سرویس: غیر تولیدی 18:18 - سه شنبه 02 مرداد 1397

رییس انجمن اوتیسم کاشان:

رسانه‌ها صدای کودکان اوتیسم باشند

رییس انجمن اوتیسم کاشان گفت: با توجه به افزایش آمار کودکان اوتیسم، رسانه ها باید صدای این گروه از معلولان باشند و جامعه را برای پیشگیری از این بیماری و کمک به مبتلایان آن آگاه کنند.

به گزارش اصفهان شرق، مریم خیامی پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این انجمن با هدف آگاهی بخشی جامعه نسبت به این بیماری و شرایط این گروه از بیماران برنامه های مختلفی را برگزار می کند که از جمله آنها کارگاه‌های آموزشی برای کودکان اوتیسم و برپایی نمایشگاه‌هایی که ظرفیت های آنها را به  نمایش عموم بگذارد.

وی افزود: نداشتن محل مناسب آموزش و نگهداري، آگاه نبودن والدین، وجود مشکلات مالي و هزینه‌های بالای کلاس های آموزشی کودکان، نبود حامیان مالی و همکاری نکردن موسسه های مرتبط از جمله مشکلات مربوط به بیماران اوتیسم در کاشان است.

رییس انجمن اوتیسم کاشان تصریح کرد: به علت سخت بودن شرایط زندگی برای کودکان اوتیسم، بسیاری از پدر و مادرها تحمل نگهداری این فرزندان را از دست می‌دهند و زندگی و موقعیت کاری آنها دچار مشکلات اساسی می شود.

وی گفت: اوتیسم یک اختلال عصبی، رشدی است که در سه سال نخست زندگی بروز می‌کند و شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری، حرکتی و … محدود است که بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می‌گذارد.

خیامی‌پور افزود: بیماری اوتیسم برای نخستین بار در سال 1943 شناخته شده، اما هنوز یک ناتوانی نسبتا ناشناخته است که هر روز افزایش می یابر و میزان مبتلایان آن که در سال 1970 یک نفر از هر 10 هزار نفر بود در سال 2014  به هر یک نفر در هر 65 نفر رسیده که زنگ خطری برای جامعه است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی‌ کشورهای غربی برای رفع این مشکل، با نتایج درخشانی همراه بوده، اما تمهیدات لازم در جامعه ما برای پیشگیری و نوع مواجهه با این پدیده، هنوز کافی نیست.

رییس انجمن اوتیسم کاشان تصریح کرد: زمان برای آموزش این بچه ها سرنوشت ساز است تا جایی که اگر در سن مربوط به خود تحت آموزش قرار نگیرند دیگر به سختی و با هزینه زیاد حتی نمی‌توان آنها را مهار کرد.

وی گفت: اوتیسم بیماری نیست و درمان قطعی و دارویی نیز ندارد، اما این افراد می توانند با توانبخشی لازم، مهارت‌های زندگی را کسب کرده و نبوغ خاصی را از خود نشان ‌دهند که نیازمند محل مناسب برای آموزش کودکان اوتیسم و خانواده های آنها بوده که تعداد آنها بسیار کم است.

کارگاه آموزش سفال برای کودکان اوتیسم با همکاری موزه اسباب بازی کودک در سرای عامری های کاشان برگزار شد. تاکنون 91 نفر عضو انجمن اوتسم کاشان هستند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.