سرویس: غیر تولیدی 08:48 - سه شنبه 02 مرداد 1397

گزارش؛

تجربه یک شهر ۳۱روز بعد از خاموشی/وضعیت قرمز چهارراه ها سبز می شود

۳۱ روز بعد از اجرای طرح خاموشی‌ در اصفهان، هنوز هم مردم این شهر پشت چراغ قرمزهای خاموش و تکاپوی یک افسر راهنمایی بر سر هر چهارراه، منتظر تدبیر مدیران برای سبز شدن این وضعیت هستند.

به گزارش اصفهان شرق، قطعی برق بدون فراهم کردن هیچ زیرساختی، عدم چاره جویی و هماهنگی بین دستگاهی برای پیشامدهای ناشی از خاموشی، سبب شد که خاموشی کمتر از یک ماه اصفهان، نظم یک شهر را بر هم زند و عامل فاسد شدن مواد غذایی و واردن شدن آسیب های جبران ناپذیری به برخی از اصناف و مغازه دارها شود. اگر مسئله کمبود برق و خاموشی ها یک ماه قبل از اجرا به صورت مکرر از سوی رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شد قطعا اصناف، واحدهای مسکونی، شرکت ها و سازمان های متضرر از این طرح، برای ساعات خاموشی خود چاره ای می اندیشیدند. با شرایطی که در شهر اصفهان و واحدهای مختلف صنفی و اداری حاکم شده است، اجرای یکباره خاموشی ها در شهر بزرگترین انتقادی است که می توان به شرکت توزیع برق وارد دانست که حتی با برگزاری جلسات ضرب العجل مدیریت بحران برای ساماندهی این وضعیت هنوز آثار این طرح به طور کامل برطرف نشده است.

اگرچه محمد علی اکبری، سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان معتقد است از چند سال پیش با ادارات و سازمان‌های مختلف مکاتبه کرده است که برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل فکری برای ژنراتور برق اضطراری در ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه خود بکنند و امروز نصف پیشامدها بر اثر خاموشی بر عهده اداره برق نیست چون از قبل تذکرات را داده است اما علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، اعتقاد دارد امروز در دنیای پیشرفته‌ای قرار داریم و لازم بود شرکت توزیع برق قبل از اجرای برنامه خاموشی ها، نقاط مهم شهر را مشخص و به سیستم برق مجزا مجهز می کرد تا به جای اینکه ساده ترین روش را انتخاب کند و برق کل شهر را خاموش کند، برق نقاط تفکیک شده را خاموش می‌کرد.

 ۹۰ درصد چراغ‌های سطح شهر به «ال ای دی» مجهز نیست و لامپ معمولی است و با این کار می توانیم به سمت کاهش مصرف برویم که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است

صلواتی با بیان اینکه استفاده از ژانراتور برای معابر شهری به این سادگی نیست، ادامه داد: در یک دهه پیش که قطعی برق داشتیم برخی از تقاطع های شهر به «یو پی اس» مجهز شد اما به دلیل عدم استفاده بهینه و شارژ بدون تخلیه، این تجهیزات در معرض خرابی قرار گرفت و کم کم از سطح شهر جمع شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد چراغ‌های سطح شهر به «ال ای دی» مجهز نیست و لامپ معمولی است و با این کار می توانیم به سمت کاهش مصرف برویم که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است، گفت: در راستای رفع مشکل خاموشی چراغ‌های راهنمایی شهر، پیشنهاداتی ارائه کردیم که ظرف چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اعلام اینکه در هماهنگی با پلیس خواستار استقرار پلیس بر سر چهارراه ها طبق جدول زمان بندی خاموشی شدیم، افزود: همچنین ۶۰ تقاطع برای استفاده از دو منبع برق پایدار در نظر گرفته شده است، به این صورت که یک تقاطع و چهارراه به چهار خیابان و محله وصل است و اگر برق یک محله خاموش شد بتوانیم از سمت محله ای که روشنایی دارد، برق را تامین کنیم.

وی از خرید منبع ذخیره برق خبر داد و با بیان اینکه در این راستا باید با یکسری از شرکت ها وارد مذاکره شده و بهترین کیفیت که ماندگاری برق در آن بیشتر است، تهیه شود، ادامه داد: در همین زمینه تقاطع های مهم و حیاتی شهر اصفهان را در اولویت قرار دادیم.

