار داشت: تغییرات پیش آمده بر سنجش مهارت‌های دبیران در زمان اجرا تأکید دارد.

شیرزادی گفت: در این جشنواره در ابتدا میزان آگاهی شرکت‌کنندگان از برنامه درس ملی و راهنمای برنامه درس ریاضی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در مراحل بعدی توانایی منتخبین استانی در طراحی طرح درس، تولید محتوا، طراحی سئوال و در پایان اجرای عملی تدریس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره در بخش حضوری به همت دفتر آموزش متوسطه نظری و دبیرخانه راهبردی ریاضی شکل گرفت و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان میزبان فرهیختگان منتخب از سراسر استان‌های ایران است.

تدریس فرایند پیچیده‌ای است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: جشنواره الگوهای برتر تدریس با ایجاد فضای سالم رقابتی، سبب بروز خلاقیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان شده و زمینه کار‌بست نظریه‌های یاددهی، یادگیری و به اشتراک گذاری تجارب موفق دبیران را فراهم می‌کند.

رحیم محمدی افزود: قرن بیست و یکم قرنی که اطلاعات، دانش و آگاهی اساسی‌ترین دارایی ملت‌ها و جوامع به شمار می‌آید و با ورود فن‌آوری‌های نوین، انقلابی آرام در روش‌های آموزشی در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی به یقین تکیه بر آموزش سنتی سبب عقب ماندگی ملت‌ها می‌شود و نظام آموزش و پرورش نوین، تدریس را فرایندی پیچیده می‌داند که عوامل بیشماری در آن نقش دارند، عواملی که قابل مطالعه و کنترل نیستند.

خلاقیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان نتیجه جشنواره الگوهای برتر تدریس

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه الگوی تدریس در انجام یک تدریس موفق نقش به سزایی دارد، گفت: جشنواره الگوهای برتر تدریس با ایجاد فضای سالم رقابتی، سبب بروز خلاقیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان شده و زمینه کار‌بست نظریه‌های یاددهی، یادگیری و به اشتراک گذاری تجارب موفق دبیران را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت بخشی به آموزش یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است که دبیران با برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف در جهت تحقق آن گام برمی‌دارند.

محمدی گفت: در این راستا و در میان برنامه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلف، جشنواره الگوهای تدریس برتر یکی از موثرترین برنامه‌هایی است که ما را در رسیدن به کیفیت مطلوب آموزش یاری می‌کند.

اصفهان، بهشت ریاضیات

وی با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی شهر اصفهان، اظهار داشت: بزرگانی، اصفهان را بهشت ریاضیات می‌دانند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: کهن شهر اصفهان موزه‌ای بزرگ از آثار و بناهای زیبا و شکوهمند تاریخی است که دانش و معرفت ریاضی نقش اساسی در طراحی اغلب این شاهکارها داشته است.

وی تصریح کرد: تمام دیوارهای مسجد امام با کاشی‌های هفت پوشیده شده که در طرح‌ها و کیفیت رنگ‌آمیزی کم نظیرند. در طراحی تناسبات این مسجد استفاده از مثلث قائم الزاویه فیثاغورثی با اضلاع 3،4 و5 در حیاط مرکزی دیده می‌شود.

محمدی ادامه داد: برای مکان‌یابی حوض حیاط هم از یک تکنیک ریاضی استفاده شده است، به این صورت که بر روی اضلاع مستطیل حیاط نیم دایره‌هایی رسم شده و از محل برخورد نیم دایره‌ها، مستطیل تشکیل دهنده حوض‌ها به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه علم ریاضی دارای اهداف زیادی است، اظهار داشت: دانش نسبت روابط مفاهیم ریاضی در تدریس، درک صحیح از ماهیت زبان ریاضی، کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره، استدلال ورزی صحیح و مناسب از علوم ریاضی و درک ریاضی در مفاهیم اجتماعی از جمله اهداف ریاضی هستند.

کاربرد روش‌های جدید تعلیم و تربیت و تدریس امری اجتناب‌ناپذیر

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: امروزه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش فراگیران، به کار گیری روش تدریس مناسب با هر ماده درسی از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از مسائل اساسی که در حال حاضر نظام‌های آموزشی با آن رو به روست، بحث ایجاد نوآوری و تغییر در روش‌های تدریس است که می‌تواند در متناسب سازی محتوا با روش‌های آموزشی نقش مهمی ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت خواهان بهبود یادگیری دانش‌آموزان و ارتقاء عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی، باید نسبت به اشاعه و کاربرد روش‌های جدید تعلیم و تربیت و تدریس در مدارس کشور اقدام کنیم.

در پایان مراسم افتتاحیه جشنواره تدریس برتر؛ قرعه‌کشی مبنی بر مشخص شدن روز و ساعت ارائه روش تدریس معلمان منتخب ریاضی در سطح کشور انجام شد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.