دوباره کاری و تحمیل هزینه به شهر برای تامین برق چهارراه ها

صلواتی استفاده از انرژی خورشیدی و کار گذاشتن سلول های خورشیدی را یکی دیگر از راهکارها برای مدیریت بحران خاموشی نام برد و گفت: هزینه‌های اولیه و نگهداری کار گذاشتن سلول های خورشیدی گزاف است و باید منبع مالی پایداری تامین کرد.

وی با بیان اینکه چون سال ها خاموشی نداشتیم بنابراین تمام «یو پی اس» ها از سطح شهر اصفهان جمع آوری شد، بیان داشت: بهترین و ایمن ترین روش استفاده از منابع تغذیه مطمئن برق است که اگر این اقدام صورت نگیرد از راهکار تلفیق «یو پی اس» و سلول های خورشیدی باید بهره بگیریم.

نبود خاموشی در سال های متمادی باعث شده که هیچ ارگان، سازمان و اصنافی به فکر چاره ای برای تامین برق اضطراری نباشد. حتی در شرایطی که از الزامات گرفتن مجوز ساخت و ساز آپارتمان، تامین امنیت و برق اضطراری است، آسانسورهای آپارتمان های اصفهان هنگام خاموشی بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است. عدم سنجش جوانب یک تصمیم مهم و نیز قوانینی که نیاز به اصلاح برای رفع نواقص دارد همه و همه سبب شد تا با اجرای برنامه خاموشی در اصفهان، یک شهر با حجم بسیار زیادی از شکایات و گلایه های مردمی مواجه شود.

هر چند سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان گلایه سازمان های مختلف دولتی و غیر دولتی به این شرکت را غیر منصفانه خواند و در این ارتباط، گفت: تمام سازمان ها باید در راستای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل مجهز به برق اضطراری می شدند. با وجود صحت این مطلب اما نمی توان از عدم فراهم کردن زیرساخت های لازم و هشدار قطع برق از یک ماه قبل از اجرا به عموم مردم نیز به راحتی گذشت زیرا در این صورت به طور قطع مردم هشدار خاموشی برق را جدی می گرفتند و مغازه دارها مثل نانوایی ها، لبنیاتی ها و غیره با تامین موتور برق جلوی آسیب های زیادی که امروز بر آنها وارد شده است، را می گرفتند.

خاموشی ها تا دو هفته آینده ادامه دارد

علی اکبری اظهار داشت: خاموشی خواسته شده نداریم و جدول خاموشی ها هم بر اساس احتمالات تدوین شده است و اگر در جایی طبق جدول پیش نرفتیم به خاطر قطعی نبودن، خاموشی‌ها قطعی نبوده است.

وی بیان داشت: خاموشی ها از چهارم تیرماه آغاز شد و تا دو هفته دیگر ادامه دارد و پیش بینی شده است که تا اواسط مردادماه ادامه یابد.

سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان اظهار داشت: در کشور ظرفیت تولید ۸۰ هزار مگاوات برق را داریم که در سطح منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه چهاردهم را در این حوزه داریم.

لازم است آسانسورها به گونه ای طراحی شود که اگر بین طبقات آسانسور متوقف شد در نزدیکترین طبقه ممکن بایستد اما این مسئله اصلا رعایت نشده و حبس مردم در آسانسورها به علت خاموشی ها و کم کاری اداره برق نیست

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه برق، ۱۰ درصد تولید برق ما از طریق برقابی است و چون امروز با بحران آب مواجهیم بنابراین عملا این ۱۰ درصد را نداریم، ادامه داد: سال گذشته از ساعت ۱۱ صبح  تا ۵ بعدازظهر نیروگاه برقابی روشن بود و این در حالی است که امسال این نیروگاه تنها سه ساعت در روز کار می کند و تولید برق داریم.

علی اکبری با بیان اینکه نیروگاه‌های برقابی در زمان پیک توان تولید بین ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات دارد که امسال این رقم به پنج هزار مگاوات رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در تابستان هشت هزار مگاوات کمبود انرژی داریم و عوامل متعددی نقش دارد که یکی از این دلایل مصرف بد از سوی مشترکان است به این صورت که در ساعت پیک مصرف برق مثلا ماشین لباسشویی یا ظرفشویی روشن و از اتو استفاده می شود و همین مسئله باعث شده که میزان مصرف برق بسیار بالا برود.

حبس مردم در آسانسورها به علت خاموشی ها از کم کاری شرکت برق نیست

وی با اشاره به اینکه امسال به خاطر گرمای شدید مردم به سمت استفاده از کولرهای گازی رفتند که در بهترین حالت یک و نیم تا دو برابر کولرهای آبی، برق مصرف می شود و اگر از نوع بی کیفیت باشد تا ۴ برابر برق بیشتر استفاده می شود، اضافه کرد: پمپ آب نیز به اندازه یک کولر آبی برق مصرف می کند و تمام این مسائل ما را با کمبود انرژی در تابستان مواجه می کند.

سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان اعلام کرد: نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات در زمان مصرف وسایل سرمایشی برق مصرف می شود که معادل مصرف سه کشور همسایه است و میزان مصرف برق ما از ساعت ۱۲ تا پنج بعداز ظهر معادل ۲۰۰ ساعت است که با این شرایط مگر چقدر می توانیم برق تولید کنیم که بتوانیم جوابگوی این میزان مصرف باشیم.

وی خواستار مدیریت مصرف برق از سوی مشترکین شد و گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی باید تمام ساختمان های بلند مرتبه هفت تا ۱۰ طبقه مجهز به برق اضطراری باشند و لازم است آسانسورها به گونه ای طراحی شود که اگر بین طبقات آسانسور متوقف شد در نزدیکترین طبقه ممکن بایستد اما این مسئله اصلا رعایت نشده و حبس مردم در آسانسورها به علت خاموشی ها و کم کاری اداره برق نیست.

علی اکبری با بیان اینکه احداث نیروگاه های خورشیدی و سلول های خورشیدی در منازل تنها کفاف میزان برق خانه را می دهد و دولت مازاد برق تولیدی آنها را خریداری می‌کند، ادامه داد: اداره برق به منظور تولید برق مورد نیاز از ظرفیت نیروگاه های خورشیدی و بادی نیز استفاده کرده و در این راستا مزارع خورشیدی را ایجاد کرده است.

هرچند شرکت برق مدعی استفاده از روش های نوین در تولید برق است و از مزارع خورشیدی به عنوان یکی از اقدامات خود نام می برد اما آنچه در زندگی مردم و نیز وضعیت تولید و اصناف در حوزه مصرف برق شاهدیم، گواه این مدعاست که اتکای شرکت برق نیز همچنان بر نیروگاه های برق آبی خود است، نیروگاه هایی که به گفته وزارت نیرو با یک نوسان آب و هوایی و کاهش آب می تواند از مدار تولید خارج شود و یک شهر و حتی یک کشور را در خاموشی فرو ببرد.

برآیند بررسی ها و نیز آنچه این روزها در خاموشی به مردم اثبات شده است، این است که وزارت نیرو و زیرمجموعه آن در استان ها از توان سرمایه گذاران در حوزه تولید انرژی به خوبی بهره نگرفته است و وقتی وضعیت کنونی ما و دشواری های تامین برق، قابل پیش بینی بوده است، به نظر می رسد، حاکمیت شرایط کنونی بر شهر بیش از آنکه ناشی از مصرف بیش از حد مردم باشد، در عدم چاره اندیشی و تامین نیاز به اندازه تقاضا بوده است.

شرکت های خدماتی از جمله برق، باید توان خود را براساس تقاضای مشترکان تنظیم کنند و نمی توان، عوامل طبیعی از جمله افزایش گرما و استفاده بیشتر از آب و در نتیجه کاهش تولید برق در نیروگاه های برق آبی را بهانه ای برای تدوین جدول های چند هفته ای و یا شاید چند ماهه خاموشی کرد. از سوی دیگر در هر استان ستاد کمیته مدیریت بحران فعال است و قطعا یکی از وظایف آن که همه دستگاه های اجرایی و خدماتی را شامل می شود، پیش بینی، برنامه ریزی، اطلاع رسانی و در نهایت استفاده از توان مشارکتی مردم برای مدیریت در بلندمدت است که به نظر می رسد در این حوزه نیز مدیریت بحران تنها از راهکارهای کوتاه مدت و مقطعی که آن هم متوسل شدن به خاموشی های چندساعته در شهر است، این مشکل را به ظاهر ساماندهی کرده است.

این در حالی است که دستگاه های اجرایی باید در جلساتی که پیش از این در ستاد مدیریت بحران استان ها تشکیل شده است و قرار گرفتن در چنین شرایطی نیز قطعا، برای همه آنها محرز بوده است، هرکدام به فراخور تکالیف خود برنامه ریزی های منسجم را در کنار اطلاع رسانی به مردم در دستور کار قرار می دادند تا از همه ظرفیت های استان برای مقابله با چنین وضعیتی، بتوان بهره گرفت وگرنه در دست گرفتن «کلید» خاموشی ها، قطعا برآیند یک مدیریت صحیح و علمی نبوده و نخواهد بود.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.